Astra Sports Tourer on vauhdikkaan näköinen, mutta 200 hevosvoiman tehoa olisi voinut vähän mainostaa ulkoasussakin. Jos laittaisitte vaikka pienet GSI-merkit.
JUTUT

Astra Sports Tourer on tehoturbo nyt automaatillakin

Opel on omistajavaihdoksen jälkeen ottanut uusimmissa malleissa käyttöön uuden konsernin moottoreita. Tämä 1.6 SIDI-Turbo on Opelin viimeisimpiä omia.

SIDI-Turbo on suoralla polttoaineen suihkutuksella varustettu turbomoottori. Nimitys tulee termistä Spark Ignition Direct Injection. Jokaisella sylinterillä on sytytystulppa ja -puola, polttoaine annostellaan suoraan jokaiseen palotilaan.

Nyt tehoa saadaan 149 kilowattia eli 200 hevosvoimaa 4700 kierroksella minuutissa. Vääntöä tarjoillaan huimat 300 newtonia alkaen jo 1700 kierroksesta.

Periaatteessa ja useilla merkillä tavan mukaankin olisi auton voinut koristella GTI-merkeillä ja vauhdikkailla koriosilla. Opelin ollessa kyseessä merkissä olisi tietenkin lukenut GSI perinteen mukaisesti. Mutta ei ne Opelilla viitsi tehdä tämmöisestä tehopakkauksesta mitään numeroo, kuhan nyt tehtiin tämmöten tehomalli, pohdiskelee Adam-vainaa.

Ajossa huomaa väännön tuoman joustavan tehon, automaatti ja hyvä vetoluiston ja ajonhallinnan järjestelmä tekee etenemisestä ilmeettömän varman tuntuista kovimmissakin kiihdytyksissä. Kovemmin kiihdyttäessä pitää muistaa tähyillä myös nopeusmittaria, Astra kiihtyy varsin äkkiä sinne maksullisten nopeuksien puolelle. Ja mikäli normimeno ei riitä voi painaa Sport-nappulaa ja tekniikka muuttaa ohjauksen ja kaasun vasteen urheilulliseksi.

Automaatti on GM:n oma valmiste ja edustaa perinteistä momentinmuunnintyyppiä. Laatikko vaihtaa huomaamattomasti eikä missään vaiheessa tule mieleen, että nyt vaihtaisin itse jonkin muun pykälän. Vääntö onkin kuin dieselissä.

Kulutuslukemat nastarenkailla kahden hengen kuormalla seka-ajossa asettuivat kuuden litran tuntumaan.

Ajo-ominaisuudet kestävät kasvaneen tehon, alusta toimii hyvin ja tässä mallissa on jo taka-akselistossa ns. Wattin tuki parantamassa sivuttaistukea. Astra käyttäytyy hyvin ja pitkä akseliväli rauhoittaa menoa.

Ohjaamossa on alupolkimet ja sporttipenkit, mutta muuten hillittyä linjaa.

Hyvät varustelut

Pohjimmiltaan koeajettu auto edustaa parempaa Innovation-varustelutasoa ja on lisäksi Matrix-edition -lanseerausmalli. Nimi viittaa Opelin mainetta saaneeseen kehittyneeseen mukautuvaan ja automaattiseen led-ajovalojärjestelmään. Valot olivatkin hyvät. Automaattikaukovalo on tässä sitä mallia, mikä laittaa edellä ajavan auton tai vastaan tulevan auton kohdalle mustan lapun, eli kaukovalot menevät kohteesta ohi vaan ei häikäisemään.

Sporttista luonnetta tuo OPC Line -sisätilapaketti, joka tarjoaa urheilullisen ohjauspyörän, alumiiniset polkimet, mustan sisäkattoverhoilun ja lisäksi jo mainitun Sport-painikkeen. Kehittyneempi navi tuo mukanaan peruutuskameran, lisäksi urheiluistuimet ja tummat takalasit kuuluvat mukaan.

Astrassa on hyvä perusvarustelu, tässä on kaikki mitä voi vaatia ns. Golf-luokan farmarilta.

Tavaratilaa on normiasennossa 540 ja takapenkki kaadettuna 1630 litraa. Se mittayksikkö, koirahäkki, mahtui mukaan. Niin perusmalli kuin tehomallikin kestävät kilpailun niin ominaisuuksiltaan kuin hinnaltaankin.

Avainluvut

  • akseliväli 2,662 m
  • omapaino 1 318 kg
  • moottorin tilavuus 1 598 ccm
  • 16 venttiiliä, turbo
  • suurin teho 149 kW (200 hv) / 4700 kmin
  • suurin vääntö 300 Nm / 1700- kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 7,7 s
  • yhdistetty kulutus 7,7 l/100km wltp
  • C02-päästöt 162 g/km wltp
  • takuu 2 v. ilman km-rajaa
  • koeajettu 1.6 Turbo ME  32 076 e + tk + lisäv
  • Sports Tourer alkaen 22 006 e+tk 1.0 Turbo Enjoy
    Konepellin alla on Opelin oma bensaturbo suorasuihkutuksella ja samoin oma A6-automaattilaatikko, päällikansi on poistettu yksityiskohtien paljastamiseksi.