JUTUT Forssa

Elämäntapamuutoksen edessä maltti on valttia – Älä mieti ensi vuotta, vaan seuraavaa 10 minuuttia

Uusi vuosi, uusi elämä? Miten löytää kipinä liikuntaan, jos se tuntuu lähinnä vastenmieliseltä suorittamiselta?
Elämäntapamuutokseen kannattaa suunnata pienin ja armollisin askelin.
Elämäntapamuutokseen kannattaa suunnata pienin ja armollisin askelin.

Kutomon Fysioterapian ja Liikuntakeskuksen yrittäjä Minna Penttilä toteaa tapojen muuttamisen olevan haasteellista.

– Elämäntapamuutos on rakettitiedettä. Itse olen näitä asioita ikäni miettinyt, ja tietysti tutkijatasolla pohditaan jatkuvasti, miten vähiten liikkuvat saataisiin aktivoitumaan, Minna Penttilä toteaa.

Toisinaan hauskat villitykset, kuten vaikka taannoinen Pokémon Go -buumi, sai eri-ikäiset yhdessä ulos liikkumaan. Muotivillitysten vaikutukset ovat usein vain väliaikaisia.

Minna Penttilä kehottaa elämänmuutoksen ensiaskelille lähtevän kysymään itseltään, miksi haluaa liikkua.

– Sen jälkeen voi miettiä, mitä odottaa liikkumiselta ja miten motivaatio pysyisi yllä.

Löydä motivaatio

Minna Penttilä toteaa monen ruoskivan itseään laiskuudella.

– Kyse ei ole laiskuudesta, vaan todennäköisesti ihminen asettaa itselleen liian kauaskantoiset tavoitteet.

Elämäntapamuutokseen kannattaa suunnata pienin ja armollisin askelin.

– Älä mieti, millainen haluat olla ensi vuonna tähän aikaan, vaan seuraavat 10 minuuttia riittää. Mieti, mitä voit tehdä hyvinvointisi eteen seuraavan 10 minuutin aikana. Jokainen hyvä teko ruokkii hyvinvointia, Penttilä muistuttaa.

Seuraava etappi on siirtyä 10 minuutista 10 tuntiin.

– Mieti, mitä voisit tehdä tulevan päivän aikana hyvinvointisi eteen.

Liikkumisesta voi tehdä myös hauskaa. Kutomon Liikuntakeskuksen iWall-liikuntaseinällä oma keho toimii peliohjaimena.
Liikkumisesta voi tehdä myös hauskaa. Kutomon Liikuntakeskuksen iWall-liikuntaseinällä oma keho toimii peliohjaimena.

Pidä asia esillä

Kun lenkkarit ovat jalassa, joko kuvainnollisesti tai konkreettisesti, on aika miettiä täsmälääkettä omaan tilanteeseen.

– Mieti, miksi haluat liikkua, mutta älä mainitse syyksi painonpudotusta. Pohdi, mikä asia omassa kehossa ottaa päähän tai tuntuu epämiellyttävältä. Esimerkiksi kankealle keholle voi testata venyttelyä ja hengästyminen lähtee hengästymällä.

Entä miten pitää motivaatio yllä?

– Pidä asia esillä ja lenkkarit lähtövalmiudessa. Myös puhelimiin ladattavat sovellukset motivoivat, muistuttavat ja palkitsevat. Liikuntapäiväkirjan voi tietysti tehdä myös vaikka kynällä vihkoon, Penttilä ehdottaa.

Lisäksi hyvät jalkineet ja tekniset treenivaatteet saattavat parantaa innostusta jatkaa.

– Naisten on aivan ehdotonta heivata vanhat rintsikat ja vaihtaa sporttiliiveihin. Liikkuminen tuntuu paljon mukavammalta, Penttilä lupaa.

Uuteen elämänmuutokseen on syytä asennoitua kokonaisvaltaisesti.

– Omaksu uusi roolisi ja toimi kuin olisit urheilija. Äläkä missään nimessä ala sohlata ruokailun kanssa samaan aikaan, kun aloitat liikkumisen, jotta sinulla on energiaa liikkua. Ruokarytmi on tärkeä pitää kunnossa.