Iso Kia Sorento sai uudet valot, uuden automaatin ja GT-Linen varustelun. Sorento sopii aktiiviselle harrastajalle.
JUTUT

Kian suurin malli tarjoaa tilat ja ylellisyyden tarjoushintaan

Pari vuotta sitten suurimpaan kaupunkimaasturiluokkaan kuuluva Kia Sorento uudistui kokonaan. Sorento sai pituutta lisää melkein kymmenen, leveyttä puoli ja akseliväliä kahdeksan senttiä. Auto on siis iso, lähes viisimetrinen.

Sisällä on hyvät tilat kaikilla paikoilla. GT-Linen urheilulliset etuistuimet ovat kookkaat, koeajajan mittainen kompaktikokoinen tuntee itsensä pieneksi. Onneksi istuin säätyy – sähköisesti – joka suuntaan ja on varustettu kahdella muistipaikalla säätöjen suhteen.

Koeajettu Sorento on seitsemänpaikkainen. Takimmaiset penkit voi kaataa vivusta vetäisemällä ja näin saadaan tasapohjainen 605 litran tavaratila. Siihen mahtuu kookas koirankuljetushäkki heittämällä. Kaikki istuimet käytössä tilaa jää tyypilliset 142 litraa. Keskirivin istuimia voi säätää pituussuunnassa 27 senttiä.

Hinnaston huippumallin varustelu on ylenpalttinen. Tietysti on kaikki turvavarusteet, joista suuri osa on jo vakiona halvimmissakin malleissa, onhan auto saanut täydet viisi turvatähteä EuroNCAP- testeissä. Mukavuudesta huolehtii automaatti-ilmastointi, mukautuva vakionopeussäädin, ilmastoidut etuistuimet, sähköllä lämpiävät etu- ja reunimmaiset keskirivin istuimet ja ratti, 360 asteen around view -kamerajärjestelmä, automaattinen taskuparkkijärjestelmä, etuosastaan avattava isokokoinen panoraamalasikatto sähköisesti säädettävällä aurinkosuojalla ja paljon muuta.

Ja luettelo jatkuisi yhä.

200 hv, 450 Nm, 7 vuotta

Väliotsikko kertoo taas paljon pienessä tilassa. Sorentossa on meillä aina 2,2-litrainen yhteispaineturbodiesel, joka tarjoaa 200 hevosvoimaa ja 450 newtonia vääntöä. Kone täyttää Euro 6 -vaatimukset. Vaihteistona oli koeajoautossa uutuus kahdeksanpykäläinen perinteinen automaatti, joka toimii hienosti. Mukavassa autossa äänimaailma on niin sivistynyt, että voisi hyvin kuvitella konehuoneessa työskentelevän kuutoskoneen.

Yhdistetty kulutus on isoksi autoksi kohtuullinen 6,5 litraa, vastaava päästölukema on 170 grammaa. Siististi ajellen pääsi kyllä vähemmälläkin.

Neliveto on automaattisesti kytkeytyvä. Etuvetoon yhdistetään nestepaineella kytkeytyvän monilevykytkimen avulla takaveto. Nelivedon saa myös ns. pakkosyötölle alle 40 kilometrin tuntinopeuksilla. Kaupunkimaasturimaisesti maavara on 18,5 senttiä, eikä näin koreaa peliä ihan mahdottomiin paikkoihin raaski usuttaa. Vetomassaa saa olla jarrullisena jopa 2000 kiloa.

Kia Sorentossa on seitsemän vuoden tai 150 000 kilometrin mittainen takuu.

Kia Sorento on erittäin mukavasti käyttäytyvä, jousitus on ylellisen pehmeä ja kuitenkin kantava ja täsmällinen. Kokonaisuus, tilat ja ylellisen runsas varustelu antavat mahdollisuuden hankkia tämä kaikki huomattavasti kilpailijoita edullisemmalla hinnalla. Ja paremmalla takuulla.

Avainluvut

akseliväli 2,780 m

omapaino 2 032 kg

moottorin tilavuus 2 199 ccm

16 venttiiliä, suorasuihkutus, ahdin

suurin teho 147 kW (200 hv)/3800 kmin

suurin vääntö 450 Nm/1750- kmin

kiihtyvyys 0-100 km/h 9,4 s

yhdistetty kulutus 6,5 l/100km

C02-päästöt 170 g/km

takuu 7 v./ 150 000 km

koeajettu 2.2 CRDi BL GTL A8 7P

67 291 e +lisäv

Sorento alkaen

44 990 e

2,2 CRDi AWD LX 5P