JUTUT Tammela

Kiinalainen juttu – Tammelalaiset tapasivat mustan aukon tutkijoita

Tammelalaisten opetusalan ihmisten ryhmä kävi Kiinassa ja huomasi, että maassa kaikki on suurta luokkakokoa ja koulupäivän pituutta myöten.
Koulunjohtaja Pasi Kokkonen esittelee kiinalaista rekvisiittaa, jota Riihivalkaman koululla on nykyisin paljon.
Koulunjohtaja Pasi Kokkonen esittelee kiinalaista rekvisiittaa, jota Riihivalkaman koululla on nykyisin paljon.

Tammelan Riihivalkaman koululle ja Tammitarhan päiväkodille on myönnetty valtionavustus kasvatukseen ja opetuksen liittyvään kansainvälisyyshankkeeseen, jonka kohdemaana on Kiina.

– Meillä on ennestään ollut yhteistyötä kiinalaisten kanssa, joten halusimme turvata sen jatkuvuuden hankkeella, Riihivalkaman koulunjohtaja Pasi Kokkonen kertoo.

Riihivalkaman koulun ja Tammitarhan päiväkodin edustajat vierailivat lokakuussa Kiinassa tutustumassa sikäläiseen kasvatus- ja opetustyöhön.

– Yhteydet Kiinaan ovat rakentuneet sikäläisen kontaktini kautta. Seuraavaksi pyrimme järjestämään vastavierailun kiinalaisille. Toivon vierailun järjestyvän ensi vuoden aikana ja että sieltä lähtee matkalle myös koululaisia perheineen.

Vaikutteita Suomesta

Tammelalaiset tutustuivat Kiinan vierailullaan mm. Beijing Fengdean Experimental Primary School -nimisen oppilaitoksen toimintaan.

– Koulu on valtavan hieno ja suuri; siellä opiskelee 1500 lasta. Vieraanvaraisuus oli siellä huipussaan, ja meitä kohdeltiin kuin korkea-arvoisia valtiovieraita, Pasi Kokkonen toteaa.

Pekingiläiskoulu on tiedepainotteinen, ja siksi siellä oppilaat ovat esimerkiksi ampuneet raketin avaruuteen ja tutkineet mustaa aukkoa.

– Koulussa oli myös selkeästi havaittavissa vaikutteita suomalaisesta pedagogiikasta. Kiinassa arvostetaankin Suomen koulujärjestelmää ja sitä, että meillä oppimistulokset ovat jatkuvasti maailman kärkeä.

Kiinalaiset kollegat myös kyselivät kestomenestyksen syitä.

– Yksi syy voi olla se, että kun suomalaisen opettajan luokalla on viisitoista oppilasta, kiinalaisella kollegalla oppilaita on 50. Siten suomalainen opettaja pystyy antamaan yhdelle oppilaalle yli kolme kertaa enemmän aikaa kuin kiinalainen.

Kokkonen kertoo kiinnittäneensä huomiota mm. siihen, että vaikka luokkakoot ovat Kiinassa suuria, asia on hallinnassa.

– Oppilaat selvästi kunnioittavat opettajia, sillä oppitunnit näyttivät sujuvan hyvin rauhallisesti. Samaten kiinalaiset opettajat ja ohjaajat vaikuttavat hyvin sitoutuneilta työhönsä.

Senni Honkala (edessä) ja Pinja Andersson opettelivat kiinalaisia numeroita Ying Zhangin johdolla marraskuun alkupuolella. Kuva: Lassi Puhtimäki
Senni Honkala (edessä) ja Pinja Andersson opettelivat kiinalaisia numeroita Ying Zhangin johdolla marraskuun alkupuolella. Kuva: Lassi Puhtimäki

Päiväunikerho

Suomalaisittain katsoen kiinalainen koulupäivä on hirvittävän pitkä.

– Yhdessä koulussa, jossa vierailimme, koulupäivä alkoi aamuseitsemältä ja päättyi iltaseitsemältä. Kiinalaisissa kouluissa on runsaasti kerhotoimintaa, ja niinpä sieltä löytyi myös päiväunikerho, Pasi Kokkonen kertoo.

Liikunnalla on merkittävä osa opetuksessa.

– Jokaisena koulupäivänä saattaa olla kaksi tai kolmekin tuntia liikuntaa, mistä me voisimme ottaa vähän mallia. Matkan aikana en nähnyt yhtään ylipainoista kiinalaista.

Valtaosa kiinalaisista kouluista on yksityisiä.

– Kunnallisten koulujen osuus on vain kolmisenkymmentä prosenttia. En näe kuitenkaan kahtiajakoa tässä asiassa, ja opintosuunnitelmatkin ovat samanlaisia yksityisissä ja kunnallisissa kouluissa. Tahtotila on kuitenkin kunnallisten koulujen osuuden kasvattamisessa.

Kiinalaisia juttuja

Pasi Kokkonen sanoo lasten olevan suurimpia voittajia Kiina-yhteistyössä.

– Toimme matkaltamme kouluun ja päiväkotiin tuliaisina kiinalaisia juttuja. Viime aikoina pinnalla on ollut kung fu ja kiinalaiset tanssit sekä ruoat, joita olemme syöneet puikoilla. Olemme myös tutustuneet Kiinan historiaan ja pitäneet erilaisia teemaan liittyviä työpajoja.

Vaikka Kiina-yhteistyö nyt painottuukin Riihivalkamaan, jatkossa hanke voisi Kokkosen mielestä koskea koko kuntaa ja kaikkia opetusalalla toimivia.