Julkaistu: 13.06.2017 15:42

Sportti vai pikkuauto?

  • Nissan Micra uudistui. Modernit kulmikkaat ja särmikkäät linjat ja personointielementit tekevät siitä enemmän sportin kuin pikkuauton.
  • Takaviistostakin muodot ovat uudet ja menevät.
  • Ohjaamossa uusi tekniikka auttaa kuljettajaa, peruutuskameran lisäksi näytöstä voi katsella neljän kameran tallentamaa ympäristöä.

Pienten autojen luokka on maailmanlaajuisasti varsin merkittävä kokoluokka valmistajille. Kilpailu autoja ostavista ihmisistä on ohjannut monen valmistajan tarjoamaan näyttäviä personointipaketteja. Autosta halutaan oman itsensä näköinen, halutaan, että sen erottaa parkkipaikalla. Ja että toiset näkevät – nyt Minna tai Mikko (nimet muutettu) tulee Nissan Micrallaan.

Auto on jo perusmuotoilultaan huippumoderni, ja halutessaan sen voi koristella tehostevärisillä korikomponenteilla räväkän näyttäväksi.

Muotoilu on nykyaikaista muotokieltä: teräviä kanttauksia ja veistosmaisia sivulinjoja. Niihin sopii hyvin vielä tehosteväriä peilinkuoriin, puskureihin, vanteisiin ja helmalevyyn. Lisää halutessaan sitä saa myös konepellin päälle ja kattoon. Samaa voi jatkaa myös sisätiloissa, kojelautaan ja verhoukseen saa näyttäviä väriefektejä. Kaiken kaikkiaan eri vaihtoehtoja on jopa sata.

Ilman koristeitakin uusi Micra on vauhdikkaan näköinen, lisäyksillä se näyttää enemmän pikkusportilta kuin pikkuautolta.

Varustelu on hyvä jo perusmalli-Visiassakin. Turvajärjestelmistä lukkiutumattomat jarrut, ajonvakautusjärjestelmät ja monipuoliset turvatyynyt ovat tietysti vakiona, mutta niin myös älykäs hätäjarrutustoiminto ja älykäs kaistavahti.

Koeajetun N-Connectin varusteisiin kuuluvat navin sisältävän monipuolisen audio- ja navigointijärjestelmän lisäksi automaatti-ilmastointi, peruutuskamera ja lähiympäristön näyttävä kamerajärjestelmä. Se näyttää neljällä kameralla virtuaalisen lintuperspektiivikuvan autosta ja sen ympäristöstä. Lisäksi voit valita lähikuvat edestä, takaa ja etumatkustajan puolelta, mikä helpottaa auton sijoittamista parkkiruutuun.

Sporttia moottoreistakin

Micraan voi valita moottorin kolmesta vaihtoehdosta: vapaasti hengittävä kolmisylinterinen tonninen, koeajettu sata kuutiosenttiä pienempi kolmikko turbolla tai nelisylinterinen 1,5-litran turbodiesel.  Ensimmäinen tarjoaa 70 hevosvoimaa ja 95 vääntöä, koeajettu 90 hepoa ja 140 vääntöä. Diesel antaa myös 90 hepoa, mutta 220 vääntöä. Ajossa bensaturbo tuntuu lukemiaan vääntävämmältä ja kuuluu näihin nykyaikaisiin tyhjäkäynnillä liikkeelle -moottoreihin. Taloudellinenkin tämä on, yhdistetty kulutus on 4,4 litraa ja päästöt 99 grammaa. Stop and start -toiminto on vakiona.

Koeajetussa Micrassa oli hulppeat 17-tuumaiset 45-sarjan vannerengasyhdistelmät. Matalasta profiilista huolimatta rengasmelu ei noussut korkeaksi. Toki eron huomasi, jos ajoi nastojen karhentamaa uraa tai – niin kuin tieliikennelaki edellyttää – ajoradan oikeassa laidassa, siinä sileämmällä asfaltilla.

Vaihteisto on aina viisilovinen manuaali, ihan hyvin toimiva, mutta olisi automaattikin kiva.

Jos vertaa Micran alkuajan Mummo Ankan toriautoa ja tätä, voi todeta Nissanin muuttaneen aika radikaalisti näkökulmaa – ja onnistuneesti!

akseliväli 2,525 m

omapaino 1059 kg

moottorin tilavuus 899 ccm

12 venttiiliä, turbo

suurin teho 66 kW (90 hv)/5500 kmin

suurin vääntö 140 Nm/2250min

kiihtyvyys 0-100 km/h 12,1 s

yhdistetty kulutus 4,4 l/100km

C02-päästöt 99 g/km

takuu 3 v. / 100 000 km

 

koeajettu IG-T 90 N-C

18 590 e + tk

 

Micra alkaen

14 991e +tk

(1,0 70 hv Visia)

Julkaistu: 21.06.2017 10:05
Multiple images

Seat Ibizan ensimmäisen sukupolven hain koeajoon Autokeitaalta. Silloin ei Seat ollut vielä osa VAG-konsernia. Sukujuuret veivät silloin Italian suuntaan, vaikka moottoritekniikka olikin Porschen suunnittelemaa. Auto oli huomattavasti pienempi ja vaatimattomammin varusteltu.