JUTUT

Opel Astra uudistui tekniikaltaan

Astra on ensimmäinen Opelin omistajavaihdoksen jälkeen uudistettu malli. Se sai uudet voimalinjat, moottoreita tuli usealta taholta vaan ei Ranskasta.
Astran uudistukset ovat ulkonaisesti pienempiä kuin sisäiset. Uusi puskuri ja maski antavat tuoreemman ulkonäön.
Astran uudistukset ovat ulkonaisesti pienempiä kuin sisäiset. Uusi puskuri ja maski antavat tuoreemman ulkonäön.

Sähköisiä vaihtoehtoja Astran hinnasto ei vielä tunne, sen sijaan bensa- ja dieselvaihtoehtoja löytyy. Uuden omistajan moottorit ovat yhteissuunnittelun tuloksena esitellyissä malleissa olleet pääosissa, mutta Astran koneet ovatkin GM-taustaisia. Konepellin alle ovat kotiutuneet kolmisylinteriset bensaturbot 110- ja 130-hevosvoimaisina. Niiden käyttöönotto on tietenkin perusteltu paremmalla taloudellisuudella. 121 grammaa on hyvä arvo ja tukee autoteollisuuden kohtaamia vaatimuksia.

Automaattivaihteistoa ei näiden yhteyteen nyt saa, hyvä vaihdeopastusmerkkivalo helpottaa kuhunkin ajotilanteeseen sopivan vaihteen valintaa. Siihen on hyvä opetella, sillä moottori kiertää niin kuminauhamaisen joustavasti laajalla kierrosalueella, ettei sitä välttämättä muista vaihtaa isommalle. Taloudellisuus kun kaipaa isoja vaihteita. Koeajossa oli tehokkaampi kone ja se käyttäytyi hyvin.

Uusi tuttavuus on 1342-kuutioinen, se on myös kolmisylinterinen bensaturbo. Tämä GM-tuote on ollut jo aiemmin käytössä muilla markkina-alueilla. Se on Astran tehokkain moottori 145 hevosvoimallaan, siihen saa automaatin. Laatikko on nyt portaattomasti välitystä vaihtava cvt-vaihteisto.

Dieselinä on GM:n suunnittelema Saksassa valmistettava kolmisylinterinen 1496-kuutioinen turbodiesel, 105- tai 122-hevosvoimaisena. Tehokkaampaan saa perinteisen automaatin yhdeksänvaihteisena.

Ohjaamossa on uusi kojelauta ja monipuolinen mittaristo. OPC-paketti tuo alumiinipolkimet ja muuta sporttista.
Ohjaamossa on uusi kojelauta ja monipuolinen mittaristo. OPC-paketti tuo alumiinipolkimet ja muuta sporttista.

Kojelauta ja mittarit uusiksi

Ulkoisesti Astran uudistukset ovat pieniä muutoksia puskureissa ja maskissa. Uutta ovat kaikissa malleissa vakiona olevat led-ajovalot. Koeajoautossa oli vielä Innovation Driver -paketin myötä mukautuvat Led-Matrix -valot. Ne mukautuvat vastaantulijan tai edellä ajavan kohdalta puolikkaille ja muuten ovat pitkillä. Kun kohde poistuu palavat kaukovalot heti täysillä. Tavanomaisten automaattipitkien viive jää pois.

Jo alimmassa Comfort-varustetasossa on automaatti-ilmastointi, lämmitettävä nahkaratti, vakionopeudensäädin, tutkat edessä ja takana. Törmäyksenesto tulee mukaan seuraavassa Innovationissa.

Kojelauta uudistui ja mittaristo on nyt samanlainen kuin aiemmin Insigniassa. Keskellä on näyttöruudussa nopeusmittari ja ajotietokoneen näyttö. Laidoilla on kierrosluku-, öljynlämpö-, voltti-, jäädytysnesteen lämpö- ja polttoainemittarit analogisina. Kojelaudan keskellä infotainment-näyttöruutu.

OPC Line -sisätilapaketti toi koeajoautoon sporttista luonnetta tarjoten urheilullisen ohjauspyörän, alumiiniset polkimet ja mustan sisäkattoverhoilun.

Tavaratilaa viisiovisessa Astrassa on 370 ja takapenkki kaadettuna 1210 litraa.

Ajoltaan Astra on edelleen yhtä hyvä kuin ennenkin, alusta on ennallaan vaikka kotelointia on lisätty ilmanvastuksen vähentämiseksi.

Konepellin alla on uudet moottorit, kaikki ovat kolmisylinterisiä ja GM:n suunnittelemia ja valmistamia.
Konepellin alla on uudet moottorit, kaikki ovat kolmisylinterisiä ja GM:n suunnittelemia ja valmistamia.

Opel Astra Innovation Plus 130 Turbo

  • akseliväli 2,662 m
  • omapaino 1 280 kg
  • moottorin tilavuus 1 199 ccm
  • 12 venttiiliä, turbo
  • suurin teho 96 kW (130 hv) / 5500 kmin
  • suurin vääntö 225 Nm / 2000- kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 10,5 s
  • yhdistetty kulutus 5,5 l/100km wltp
  • C02-päästöt 122 g/km wltp
  • takuu 2 v. ilman km-rajaa
  • koeajettu Innovation+ 130 Turbo ME 24 507 e + tk + lisäv
  • Astra 5-ov alkaen 21 390 e +tk Comfort 110 Turbo

 

Luetuimmat