JUTUT

Hybridin ei tarvitse olla tylsä: Toyota C-HR sai kaksilitraisen tehomyllyn

Toyota C-HR sai päivityksessä kaksilitraisen tehopakkauksen, se on tehokas säästäjä.
Toyotan C-HR sai uudistuksessa uudet kaksitoimiset bi-led -valot, tarjolla on nyt 1.8 - ja 2.0 -hybridit, jälkimmäinen tehopakkaus oli koeajossa.
Toyotan C-HR sai uudistuksessa uudet kaksitoimiset bi-led -valot, tarjolla on nyt 1.8 - ja 2.0 -hybridit, jälkimmäinen tehopakkaus oli koeajossa.

Alkuun muutama tietokilpailukysymys: Tiedätkö kuinka monta vuotta Toyota on valmistanut hybridejä? Kuinka monta niitä on maailmanlaajuisesti valmistettu? Mikä on Toyotan hybridiosuus maassamme myydyistä hybrideistä? Vastaukset ovat artikkelin lopussa.

Moni auton ostoa miettivä ihmettelee tänä päivänä, minkä tyyppisen auton voi muuttuvissa oloissa ostaa. Isomoottorisia bensa-autoja lukuun ottamatta kai kaikki ovat edelleen ihan osto- ja käyttökelpoisia vielä vuosia. Osaksi sähköllä kulkevista koeajetun Toyota C-HR:n tyyppinen itse itseänsä ajossa lataava hybridi on sikäli selvä ostos, että sillä voi taittaa pidempiäkin matkoja tarvittaessa. Töpseliladattavista tai kaasuvaihtoehdoista kannattaa tarkastaa polttoainesäiliön riittävyys, jos aikoo kulkea sillä myös esimerkiksi Lappiin.

Koeajossa sunnuntaiajelu Tammela-Helsinki-Tammela meni 4,9 litralla bensaa satasella, ja ajotietokoneen laskelmien mukaan 30 prosenttia ajosta mentiin sähköllä. Se oli ajon turhasta energiasta ladattua sähköä, autoa ei tarvitse ladata. Eikä siirtomaksua tarvitse maksaa.

Moottorina oli nyt tehokkain kaksilitrainen moottori, se antaa 184 hevosvoimaa. Sähköpuoli tarvittaessa avittaa tai vie koko pakettia. Toyota osoittaa kulutuslukemillaan hallitsevansa – tänä päivänä – isommankin moottorin kulutuksen. Tehoa on ajossa hyvin tarjolla, tarvittaessa ohitukset sujuvat ripeästi. Kiihtyvyys 0-100 km/h on 8,2 sekuntia. Pienin moottori jäi nyt pois ja toisena vaihtoehtona on tuttu 1.8 (122 hv).

Ohjaamossa on merkille tutusti selkeää ja helppokäyttöistä.
Ohjaamossa on merkille tutusti selkeää ja helppokäyttöistä.

Uutta varustelussakin

Ulkoisesti malli sai uuden takapuskurin ja etu- ja takavalot uudistuivat. Edessä on nyt led-ajovalot. Ne ovat kaksitoimiset bi-led-tyyppiset ja niissä on sekä lähi- että kaukovalot. Stylessä ja Premiumissa valot ovat ohjauksen mukaan kääntyvät ja käytössä hyvät. Takavalot toimivat myös ledeillä, ja Stylessä ja Premiumissa takavilkut ovat sykkivät eli etenevät nuolet.

Varustelu on kunnossa. Vakiona on peruutuskamera värinäytöllä, kaksivyöhykkeinen automaatti-ilmastointi, automaattiset kaukovalot, kaistavahti ohjausavustimella, adaptiivinen vakionopeussäädin, led-päiväajovalot ja Safety sense -turvallisuusjärjestelmä automaattisine Pre-Collision hätäjarrutustoimintoineen ja jalankulkijan tunnistimin. Koeajetussa Stylessä on lisäksi ratin lämmitys, siniset tunnelmavalaistukset ohjaamossa, avaimeton järjestelmä ja älykäs pysäköintiavustin.

Tavaratilaa on 377 litraa, tila on selkeän muotoinen ja riittävä kokoluokassa.

Ai niin ne vastaukset: Toyota on valmistanut hybridejä vuodesta 1997 eli 23 vuotta, niitä on valmistettu yli 12 miljoonaa ja Toyotan osuus maassamme myydyistä hybrideistä on noin 74 prosenttia.

Takana uusiutui puskuri ja valot.
Takana uusiutui puskuri ja valot.

Toyota C-HR 2.0 Hybrid Style

  • akseliväli 2,700 m
  • omapaino 1 485 kg
  • moottorin tilavuus 1 987 ccm
  • 16 venttiiliä
  • suurin teho 135 kW (184 hv) / 6000 kmin
  • suurin vääntö 190 Nm / 4400 kmin

Sähkömoottori

  • suurin teho 80 kW
  • suurin vääntö 180 Nm
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 8,2 s
  • yhdistetty kulutus 5,3 l/100km
  • C02-päästöt 119 g/km
  • takuu 3 v./ 100 000 km
  • hybridilaitteisto 5 v/ 100 000 km
  • koeajettu 2.0 Hybrid Style 36 347 e + tk + lv
  • C-HR alkaen 29 959 e + tk 1.8 Hybrid Active