Matkailusihteeri Mari Noromies-Wahl kertoo, että kevättalvella matkailuyrittäjille on tarjolla esimerkiksi tuotteistuskoulutusta.
JUTUT Forssa

Forssan seutukunta kaipaa ulkomaisia turisteja

Forssan seudun matkailussa panostetaan tuotteistamiseen ja kansainvälistymiseen. Yksi matkailun kärjistä on paikallinen elämä, aito panostaminen pikkukaupunkimaisuuteen ja kyliin.

Forssan matkailusihteeri Mari Noromies-Wahlilla on innostunut olo.

– Forssan seudulla on paljon hyviä, matkailullisia asioita menossa. Niistä pitää vain saada tietoa maailmalle, Noromies-Wahl toteaa.

Forssan seudun matkailun kärkiin lukeutuvat nyt luonnon ja kulttuurin ohella hyvinvointi ja paikallinen elämä.

– Hyvinvointiteema pitää sisällään esimerkiksi luontoliikunnan ja ohjatut luontoretket, joissa toimijoina ovat esimerkiksi Eerikkilä, Vesihelmi ja Ypäjän hevosopisto.

Paikallinen elämä puolestaan tarkoittaa pikkukaupunkimaisuutta, kyliä tapahtumineen ja lähiruokaa.

– Ei meidän tarvitse yrittää olla enempää kuin olemme. Pikkukaupunkimaisuudessa ja maalaisuudessa on runsaasti hyviä puolia. On turha lähteä kehittämään sellaisia matkailupalveluja, jotka ovat meille epäluonnollisia.

Tiivistä tarjontaa

Koko Forssan seutu on pieni alue, jossa asukkaita on vain 34 000.

– Silti täällä on paljon matkailutarjontaa tiiviillä alueella, Mari Noromies-Wahl sanoo.

Forssan seutu ja koko Kanta-Häme on nyt mukana Visit Finlandin Western Lakeland -markkinoinnissa, johon entuudestaan kuuluvat Jyväskylän, Tampereen ja Lahden seudut.

– Oli hyvä päästä yhteiseen pöytään ja saamaan lisää rahkeita tekemiseen.

Tällä hetkellä Kanta-Hämeen matkailutoimijoiden ja alueen kansainvälistymistä kehitetään esimerkiksi Hämeen ammattikorkeakoulun hallinnoimassa ja Euroopan aluekehitysrahaston rahoittamassa Let´s Go Tavastia -hankkeessa.

– Tiedostan ainakin osan yrittäjistä huokaavan, että taas jokin hanke. Nämä ovat kuitenkin tärkeitä juttuja palvelujen tuotteistamisen ja kehittämisen kannalta.

Aivan kaikki matkailualan yrittäjät eivät hae kansainvälisiä asiakkaita, mutta niille, joilla on intressiä tarjota palvelujaan myös maan rajojen ulkopuolelta tuleville turisteille, Noromies-Wahlilla on tärkeä neuvo.

– Nettisivut pitää olla myös englannin kielellä. Kanta-Hämeessä panostetaan nyt myös japanin ja saksankieliseen digi-informaatioon maakunnallisilla sivustolla.

Ulkomaalaisten matkailijoiden osuus Kanta-Hämeessä vierailleista turisteista oli viime vuonna 11 prosenttia. Vastaava osuus Forssan seudulla oli seitsemän prosenttia.

– Ylivoimaisesti eniten tällä seudulla vierailee venäläisiä ja pääasiallisesti he tulevat viettämään mökkilomaa. Tämänkin matkailualan yrittäjille yritämme viestiä tuotteistamisen merkityksestä. Esimerkiksi pelkät fyysiset puitteet eivät riitä, vaan olisi hyvä kehittää myös toimintaa. Yrittäjä voisi vaikkapa viedä matkailijat sieniretkelle ja sen jälkeen valmistaa yhdessä heidän kanssaan sienipiirakkaa.

Ajan teemasta hyvä esimerkki on Rent A Finn, vuokraa suomalainen -kampanja.

– Nyt kaivataan ulkomaisille turisteille oppaiksi tavallisia suomalaisia, ihmisiä, jotka tykkäävät olla ja liikkua luonnossa.

Forssan seutukunnan matkailussa Noromies-Wahl pitää ensiarvoisen tärkeänä yrittäjien aktivoitumista ja asioiden yrityskohtaista läpikäyntiä.

– Markkinointi vaatii koko ajan valtavasti aktiivista kehittämistä. Palavereissa myös kuntajohtajat ovat määritelleet alueen matkailun kattoteemaksi kansainvälistymisen.