JUTUT

Häpeilemättömän nautinnollinen GT

Kia ProCeed on hyvän ja menevän näköinen auto. Kun siihen lisätään 204 hevosvoimainen moottori ja iso määrä GT-varusteita, muuttuu se erittäin nautittavaksi ja halutessa urheilulliseksi. Suorituskyky täyttää ulkonäön vihjeet, mutta ajo-ominaisuudet eivät petä.
Kia ProCeed GTon yhtä vauhdikas miltä näyttääkin.
Kia ProCeed GTon yhtä vauhdikas miltä näyttääkin.

Kia ProCeed on vauhdikkaammin muotoiltu Ceed-farkku. Korimallista käytetään shooting brake -nimeä ja lyhyesti sanottuna sen voisi tarkoittavan farkun ja coupen yhdistelmää. Yleistä autoteollisuudessa on, että kyseisiä malleja saa varsin suorituskykyisinä versioina. Nyt sama pätee myös Kiaan. Konepellin alta löytyy tuttu nelisylinterinen 1,6-litrainen bensaturbo, tällä kertaa siitä on otettu muhevat 204 hevosvoimaa ja 265 newtonin vääntö.

Seitsemän portaiseen kaksoiskytkin-automaattiin yhdistettynä se antaa 7,5 sekunnin kiihtyvyyden 0-100 km/h -nopeuteen. Se on muuten sekunnin parempi aika kuin kuusivaihteisella manuaalilla.

Ajotilan voi valita joko normaalina tai sporttina. Sport-asetus antaa vaihteiston vaihtaa isommalle suuremmilla kierroksilla. Ohjaus muuttuu myös nopeammaksi ja oma herkullinen mausteensa on myös muuttuva pakoääni. GT höpöttää varsin urheilullisesti, se kuulosti hyvältä jopa V8 -harrastajastakin. Proceed GT antaa mahdollisuuden nautiskella menosta ja menevästä äänimaailmasta.

Alusta on matala ja lajityypillisen kovahko, olematta silti mikään varsinainen kivireki. Forssan Kartanonkadunkin voi ajaa rajoitusten mukaan ilman vaaraa koriosien irtoilusta.

Korinosista voisi mainita GT:n punaiset korostusviivat keula- ja sivuhelmoissa. Ei mikään iso asia, mutta kyllä ne jotain Ritari Ässän Kitt-leimaa antavat. Tällä vuosituhannennella syntyneet lukijat voivat googlata lisätietoa aiheesta.

Ohjaamossa on Gt-varustelu, selkeää ja kaikki kuviteltavissa oleva on mukana.
Ohjaamossa on Gt-varustelu, selkeää ja kaikki kuviteltavissa oleva on mukana.

Huippuvarusteet

ProCeed on aina paremmin varusteltu Gt-line tai tämä GT. Se on siis urheilullisesti varusteltu, korikoristeista urheiluistuimien kautta alumiinipäällysteisiin polkimiin. GT:ssä istuimet ovat nahkaverhoillut, nappaa ja mokkaa, ja monipuolisesti sähkösäätöiset. Digitaalinen mittaristo ja iso keskinäyttö, automaattinen pysäköintijärjestelmä, mukautuva vakionopeudensäädin, avaimeton käynnistys ja lukitus, sähkötoiminen takaluukku, laadukas JBL-äänentoistojärjestelmä, led-ajovalot ja 225/40R 18 -renkaat erikoisvanteilla.

Tietysti mukana on myös kaikki nykyään tunnettavat ajamisen turvallisuutta valvovat ja lisäävät varusteet.

Proceedissa istutaan matalammalla, mutta etuistuinten korkeussäädöllä voi asiaa helpottaa. Ajoasennon saa hyväksi ja ajaminen on helppoa. Tilaa on myös takapenkkiläisillekin, tavaratilaakin on luiskasta perästä huolimatta 594 litraa.

Ai miten niin häpeilemättömän nautinnollinen? No kun nykyään seuraa julkista keskustelua tai vaikka hallitusohjelmaa, niin välillä tuntuu, että jokaisen tulisi liikkua junalla tai polkupyörällä eikä missään nimessä nauttia autolla ajamisesta. Kia Proceed GT tarjoaa nautintoa auton ajamisen muodossa, eikä päästöt silti ole 163 grammaa pahemmat!

Ja voi autolla körötellä ihan normityyliinkin, kulutuksen ollessa kuuden litran tuntumaan.

Avainluvut

  • akseliväli 2,650 m
  • omapaino 1 465 kg
    Tavaratilaa on luiskasta takaseinästä huolimatta 594 litraa.
    Tavaratilaa on luiskasta takaseinästä huolimatta 594 litraa.
  • moottorin tilavuus 1 591 ccm
  • 16 venttiiliä, ahdin
  • suurin teho 150 kW (204 hv) / 5500 kmin
  • suurin vääntö 265 Nm / 1500- 4500 kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 7,5 s
  • yhdistetty kulutus 7,2 l/100km
  • C02-päästöt 163 g/km
  • takuu 7 v./ 150 000 km
  • koeajettu 1.6 T-GDI 204 hv ISG DCT 37 305 e + lv
  • Proceed  alkaen 26 171 e 1,0 T-GDI ISG 120 hv