Volkswagen Transporterin pitkä malli on 40 senttiä lyhempää pidempi ja lisämitta on laitettu akseliväliin.
JUTUT

Koeajossa täyteen ladattu herkkupaketti

Volkswagen Transporter on yksi pisimpään valmistetuista automalleista. Se polveutuu Typ 2 -nimellä tunnettuun ja 1949 esiteltyyn malliin. Ykköstyyppihän oli se entinen kupla. Nyt käsittelyssä nyky-Typ 2 kaikilla herkuilla.

Nelisenkymmentä vuotta sitten toimittaja ajeli kesätöissä Volkswagen pikkubussilla Teollisuuden Voiman toimihenkilöitä Raumalta Olkiluodon työmaalle ja toimitteli samalla autolla kuljetuksia lentokentälle ja minne nyt niitä tarvittiinkin. Siinä autossa oli autopuhelin, ARP-puhelimella sain usein komennuksen kesken matkaa hakea mitä milloinkin ja mistäkin.

Siitä ajasta on muuttunut paljon, autossakin. Moottori ja veto on siirtynyt eteen, auto on kasvanut, tavaratila on kasvanut ja tullut helpompikäyttöiseksi. Tietenkin kaikki nykytekniikka on tullut helpottamaan käyttöä. Muutama asia on entisellään. Transporterissa istuu korkealla ja sieltä näkee hyvin, peilit ovat isot ja autolla on hyvä ajaa.

Moottori on nykyään yleensä uusinta dieseltekniikkaa edustava kaksilitrainen muista malleista tuttu turbodiesel, mikä on nyt puhtainta adblueta käyttävää tekniikkaa ja alittaa Euro6 -vaatimukset. Tehoa tässä versiossa otetaan 110 kilovattia eli 150 hevosta ja vääntöä 340 newtonia. Vaihteistona on seitsemänpykäläinen dsg-kaksoiskytkinautomaatti. Koeajetussa autossa oli dsg:n yhteydessä rullaustoiminto, joka antaa auton rullata kaasupolkimen noston jälkeen vapaasti.

Transporter on yksi harvoista pakettiautoista johon saa halutussaan sekä nelivedon että automaatin. Keskikulutukseksi kerrotaan kuusi litraa ja ajotietokoneen lukemien perusteella se lienee saavutettavissa.

Täyteen varusteltu

Koeajettuun Transporteriin oli otettu nyt tarjouksessa olevat täydet paketit varusteita. Drive-paketti toi led-ajovalot. Nämä omat ledvalot ovat niin tehokkaat, että niiden yhteyteen sopii hyvin niin ikään lisävarusteena asennettu tehokas lisäkaukovalo. Yhdistelmällä näkee hyvin eikä puolikkaille vaihtaminen pimennä maisemaa.

Sadetunnistus, korinväriset puskurit ja valoautomatiikka kuuluivat myös pakettiin. Cargo-paketti toi vetokoukun, takapysäköintitutkan ja tavaratilan ledvalot. Comfort-paketilla saa nahkaverhoillun monitoimiohjauspyörän, monitoiminäytön, lisälämmittimeen kaukosäätimen ja kyynärnojat kuskille. Yhteishinta olikin sitten noin 44 000 ja toimituskulut ja vanerointi siihen päälle. Ammattilaiselle tai valveutuneelle harrastelijalle sillä saa vakuuttavan ja mukavan paketin.

Transporterin pitkä vaihtoehto on akseliväliltään 3400 milliä, lyhempi on sen nelkyt senttiä lyhempi. Euro-kuormalavoja mahtuu pitkään kolme, tavaratilan pituus on jopa 2,975 milliä ja kattokorkeudesta riippuen tilavuutta on jopa 9,3 kuutiota. Koeajetussa oli takana ikkunalliset pariovet vakiona olevan ylös avautuvan takaluukun sijaan.

Ajettavuus on hyvä ja kuskia rasittamatonta. Eipä ihme miksi Saksanmaalla Transporteriin perustuva Multivan on suosittu perheautona.

Avainluvut

akseliväli 3,400 m

kokonaismassa 3 000 kg

moottorin tilavuus 1 968 ccm

ahdin, adblue

suurin teho 110 kW (150 hv)/3500 kmin

suurin vääntö 340 Nm/1750 kmin

yhdistetty kulutus 6,0 l/100km

C02-päästöt 156 g/km

takuu 2 v. ilman km-rajaa

koeajettu 2.0 TDI P DSG hinta 44 045 e +tk

Transporter alk hinta 31 807 e +tk 2.0 TDI Pro 62 kW 3000