JUTUT Koski Tl.

Kosken Autokatsastuksen yrittäjä: Hylkäyksiä tulee valojen, renkaiden ja tuulilasin vioista

Ajovalojen viat, kuluneet renkaat ja tuulilasin halkeamat johtavat aiempaa herkemmin hylkäykseen katsastuksessa. – Katsastusuudistuksella on pyritty parantamaan liikenneturvallisuutta, Kosken Autokatsastuksen yrittäjä Juhani Olsbo toteaa.
Juhani Olsbo toteaa asiakkaiden suhtautuvan nykyään myönteisesti katsastukseen. He ymmärtävät, että katsastuksessa on kyse ajoturvallisuudesta, Olsbo sanoo.
Juhani Olsbo toteaa asiakkaiden suhtautuvan nykyään myönteisesti katsastukseen. He ymmärtävät, että katsastuksessa on kyse ajoturvallisuudesta, Olsbo sanoo.

Juhani Olsbo on toiminut katsastusyrittäjänä 90-luvulta alkaen.

– Kun Trafi ulkoisti uusien katsastusasemien tarkastamisen, aloin toimia tarkastajayrittäjänä yhdessä yhtiökumppanini kanssa ensimmäisten joukossa. Kolmen ja puolen vuoden ajan kiersin Suomea Hangosta ja Ivaloon ja poikittain, kunnes kyllästyin. Halusin kuitenkin olla läsnä pienten lasteni elämässä, Olsbo kertoo.

Puolitoista vuotta sitten Olsbo perusti Kosken Autokatsastus oy:n. Aiemmin Koskella ei ole ollut katsastusasemaa.

– Minut on otettu hyvin vastaan, ja asiakkaita käy ympäristökunnistakin. Suomen toinen täysin velaton kunta on hyvä paikka yrittää, ja täällä ovat myös palvelut kohdillaan.

Vanhoja autoja maalla

Nykyisin yksityiskäytössä olevat henkilö- ja pakettiautot pitää katsastuttaa ensimmäisen kerran nelivuotiaina. Alle kymmenen vuoden ikäiset autot katsastetaan joka toinen vuosi ja sitä vanhemmat vuosittain.

– Maaseudulla lakimuutoksella ei ole suurta vaikutusta, kun autokanta on selkeästi vanhempaa kuin isoissa kaupungeissa. Suomessa henkilö- ja pakettiautojen keski-ikä on kaksitoista vuotta eli korkeampi kuin koskaan ennen. Tämä merkitsee sitä, etteivät liikenteen päästöt ainakaan pienene, Juhani Olsbo toteaa.

Katsastusuudistuksen myötä entistä enemmän huomiota kiinnitetään tuulilasin ja renkaiden kuntoon sekä valoihin.

– Liikenneturvallisuutta siinä on haettu, ja nämä asiat ovat aika simppeleitä tarkistaa itsekin. Aina välillä kannattaa kiertää se auto.

Tuulilasin halkeamasta voitiin ennen antaa korjauskehotus, mutta nyt tulee pääsääntöisesti hylkäys, jos halkeama ulottuu lasin reunasta toiseen.

– Tähän liittyy esimerkiksi se, että auton oikeanpuoleinen turvatyyny tukeutuu lauetessaan tuulilasiin. Jos lasi on viallinen, se ei välttämättä anna turvaa. Kuskin puolella taas tyyny ottaa lauetessaan tukea ohjauspyörästä.

Renkaiden heikko kunto puolestaan on useimmin vakavan onnettomuuden aiheuttaja.

– Jos renkaiden urasyvyys on alle lain vaatimusten, tulee ajokielto. Kesärenkaissa urasyvyyden tulee olla vähintään 1,6 ja talvirenkaissa kolme milliä. Renkaat voi tarkistuttaa myös katsastusasemalla.

Hylkäyksiä katsastuksessa tulee myös valoista.

– Näin käy esimerkiksi silloin, jos saman puolen valot ovat epäkunnossa. Jos vain toisen puolen valot palavat, aiheutuu herkästi vaaratilanteita, kun vastaantulija luulee pimeässä lähestyvää ajoneuvoa mopoksi.

Olsbo toteaa, että uudempiin autoihin on hankala vaihtaa valoja itse, eivätkä kaikki siihen uskalla ryhtyäkään.

– Polttimot ovat työläitä vaihtaa, ja siksi niitä pimeitä autoja on. Mitä taas tulee päiväajovaloihin, auton omistaja ei aina tiedä tai ymmärrä, että valot eivät pala takana. Kannattaakin tutustua autonsa käsikirjan valokatkaisujärjestelmään.

Ruoste vähenee

Turvavöiden kuntoon on niin ikään syytä kiinnittää huomiota.

– Jos turvavyössä on puutteita, siitä seuraa aina hylkäys. Vyön reunojen tulee olla ehjiä, sillä rikkinäinen vyö ei anna turvaa törmäystilanteessa, vaan katkeaa, Juhani Olsbo sanoo.

Hylkäyksiä aiheutuu edelleen eniten etuakseliston vioista ja jarruvioista.

– Ennen kärjessä olivat ruostevauriot, mutta korien valmistustekniikka on parantunut paljon viimeisen kymmenen vuoden aikana. Ruostetta voi estää tehokkaasti itsekin vahaamalla autonsa kaksi kertaa vuodessa.

Kosken Autokatsastus oy katsastaa kaikki ajoneuvot, myös kuorma- ja linja-autot.