JUTUT

Corolla myös menevän näköisenä Hatchbackina

Onkin vierähtänyt vuosia kun Toyota Corollan perään on kirjoitettu Hatchback. Nyt tarjolla on tämä, sedan ja farmari.
Toyotan uusi Corolla on taas saatavana Hatchbackinä eli luiskaperänä. Menevän näköiset linjat näyttävät hyvältä.
Toyotan uusi Corolla on taas saatavana Hatchbackinä eli luiskaperänä. Menevän näköiset linjat näyttävät hyvältä.

Muutaman kuukauden rekisteröintitilastojen kärjessä on ollut Toyota Corolla, uusi malli on myös muotoilultaan menevän näköinen. Takavuosina uuden Hatchbackin näköistä – ja suosituskykyistä – autoa olisi kutsuttu urheiluautoksi.

2007 Toyota eriytti Corolla-perheen luiskaperän Auris-nimeä kantamaan eli 12 vuotta meni ennen seuraavaa Corolla Hatchbackia. Nyt se on taas täällä ja pelkästään viisiovisena.

Hatchback, tai olkoon tästedes HB, on onnistuneesti muotoiltu, etupään vauhdikkaat linjat jatkuvat luontevasti takapäähän asti. Tarkemmin katsoen perä on lähes identtinen Touring Sportsin kanssa, mustalla värillä tehty ”diffuusori” hämää.

HB:n akseliväli ja pituus kasvoivat Auriksesta viisi senttiä, se on kilpaluokkansa nimikko-Golfiin verrattuna akseliväliltään kaksi ja pituudestaan yksitoista senttiä pidempi.

Sisätiloja on vaikea verrata, elleivät autot ole vierekkäin. Mahtuu Corollaan taaksekin ihan hyvin. Tavaratilaa on, sanottakoon lajityypillisesti, 361 litraa ja takapenkki alas käännettynä 1052 litraa.

Ohjaamon linjat ovat muiden mallien mukaiset selkeät ja toimivat. Näytöiltä voi seurata hybridin toimintaa, siitä näkee millä energialla milloinkin mennään. Samoin ajetun etapin raportit ovat kiinnostavaa katsottavaa. Parikymmentä vuotta sitten heitettiin eurooppalaiseksi tavoitteeksi kolmen litran auto, sillä ei viitattu silloinkaan moottorin iskutilavuuteen vaan kulutukseen. Silloin se kuulosti utopialta, Corollan kulutusnäytöissä se on jo lähellä.

Ohjaamossa kaikki on totutun selkeää ja helppokäyttöistä.
Ohjaamossa kaikki on totutun selkeää ja helppokäyttöistä.

1.8 tai 2.0 Hybridi vai 1,2 Turbo?

Corollan saa joko 1,8- tai 2,0-litran Hybridillä tai 1,2-litran turbo-bensakoneella. Paitsi, että sedan on aina hybridi. Koeajetun Hatchbackin 1,8-litrainen riittää tehoiltaan useimmille ihan hyvin, mutta jos ei riitä, voi valita 180-hevosvoimaisen kaksilitraisen. Tässä tehoa on 122 hevosvoimaa, mutta sähkömoottorin mukaan tullessa vahva vääntö tuo tehoa lisää. Yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 4,5–5,0 varustelusta riippuen ja päästöt alkaen 101 grammaa kilometrille.

Corollan ostajista hybridiin päätyy nykyään Forssan ja Loimaan alueella 96,6 prosenttia, mutta mikäli vielä vierastaa uutta (no, 1997 alkaen, onko 22-vuotias uusi?) voi valita parisen tonnia halvemmalla 1,2 turbon.

Varustelu on Corolloissa hyvä. Vakiona kaikissa on Pre-Collision -järjestelmä. Se tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät, varoittaa ja jarruttaa automaattisesti. Automaattiset kaukovalot, mukautuva vakionopeussäädin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja kaistavahti ovat myös vakiovarusteita.

Uuden pohjalevyratkaisun kanssa Corollan painopiste on alhaalla ja tämä tuntuu jämäkkänä ajettavuutena. Ja hybridihän on helppo ajaa, siinä ei tarvitse mitään insinöörioppeja!

Avainluvut

  • akseliväli 2,640 m
  • omapaino 1 298 kg
    Peräpäänkin muotoilu on onnistunut. Takavuosina vastaavaa autoa olisi kutsuttu urheiluautoksi.
    Peräpäänkin muotoilu on onnistunut. Takavuosina vastaavaa autoa olisi kutsuttu urheiluautoksi.
  • moottorin tilavuus 1 798 ccm
  • 16 venttiiliä
  • suurin teho 72 kW (98 hv)/5200 kmin
  • suurin vääntö 142 Nm/3600 kmin

Sähkömoottori

  • suurin teho 53 kW (82 hv)
  • suurin vääntö 163 Nm
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 10,9 s
  • yhdistetty kulutus 4,5 l/100km
  • C02-päästöt 101 g/km
  • takuu 3 v./ 100 000 km
  • hybridilaitteisto 5 v/ 100 000 km
  • koeajettu HB 1,8 Hybrid Active 27 513 e + tk + lv
  • Corolla HB alkaen 22 994 e + tk 1.2T Life