JUTUT

Autoilu on Suomessa kallista – Käyttökulut helposti jopa 700 euroa kuukaudessa

Moni mieltää auton käyttökuluiksi pelkästään polttoaineesta maksettavan summan. Kuluja kertyy kuitenkin useista asioista, ja auton pitämiseen saattaa helposti upota jopa 700 euroa kuukaudessa.
Polttoaine on vain yksi osa auton käyttökuluista.

Autoilu on Suomessa halvempaa kuin Norjassa, mutta kalliimpaa kuin Ruotsissa, missä ei ole autoveroa.

– Liikennettä ja autoilua on hyvä verottaa, sillä autolla liikkuminen on niin monelle välttämätöntä ja ainoa kulkemisen vaihtoehto, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Tolvanen arvioi ihmisten kuvittelevan, että auton käyttökustannukset ovat yhtä kuin polttoainekulut.

– Polttoaineen hinta on se, mikä se milloinkin on. Hinnankehitystä ohjaavat maailmanmarkkinat, dollarin ja euron välinen kurssi ja öljyntuottajamaiden konfliktit. Lisäksi Trumpin politiikka ei ainakaan vie hintoja alaspäin.

Kuitenkin käyttökustannukset kattavat polttoaineen lisäksi verot ja vakuutukset, huollot ja korjaukset, katsastuksen, pysäköintimaksut, pesut ja tuulilasinpesunesteet ja useita muita menoeriä.

– Kuukaudessa auton pitäminen maksaa helposti 500–700 euroa.

Kuin setelejä repisi

Jukka Tolvanen toteaa, että keskusteluissa on usein pinnalla se, miten hyvin kilometrikorvaukset kattavat polttoainekulut.

– Mutta kyse ei ole pelkästään polttoaineesta, vaan käyttökuluista kokonaisuudessaan. Valtiovarainministeriön laskelmat ovat yksityiskohtaisia ja ne perustuvat keskiarvoihin. Muuttujia on paljon, Tolvanen sanoo.

Kun ihmisellä on työ, jossa hän tarvitsee omaa autoa ja saa 0,43 euroa kilometriltä, korvaus kattaa hyvinkin kulut, mikäli kyseessä on vanha auto, jolla ei enää ole paljon arvoa.

– Päästöjen kannalta vanhalla ritsalla ajaminen ei silti ole hyvä asia.

Suomessa ostetaan viisi kertaa enemmän käytettyjä autoja kuin uusia.

– Se on ymmärrettävää, sillä uuden auton arvo alenee nopeasti, kun taas vanhemmalla autolla arvon alenema ei ole ollenkaan niin jyrkkä. Tieliikenteen tietokeskuksen arvion mukaan uuden auton arvo alenee ensimmäisen vuoden aikana 18 prosenttia.

Oman autonsa arvoon voi paljolti vaikuttaa itsekin.

– Kun sytytät ensimmäisen tupakan autossasi, se on sama asia kuin setelejä repisit. Käyttökuluja puolestaan voi pienentää panostamalla ajotapaan, taloudelliseen ajamiseen esimerkiksi pitämällä riittävät etäisyydet edellä kulkeviin ajoneuvoihin.

Dieselissä on puolensa

Auton valinta on paljon monimutkaisempaa kuin aiemmin, sillä vaihtoehtoja on paljon.

– Valtion taholta tuetaan sähköautoilua ja sähköautot kehittyvätkin vauhdilla. Epävarmuustekijöitä on silti paljon ja autojen hinnat ovat vielä korkealla. Jatkossa kaasuauto on varteenotettava vaihtoehto ainakin eteläisessä Suomessa, kunhan tankkausverkosto saadaan kattavaksi, Jukka Tolvanen pohtii.

Pistokehybridissäkin on Tolvasen mielestä hyvät puolensa, kun pitkiä matkoja ajettaessa voi vaihtaa bensaan.

– Saksassa ja Ruotsissa puhutaan dieselautojen kieltämisestä, mutta meillä sellainen ajatus ei ole ottanut kipinää. Dieselkäyttöinen auto on ainoa järkevä vaihtoehto silloin, kun tarvitsee usein peräkärryä tai kattotelinettä.

Tolvasta haittaa jossakin määrin autokielteinen keskustelu.

– Itse asun pääkaupunkiseudulla, mutta poikittaisliikenne toimii heikosti. Pääsen kotoa työpaikalle polkupyörällä samassa ajassa kuin julkisilla kulkuneuvoilla. Omalla autolla taas matka taittuu huomattavasti nopeammin.