JUTUT

Kia e-Niro on täyssähköinen crossover eli tämän hetken hotinta hottia

Kialla on laaja valikoima malleja, jotka ovat joko hybridejä, kevyt-hybridejä tai jopa täyssähköautoja, kuten koeajettu e-Niro.
E-iron voi ladata hyvästä kotipistokkeesta tai julkisista latauspisteistä, latausnopeus riippuu mm. latausvirran maksimisäädöistä.
E-iron voi ladata hyvästä kotipistokkeesta tai julkisista latauspisteistä, latausnopeus riippuu mm. latausvirran maksimisäädöistä.

Kia Niro on ollut merkin eri voimaversioiden edelläkävijöitä crossoverina. Nyt viimeisimpänä markkinoillemme tuli täyssähköversio. Koeajossa oli malliston parhaiten varusteltu Business Luxury -versio, mutta ei hätää, voimalinja on kaikissa versioissa kuitenkin sama, erot liittyvät varusteluun.

Voimalinjassa on 64 kilowattituntiset akut ja sähkömoottorin teho on 204 hevosvoimaa. Ajoasetuksia on neljä. Sport sopii käytettäväksi kehä kolmosella ja sen eteläpuolisella ajotavalla. Tiedättehän, liian lyhyet turvavälit ja kovat kiihdytykset. 8,3 sekunnissa e-Niro kiihtyy nollasta sataan. Sähkölaitteita tuntevat tai sähköautoja kokeilleet tietävät, että näissä ei ole mitään turboviiveitä eikä suurimman vääntömomentin kierrosaluetta vaan kaikki teho on heti käytössä kun ”kaasupoljinta” painaa.

Muita vaihtoehtoja ovat normal, eco ja eco plus. Viimeisimmällä moottorijarrutuksen teho kasvaa ja sillä saa lisättyä sähkön riittävyyttä. Käytännön esimerkki: kun ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti Tammelan keskustasta Saaren suuntaan ja jarruttaa moottorijarrutuksella ennen kaunista Saaren salmen siltaa olevassa alamäessä, voittaa energiat seuraavan puolen kilometrin taittamiseen.

Käytännössä onkin mahdotonta sanoa, mikä on e-Niron toimintamatka kertalatauksella. Puhutaan jopa 445 kilometristä, mutta taitavasti ajaen sen pystyy hyvissä olosuhteissa venyttämään yli 600 kilometriin. Hyvät olosuhteet mainittuna sikäli, että kylmyys tai runsas apulaitteiden käyttö lyhentävät toimintasädettä. Joka tapauksessa nyt on kyseessä ihan huippuluokan toimintasäde, erityisesti vastaavan hintaisiin verrattuna. Käytön hinnaksi lasketaan noin 2-3 euroa sataselle.

Kojelaudassa kerrotaan oleelliset tiedot esimerkiksi latauksen riittävyydestä. Business Luxuryssa istuimet ovat nahkaa, lämmitettävät ja jäähdytettävät.
Kojelaudassa kerrotaan oleelliset tiedot esimerkiksi latauksen riittävyydestä. Business Luxuryssa istuimet ovat nahkaa, lämmitettävät ja jäähdytettävät.

Mistä lataus?

Tavanomaisesta kodin 220 voltin ja 10 ampeerin pistorasiasta saa auton ladattua, mutta sitä suositellaan vain tilapäiskäyttöön tai ainakin on hyvä tarkistuttaa ja mahdollisesti uusia pistorasiat. Parasta on hankkia kotikäyttöön latausasema tai ladata auto asiointilatauksena julkisesti tarjottavissa latauspisteissä. Täyteen lataus käy yli kotioloissa 220 voltista ja parhaimmillaan vähän yli tunnissa latausasemalla.

Ajossa täyssähkö Niro yllättää aluksi käytössä Tähtien sota -tyylisellä äänimaailmalla. Ei kuulu moottorin pärinää, vain pieni vinkuva ääni kunnes nopeuden kasvaessa tuulen humina ja rengasäänet peittävät senkin. Ajossa äänet pysyvät kyllä miellyttävän hiljaisina.

Ajoltaan esimerkiksi ladattavaan hybridi-Niroon verrattuna lisääntynyt paino tuntuu vain vakauttavan ja rauhoittavan ajokäytöstä. Ajoakut ovatkin auton keskelle alas sijoitettu.

Akuilla on Kian tavoin seitsemän vuoden tai 150 000 kilometrin takuu.

Halvin e-Niro maksaa 44 990 euroa, koeajettu huippuvarusteltu Business Luxury neljä tonnia enemmän. Lisävarustelussa on esimerkiksi avattava lasikattoluukku, kokonahkaverhous ja etuistuinten ilmastointi. Kaikkien varustelu on hyvä ja käyttömukavuus on korkeata tasoa. Tavaratilaa on hyvät 451 litraa, mutta perävaunua ei perään sallita.

Kia e-Niro tarjoaa hyvän vaihtoehdon siirtyä täyssähköiseen autoiluun, ihan halpaa sen hankinta ei vielä ole, valtiovalta voisi subventoida Norjan tavoin rohkeammin.

Avainluvut

  • akseliväli 2,700 m
  • omapaino 1 737 kg
    Tavaratilaa on 451 litraa, sillä akut ovat auton alla.
    Tavaratilaa on 451 litraa, sillä akut ovat auton alla.
  • suurin teho 150 kW 204 hv
  • suurin vääntö 395 Nm
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 8,3 s
  • yhdistetty kulutus 15,9 kWh/100km
  • C02-päästöt 0 g/km
  • takuu 7 v./ 150 000 km
  • koeajettu e-Niro BL 48 978 e + tk
  • e-Niro alk 44 990 e +tk 204 hv LX