JUTUT

Kia Stonic nyt myös automaatilla

Kia Stoniciin ei alkuun saanut automaattivaihteistoa, vaan nytpä saa. Kuten jo aiemminkin on tullut havaittua, pienet kolmisylinteriset toimivat paremmin automaattivaihteisina.
Kia Stonic on kasvavan ja kiinnostavan pienemmän kaupunkimaasturiluokan vahva vaihtoehto. Kaikki ominaisuudet ovat paikallaan ja takuuhan on huippuluokkaa sekin.
Kia Stonic on kasvavan ja kiinnostavan pienemmän kaupunkimaasturiluokan vahva vaihtoehto. Kaikki ominaisuudet ovat paikallaan ja takuuhan on huippuluokkaa sekin.

Pienemmän kaupunkimaasturi- eli SUV-luokan kilpailu on kovaa. Uusia malleja on tullut valmistajilta kuin suveja sateella, hehheh. Vaan ei lasketa ihan leikiksi, vakavasti otettava autoluokkahan tämä on, se on osoittanut vahvaa kasvua. Yhteistä tarjokkaille on, että ne ovat perusmallia korkeampia, niissä istutaan korkeammalla ja ryhdikkäämmin, ne ovat etuvetoisia ja maavaraa on mökkiteitä ja marjastusmatkoja varten vähän enemmän. 17-tuumaisilla renkailla sitä on hyvät 183 milliä.

Stonic on tehty Rion kanssa samalle pohjalevylle, mutta ne ovat erillisiä malleja muuten. Stonic on kahdeksan senttiä Rioa pidempi ja seitsemän senttiä korkeampi. Tavaratilaa on 352 litraa eli noin 30 litraa enemmän kuin Riossa.

Tämä pienempien kaupunkimaasturiluokka on saavuttanut enemmän uskottavuutta sitä mukaa mitä useampi merkki on vaihtoehtonsa tuonut markkinoille. Ja mikä ettei, Stonic on hyvä esimerkki luokastaan. Siinä on kaupunkimaasturin hyvät puolet istumisasennon ja autoon nousun ja sieltä poistumisen puolesta, parempi näkyvyys, enemmän katujen ulkopuolista uskottavuutta ja käytöltään ja ajoltaan kokonsakin puolesta näppärä. Mukavuus pitkillä matkoilla ja runsaammat tilat ihmisille ja tavaroille jäävät isompien mallien eduksi. Mutta siitä saa maksaa ja varsin monelle tämä kokoluokka on aivan riittävä ja päivittäiseen käyttöön sopiva.

Stonicin hinnat lähtevät 18 744 eurosta. Silloin kyseessä on perusvarusteltu LX. Siinäkin on kojelaudan keskellä iso seitsemän tuuman hipaisunäytöllinen monitoimikeskusnäyttö monipuolisella multimedialla, projektiovalot kulmatoiminnolla ja ledpäiväajovalot.

EX-mallin varusteissa on automaattinen ilmastointi, peruutuskamera ja vakionopeussäädin. Premium-paketin myötä saa sadetunnistimen tuulilasiin, led-valot taakse, 17 tuuman aluvanteet.

Ohjaamossa on kaikissa malleissa seitsemäntuumainen hipaisunäytöllinen multimediakeskus.
Ohjaamossa on kaikissa malleissa seitsemäntuumainen hipaisunäytöllinen multimediakeskus.

Automaatti sopii tonniseen

Stonicin Suomen hinnastossa on nyt kaksi moottorivaihtoehtoa: 1,6 CRDi-diesel ja koeajettu nykyaikainen kolmisylinterinen litrainen bensaturbomoottori. Sen saa joko 100-hevosvoimaisena tai koeajettuna 120-hevosvoimaisena. Vääntöä se tarjosi varsin vahvat 172 newtonia laajalla 1500-4000 kierrosalueella. Ja vaikka kolmisylinterinen on varsin vääntävä ja lähtee myös tyhjäkäyntikierroksilla liikkeelle, on hyvä että automaattivaihteisto jakaa pykälät kulloisenkin käyttötilanteen mukaan. Kokemuksella voi sanoa, että manuaalin kanssa näissä moottoreissa jää sopivan vaihteen valitseminen vähän arvailun varaan ja usein tulee valittua liian pieni pykälä, ja tästähän ei taloudellisuusajo pidä. Automaatti tuntee ja tietää mikä pykälä mihinkin tilanteeseen sopii, eikä kuskin tarvitse asialla itseään rasittaa.

Automaattilaatikko on kaksoiskytkinlaatikko, mutta tuntuu kyllä käytössä perinteiseltä momentinmuunninlaatikolta. Niin tasaisesti ja viiveettä se vaihtaa.

Pitkän takuun lisäksi Stonicissa on paljon muutakin houkuttelevaa.

Avainluvut

  • akseliväli 2,580 m
  • omapaino 1 185 kg
    Konehuoneessa ahertaa tonninen kolmisylinterinen bensaturbo, nyt automaatti helpottaa sopivan pykälän löytymisessä.
    Konehuoneessa ahertaa tonninen kolmisylinterinen bensaturbo, nyt automaatti helpottaa sopivan pykälän löytymisessä.
  • moottorin tilavuus 998 ccm
  • 12 venttiiliä, ahdin
  • suurin teho 88 kW (120 hv) / 6000 kmin
  • suurin vääntö 172 Nm / 1500- 4000 kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 10,3 s
  • yhdistetty kulutus 6,4 l/100km
  • C02-päästöt 138 g/km
  • takuu 7 v./ 150 000 km
  • koeajettu 1.0 T-GDI 120 ISG EX DCT7 22 9666 e + tk+lisäv
  • Stonic alk 18 740 e +tk 1,0 T-GDI 100 ISG LX