Skoda Fabia istuu mallistoon uuden keulan ansiosta, kilpailee jo isompiensa kanssa.
JUTUT

Uusi Skoda Fabia lähtee kilpaan isompiensa kanssa

Fabia sai taannoin uuden sukunäköisen keulan ja uutta yksilöintiä mahdollistavia vaihtoehtoja. Skodalla on laskettu, että Fabia tarjoaa 110 värisävy-yhdistelmää kolmella ColourConsept-vaihtoehdolla. Eli massaan Fabialla ei ole pakko hukkua.

Viime malliuudistuksessa Fabia kasvoi kolme senttiä leveyttä, mataloitui suunnilleen saman verran ja lyheni vajaan sentin. Tavaratilaa on 330 litraa, mikä kilpailee luokkaa isompiensakin kanssa. Takapenkit kaadettuna tilaa on 1150 litraa.

Muissa kuin perusmalli-Activessa on vakiona automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assistant. Se jarruttaa automaattisesti keulassa olevan tutkan havaitessa esteen. Ensin se kyllä varoittaa kuljettajaa, ja jos kuljettaja ei tee mitään, se hoitaa tilanteen jarruttamalla hätäjarrutuksen.

Fabian ohjaamonäkymät ovat kuin isommissakin malleissa. Hallintalaitteet ovat tutut ja selkeäkäyttöiset.

Varustelu on nykyisellä tasolla, keskusnäyttö tarjoaa älykännyköiden kanssa yhteensopivan androidin tai Apple-laitteiden kanssa.

Ilmastointi on koeajetussa Style-mallissa Climatronic-automaatti aktiivisuodattimin. Monet skodaismit helpottavat käyttöä tai tuovat pieniä arjen iloja. Avaimettomalla startilla varustetussa autossa on avaimelle oma säilytyspaikkansa kuin myös kännykälle oma lovi telineessä.

Yhdellä koneella

Fabian 2019 hinnasto tuntee vain bensamoottorin, litraisen kolmisylinterisen 75-hevosvoimaisen vapaastihengittävän, saman koneen turbolla 95-hevosvoimaisena ja koeajettuna 110 hevosvoimaisena.

Koeajettu tarjoaa vääntöä 200 nm laajalla 2000-3500 kierrosalueella.. Automaatti-DSG 7 -vaihteiston saa tämän tehokkaimman moottorin yhteyteen. Koeajossa oli kuusivaihteinen manuaali ja sillä sai moottorista tarvittavan tehon. Vaihtamisopastin helpottaa oikean vaihteen valintaa, automaatti toki tekisi käytöstä helpompaa. Pienempitehoisissa ainoa vaihteistovaihtoehto on viisipykäläinen manuaali.

Kulutuslukemiksi luvataan tällä yhdistelmällä 4,4 litraa ja vastaaviksi päästöiksi 103 grammaa kilometrille. Kuljetuskapasiteettiin verrattuna arvot ovat hyvät.

Ajossa Fabia antoi kokoaan isomman vaikutelman, jousituksessa ei ollut pintakovuutta vaan päinvastoin pehmeyttä. Rengasääntä on tähän malliin saatu pudotettua, näin myös koeajossa olleiden matalaprofiilisten 16 -tuumaisten kanssa.

Nykymuodin mukaisesti Fabiakin on yksilöitävissä eri väriyhdistelmien ja varusteiden kautta. Korimalleja on koeajetun hatchbackin lisäksi 26,5 senttiä pidempi Combi. Combista on myös crossover-tyylinen Scoutline -versio.

Avainluvut

Ohjaamossa on tutut hallintalaitteet, iso keskellä oleva kosketusnäyttö tarjoaa kaikki nykyajan herkut.

akseliväli 2,470 m

omapaino 1 249 kg

moottorin tilavuus 999 ccm

12 venttiiliä ahdin

suurin teho 81 kW (110 hv)/4 400 kmin

suurin vääntö 200 Nm/ 2000- 3500 kmin

kiihtyvyys 0-100 km/h 9,6 s

yhdistetty kulutus 4,4 l/100km

C02-päästöt 103 g/km

takuu 2 v. / ilman km-rajoitusta

koeajettu Fabia 1.0TSI Style

20 435 e+lisäv

Fabia alkaen

14 976 e +tk

(1.0 Active)