JUTUT

Ford Puma muovautui coupesta coupe-crossoveriksi

Ford Puma oli Fordin mallistossa pieni coupemallinen urheilullinen auto. Nyt se on kokenut muodon- ja käyttötarkoituksen muutoksen ja kilpailee ihan eri sarjassa.
Uusi Ford Puma on linjakkaasti muotoiltu, siinä on Focuksesta tuttua lentäviksi linjoiksi nimettyä cocacola-pullolinjaa. Mieto-hybridissä ei tarvitse johdoilla pelata.
Uusi Ford Puma on linjakkaasti muotoiltu, siinä on Focuksesta tuttua lentäviksi linjoiksi nimettyä cocacola-pullolinjaa. Mieto-hybridissä ei tarvitse johdoilla pelata.

Edelleen Puma on urheilullinen ja muodoiltaan menevän coupemainen, korin mitoitus on muuttunut nyt tiukimmin kilpailtuun pienempien crossoverien eli kaupunkimaasturien luokkaan sopivaksi. Näin Puma on coupe-crossover.

Uusi Ford Puma on myös yksi kahdeksasta sähköistetystä autosta, jotka Ford tuo Euroopan markkinoille tämän vuoden aikana. Toteutus on niin kutsuttu mieto tai kevyt hybridi. Se tarkoittaa, että autossa on bensiinikäyttöistä moottoria ja voimalinjaa avustava sähkömoottori.

Sähkömoottori saa energiansa 48 voltin akusta, siihen virtaa saadaan moottorijarrutuksista. Niitä tulee esimerkiksi kun hiljentää vauhtia edessä näkyviin punaisiin liikennevaloihin. Joku on saattanut vastaavaan törmätä Forssassa.

Polttomoottorina on Fordin tuttu tonninen kolmepyttyinen, edelleen kehitetyssä versiossa on jakohihna korvattu ketjulla ja moottorin hengitys kulkee nyt toisin päin. Pumassa on 125 tai, kuten koeajetussa, 155 hevosvoimaa. Tulossa on myös automaattivaihteinen kaksoiskytkinlaatikko toukokuun valmistuserästä alkaen, sen lähtöhinta jää 25 694 euroon eli kisa tiukkenee. Koeajettu Puma oli kaikilla herkuilla varustettu huippumalli ja tämän hinta nousee sekin vain 28 000 euroon.

Korimalliltaan Puma on aina viisiovinen, tavaratilaa on hyvät 456 litraa ja takaselkänojat käännettynä 1216 litraa. Erikoisuutena on nerokas Megabox, joka tarjoaa syvemmän tavaratilan pohjaan ulottuvan ikään kuin laatikon. Se on vesitiivis ja siinä on tyhjennysmekanismi, joten se on mainio esimerkiksi kuraisten saappaiden kuskaamiseen.

Ohjaamossa on täysin digitaalinen mukautettava mittaristo, isolla kosketusnäytöllä varustettu Sync3-tietoviihdejärjestelmä, kaikki turvavarusteet ja urheiluistuimet.
Ohjaamossa on täysin digitaalinen mukautettava mittaristo, isolla kosketusnäytöllä varustettu Sync3-tietoviihdejärjestelmä, kaikki turvavarusteet ja urheiluistuimet.

Varustelun runsaudensarvi

Puman varustetasot ovat Titanium, Titanium X, ST-Line ja ST-Line X. Lähtömallissakin on kaikki turvavarusteet, ledvalot, suomenkielinen Sync3-tietoviihdejärjestelmä, urheilulliset istuimet, 17-tuumaiset aluvanteet, ajotilavalinnat, vakionopeussäädin ja älykäs nopeudenrajoitin, ajotilavalinnat ja paljon muuta. Koeajossa olleessa Pumassa oli vielä isommat alut ja 18 tuuman matalaprofiiliset renkaat. Meikäläisiin teihin sopisivat kyllä korkeampiprofiiliset renkaat, ainakin talvirenkaiksi. Samoin valot olivat vielä edistyksellisemmät, b-pilarista taaksepäin kaikki ikkunat olivat tummennettuja, urheiluistuimissa oli osanahka-verhous ja äänentoistossa oli 10 kaiutinta ja subbari.

Ajotilanvalinnassa kuski voi päättää ajaako normaalia, sporttia, kevyttä maastoajoa, liukasta vai eco-ajoa. Valinta mukauttaa digitaalista mittaristoa ja automaatissa ohjaustuntumaa, kaasun reagointia ja vaihteiden vaihtoa. Auton luonne siis muuttuu.

Tehoa Puma antaa parhaimmillaan vääntönä yhteensä 240 newtonia, se tuntuu hyvänä kiihtyvyytenä. Ajo-ominaisuuksiltaan Puma on tarkka ja osaava. Puma on hyvä vaihtoehto tiukkaan sarjaan.

Takaakin Puman muotoilu on vauhdikas ja onnistunut.
Takaakin Puman muotoilu on vauhdikas ja onnistunut.

Ford Puma 1.0  EcoBoost Hybrid (mHEV) 155 hv M6 ST-Line X

  • akseliväli 2,588 m
  • omapaino 1 278 kg
  • moottorin tilavuus 999 ccm
  • 12 venttiiliä, ahdin
  • suurin teho 114 kW (155 hv)/6000 kmin
  • suurin vääntö 240 Nm/2500 kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 9,0 s
  • yhdistetty kulutus 5,6 l/100km
  • C02-päästöt 127 g/km
  • takuu 5 v. / 100 000 km
  • koeajettu auto 27 925 e + tk+lisäv
  • Puma alkaen 22 774 e +tk (1.0 125 hv mHEV Titanium)

Luetuimmat