JUTUT Forssa

Kokenut liikenneopettaja: Kevytauto on varmistamaton haulikko teinin kädessä

Marraskuun pimeissä liikenteeseen ilmestyvät kevytautot teinikuskeineen ovat samaa vaarallisuusluokkaa kuin varmistamaton katkaistu haulikko nuoren kädessä.
Liikenneopettaja Ilkka Lahtonen olisi marraskuussa mieluummin ajosimulaattorin ratissa kuin pimeässä yössä kevytautojen seassa.
Liikenneopettaja Ilkka Lahtonen olisi marraskuussa mieluummin ajosimulaattorin ratissa kuin pimeässä yössä kevytautojen seassa.

Forssalaisen Autokoulu Lahtosen liikenneopettaja Ilkka Lahtonen huokaa syvään.

– Ensinnäkään kevytauto ei ole kevyt auto, vaan keskikokoinen perheauto. Nyt näitä normaalin kokoisia henkilöautoja tarjotaan nuorille liikenneturvallisuuden nimissä, Lahtonen ihmettelee.

Ensi marraskuussa liikenteeseen tulevien kevytautojen rattiin pääsee mopoajokortin suorittanut nuori.

– Suoraan sanoen minua hirvittää. Luin lehdistä, että eräs autokoulun opettaja sanoi, että asia on sama kuin antaisi teinille ladatun haulikon käteen. Tähän lisäisin vielä, että siitä nuoren käsiin luovutetusta aseesta on varmistin koko ajan pois päältä.

Fysiikkaummikot

Kevytauto painaa 1500 kiloa, mopoauto 350 kiloa. Kevytautolla saa ajaa 60 kilometrin tuntivauhtia, mopoauton nopeusrajoitus on 45 kilometriä tunnissa.

– Mopoautokoulutuksessa ei nykyisin ole ajotuntipakkoa, mutta koe on kuitenkin tehokas ja vaativa, joka karsii pois paljon myös väärällä asenteella olevia ihmisiä. Mutta ei se juuri auta, jos on suorittanut mopoautokortin ja siirtyy siitä ilman lisävelvoitteita kevytauton rattiin, Ilkka Lahtonen toteaa.

Kevytautojen tulemisen taustalla on huoli mopoautojen turvallisuudesta.

– Viime kädessä tämä asia karkasi käsistä Sastamalan onnettomuudessa, jossa kaksi nuorta kuoli, kun itsetuhoinen autoilija ajoi tahallaan nokkakolarin heidän mopoautonsa kanssa. Kyse ei kuitenkaan ole siitä, että nuoret kuolivat mopoautonsa vuoksi, vaan kyse on fysiikan laeista. Jos nuoret olisivat ajaneet tavallisella autolla, kuolonuhreja olisi ollut kolme.

Lahtosen mielestä ongelma onkin siinä, että uudistukset lähtivät liikkeelle mopoautojen sisällä olevien turvallisuudesta.

– Juuri ne fysiikan laeista tietämättömät eivät käsitä, miten vaarallinen kevytauto on nuoren käsissä. Taajama-alueilla vaarassa ovat varsinkin jalankulkijat ja pyöräilijät. 60 kilometriä tunnissa kulkevan kevytauton törmäysvoima on seitsenkertainen 45 kilometriä tunnissa kulkevaan mopoautoon verrattuna.

Olennaista on Lahtosen mukaan sekin, että sellaista nopeusrajoituslukkoa ei ole olemassa, mitä ei olisi mahdollista murtaa.

– Ja kohta siitäkin tarjoillaan netissä ohjeita kevytautojen osalta.

Mummo takapenkille

Ilkka Lahtonen toteaa vuosikymmenten työkokemuksensa perusteella, että pääsääntöisesti nuoret ovat fiksuja ja liikenteessäkin vastuullisia.

– Mutta ihmisen aivolohkojen kehittyminen kestää noin kahteenkymmeneen ikävuoteen saakka. Vaikka kuinka olisi järkevä nuori, se älyllisyys saattaa kadota heti, kun mopoautoon tai kevytautoon istuu muutama hyvä kaveri kaljapurkkeineen. On sanottu, että hyvä nopeusrajoitin on isoäiti takapenkillä, mutta isoäidille voi tarjota konjakkia, joten ei tämäkään päde, Lahtonen pohtii.

Täysin ajattelemattomana Lahtonen pitää sitäkin, että kevytautot päästetään liikenteeseen marraskuussa eli pahimpaan mahdolliseen aikaan niin pimeyden kuin oikuttelevien säidenkin osalta.

– Liikenneministeriö kertoo seuraavansa tilannetta tarkasti. Suomeksi tämä yleensä tarkoittaa sitä, että ensin pitää tapahtua jotakin todella ikävää ennen kuin voidaan tehdä järkevämpiä päätöksiä.

 

Oikaisu: Mopoauton nopeusrajoitus on 45 kilometriä tunnissa, ei 40 kilometriä tunnissa, kuten jutussa aiemmin kerrottiin.