JUTUT

Älä anna talven yllättää autoilija: Tässä muistilista talvea varten

Talvi on kalenterinkin mukaan tulossa, ja onhan jo koettu ensimmäiset hallayöt.

Talvi on kalenterinkin mukaan tulossa, ja onhan jo koettu ensimmäiset hallayöt.

Auton laseja on somen päivitysten mukaan skrapailtu Etelä-Suomea myöten. Nyt on siis viisasta varautua tulevaan ja varmistaa ettei auto tuota ongelmia tulevan talven säissä.

Ehdottoman tärkeää on myös kuskin itse asettaa ajotapansa talvi-asetuksiin. Varata enemmän aikaa matkoihin, pidentää entisestään turvaväliä, varoa mustaa jäätä, ajaa entistä tarkemmin ennakoiden esimerkiksi risteyksiin.

Viime tipan äkkijarrutuksella voi joutua keskelle tapahtumasarjaa, jota voi katua myöhemmin.

Talvella korostuu vanha sanonta – viisas välttää tilanteen, josta taitava saattaa selvitä.

Seuraavana on muistilistaa tarkistettavista kohteista:

Silikonia

Auton ovien ja luukkujen tiivisteet kannattaa sivellä silikonipuikolla, voidellut luukut aukeavat pakkasenkin jälkeen. Voitelevaa lukkosulaa kannattaa myös laittaa lukkopesiin.

Pissapoika

Helteisen kesän jälkeen pissapojan neste kaipaa lisää prosentteja. Paremmin pakkasta kestävä neste on tärkeää kahdesta syystä. Kylmällä suolakuran saa pois tuulilasista vain toimivalla pissapojalla, eikä kylmä pakkasyö riko pesunesteen säiliötä jos neste kestää pakkasta.

Valot

Auton valojen toiminta on helppo tarkastaa. Pistä auto tyhjäkäynnille käymään pysäköintijarru kytkettynä. Laita valot päälle ja kierrä auto tarkistaen palavatko kaikki valot. Samalla voit opetella kuinka autosi valot toimivat, muista että hämärässä, sateella tai sumussa päiväajovaloiksi kutsutut huomiovalot eivät riitä vaan pitää käyttää oikeita ajovaloja. Kunnon 150 prosenttipolttimot kirkastavat näkyvyyden.

Muista tarkistaa valokuvio autotallin ovea vasten polttimojen vaihdon jälkeen. Eikä tietenkään kukaan käytä polttimoita, joiden pakkauksessa lukee ”ei tieliikennekäyttöön” – ne häikäisevät muita.

Lumiharja, lämmitin ja johto

Siirrä lumiharja ja lohkolämmittimen johto käyttöä varten autoon. Tarkista myös toimiiko sisätilanlämmitin. Ajastinkello kannattaa myös tarkistaa. Lohkolämmitintä kannattaa käyttää, kun yölämpötila laskee alle viiden plusasteen.

Renkaat ja viimasuoja

Talvirenkaiden kunto kannattaa tarkistaa tässä vaiheessa. Suositeltu minimikuviosyvyys talvirenkaille on neljä milliä. Mikäli renkaat ovat vanhat tai nastoja on irronnut runsaasti, on renkaat syytä uusia vaikka pintaa olisikin minimisuositusta enemmän. Rengasliikkeissä kannattaa asioida ennen ensilunta, näin säästää rahaa ja kaikkien hermoja.

Viimasuojan tarkoituksena on auttaa moottoria lämpenemään toimintalämpöön pohjoisissa oloissamme ja yleensä asennusohje liittyy talvirenkaiden vaihdon ajankohtaan.

Akku

Auton akku on nykyautoissa yksi kovimmalla kuormituksella oleva komponentti. Sähkölaitteita on enemmän kuin koskaan ja mikäli ajomatkat ovat lyhyitä, ei akku kerta kaikkiaan ehdi latautua riittävästi. Jos akku on jo vanha tai auto on seissyt lähes käyttämättömänä helteisen kesän, on syytä käydä tarkistuttamassa akun kesto asiantuntevassa liikkeessä. Siellä akulle voidaan tehdä rasituskoe ja näin varmistaa että akku kestää pakkasia.