JUTUT Loimaa

Kuivanmaansillaan rakentaminen aikataulussaan Loimaalla – Uusia riista-aitoja suunnitteilla

Uuden kuivanmaansillan rakentaminen valtatie 9:n ylle sujuu aikataulussaan. Varsinais-Suomen ely-keskus odottaa nyt rahoituspäätöstä uusien riista-aitojen rakentamiseksi Loimaan alueelle.
Loimaalaiset ovat ottaneet maltillisesti vastaan niin tietyöt kuin ensimmäisen kiertoliittymänsäkin.
Loimaalaiset ovat ottaneet maltillisesti vastaan niin tietyöt kuin ensimmäisen kiertoliittymänsäkin.

Varsinais-Suomen ely-keskuksen liikenne- ja infrastruktuurin projektipäällikkö Veli-Matti Pelttari toteaa liikenteen sujuneen kohtalaisen hyvin Loimaan kuivanmaansillan purkamisenkin jälkeen.

– Valtatie 9:n ylittävä silta purettiin yhden viikonlopun aikana, ja kaikki sujui kaavaillussa aikataulussa siitä huolimatta, että äärimmäisen harvinainen purkulaitteen rikkoutuminen aiheutti parin tunnin tauon töihin, Pelttari kertoo.

Ysitien ylittäneen huonokuntoisen sillan purusta ei aiheutunut isompia ongelmia.

– Kukaan ei ole valittanut mistään eli kyseessä on kiitollinen projekti. Paikalliset toki raportoivat työmaan ajaksi tehdyn väliaikaisen kiertoliittymän tiimoilta. Loimaalla kun ei kiertoliittymiä ole ennestään, oppimistarvetta oli.

Tietyömaan rakentamisen ajaksi kevyen liikenteen ohjaus on osin muuttunut.

– Olemassa olevia väyliä pitkin pääsee ysitien alikulkusillalle. Hieman siinä voi tulla kiertoa riippuen siitä, mistä päin mihinkin on menossa. Hyvin tämäkin järjestely on otettu vastaan.

Kuusi miljoonaa

Uuden kuivanmaansillan on tarkoitus valmistua vuoden loppuun mennessä.

– Ajokaistoja tulee kolme, joista kaksi kaistaa johtaa Hirvikoskelta Loimaan keskustan suuntaan. Suunnittelussa olemme kuitenkin varautuneet siihen, että jos tulevaisuudessa on laajennustarvetta, uudelle sillalle mahtuu neljäkin ajokaistaa, Veli-Matti Pelttari sanoo.

Siltaremontin yhteydessä rakennetaan Lammenpuiston alikulku kevyen liikenteen käyttöön. Lamminkadulta tulee suora kevyen liikenteen väylä ysitien ali Hirvikosken suuntaan.

– Olemassa olevaa meluvallia korotetaan, ja sillalta Hirvikoskelle päin tehdään melukaide, joka on suoraan insinöörin toiveunesta eli aallotettua teräsprofiilia.

Uuden sillan paalutustyöt ovat jo käynnissä.

– Muilta osin kaavailuissa on ohituskaistaparien suunnittelu, ja niistä on tehty yleissuunnitelma myös Loimaan seudulle. Rahat on jo myönnetty. Niin ikään uusia riista-aitoja on ehdotettu Loimaan alueelle, mutta Traficomista ei vielä ole saatu päätöksiä.

Riista-aitaa tulisi Mellilän ja Karhulan välille, Loimaan kaupungin pohjoispuolen metsäisille alueille ja Koskenrannasta kaupungin suuntaan sekä Koskenrannan ja Korven-Venäjän metsäalueiden väliin.

– Nämä ovat perusteltuja hankkeita. Itse ysitien käyttäjänä en ole kertaakaan ajanut Turun ja Tampereen väliä siten, ettenkö olisi nähnyt kyseisiä eläimiä. Mielestäni Mellilän ja Kyrön välillä riista-aita olisi myös tarpeen.

Siltahankkeen kustannusarvio on kuusi miljoonaa euroa, josta Loimaan kaupunki maksaa 1,2 miljoonan euron osuuden.