JUTUT

Kian uusi katumaasturi Ceed-perheessä on astetta urheilullisempi

Uusi Kia Xceed sijoittuu Stonicin ja Sportagen väliin. Xceed on katumaastureiden joukossa askel urheilullisempaan suuntaan.
Uusi Kia Xceed on Stonicin ja Sportagen väliin osuva sporttisesti muotoiltu kaupunkimaasturi.
Uusi Kia Xceed on Stonicin ja Sportagen väliin osuva sporttisesti muotoiltu kaupunkimaasturi.

Kia julkaisee uusia malleja lähes hengästyttävään tahtiin. Nyt esitelty Xceed on katumaasturi eli crossover, miten näitä nyt kukin haluaakin kutsua. Kia on poikennut katumaasturilinjasta urheilullisempaan suuntaan ja on tehnyt Xceedistä coupe-peräisen ja muutenkin muodoiltaan vauhdikkaan.

Xceed on perus-Ceediä 8,5 senttiä pidempi, 2,5 senttiä leveämpi ja noin 5 senttiä korkeampi. Tavaratilaa on 426 litraa ja takaistuin taittuu 40/40/20 -suhteessa.

On Xceed henkilömallia parisen senttiä isompi maavaraltaan ja siinä on crossoverin helmasuojat ja keula- ja peräkoristeet. Nelivetoa autossa ei ole, eikä kai tulekaan.

Varustelussakin korostuu sporttisuus. Koeajetun malliston huippuversio Business Premium on kaikilla mausteilla, kuten tavataan sanoa. Siinä 12,3 tuuman täysdigitaalinen mittaristokin muuntuu sporttisemmaksi valittaessa ajotilaksi sport.

Tämän auton varusteisiin kuuluvat puolinahkaistuimet, taskupysäköinti-automatiikka, tummennetut takaikkunat, takaistuimen reunapaikkojen lämmitys, mukautuva vakionopeudensäädin ja kaikkea muuta kuviteltavissa olevaa. Jo perusmallinkin varustelu on runsas, niissäkin on esimerkiksi jalankulkijan tunnistuksella varustettu automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Tämä Premium tunnistaa lisäksi polkupyöräilijätkin.

Takaakin coupemaisesti muotoiltu Xceed on hyvän näköinen.
Takaakin coupemaisesti muotoiltu Xceed on hyvän näköinen.

Tuttua ja uutta tekniikkaa

Xceedin hinnastossa on neljä moottorivaihtoehtoa. Bensakoneita ovat tutut 1,4 T-GDI nelisylinterinen 140-hevosvoimainen turbo, kolmisylinterinen tonninen turbo ja tehokkain 204-hevosvoimainen 1,6T -Gdi turbo. Dieselinä on tarjolla uusi mild-hybrid 1,6 CRDi 136-hevosvoimaisena. Vaihteistoksi saa kaikkiin joko kuusilovisen manuaalin tai seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston. Koeajettu 1,4 T-GDI kaksoiskytkinautomaattiin yhdistettynä on miellyttävä ja tehokas. Sport-ajoasetuksella automaatti antaa moottorin kiertää korkeammille kierroksille ennen isommalle vaihtamista ja ottaa tehon paremmin irti. Mitään ääniefektejä ei ole mukaan otettu.

Vääntöä koneesta otetaan hyvät 242 newtonia. Yhdistetty kulutus on 7 litraa sataselle ja vastaavat päästöt 157 grammaa.

Xceed on muiden Ceed-mallien tavoin hyvä ajettava, Xceedin alustaa on vielä parannettu hienosäädöilllä ja esimerkiksi iskunvaimentimiin on lisätty ulosjoustoon hydrauliset rajoittimet. Xceed vaikuttaa muita jämäkämmältä, mihinkään kivireki-kovuuteen ei ole sentään sorruttu.

Xceed on käytännöllinen ja hyvännäköinen auto moneen ajoon.

Kia Xceed 1.4 T-GDI ISG140 hv business Premium SB DCT A/T

Ohjaamossa on huippuversiossa 12,3 tuuman täysdigitaalinen mittaristo, joka muuttuu sporttisemmaksi valittaessa ajomoodiksi sport.
Ohjaamossa on huippuversiossa 12,3 tuuman täysdigitaalinen mittaristo, joka muuttuu sporttisemmaksi valittaessa ajomoodiksi sport.
  • akseliväli 2,650 m
  • omapaino 1 436 kg
  • moottorin tilavuus 1 353 ccm
  • 16 venttiiliä, ahdin
  • suurin teho 103 kW (140 hv) / 6000 kmin
  • suurin vääntö 242 Nm / 1500- 3200 kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 9,5 s
  • kulutus 6,3 l/100km
  • C02-päästöt 143 g/km
  • takuu 7 v./ 150 000 km
  • koeajettu 1.4 T-GDI 140 ISG DCT 34 621 e + lv
  • Xceed  alkaen 23 990 e 1,0 T-GDI ISG 120 LX