JUTUT Forssa

Laadukas vuode on myös satsaus hyvinvointiin

Jos yöt kuluvat pyöriskellen ja aamulla kolottaa, voi patjan vaihtaminen auttaa.
Sotkan myyjät Petra Westerlund (vas.) ja Saara Honkala ohjaavat asiakkaita kohti parempia yöunia. Kuva: AnniinaAho
Sotkan myyjät Petra Westerlund (vas.) ja Saara Honkala ohjaavat asiakkaita kohti parempia yöunia. Kuva: AnniinaAho

Ihminen nukkuu noin kolmanneksen elämästään, joten tältä kannalta ajatellen sänkyyn sijoittaminen on terveysteko. Satsaus nukkumisergonomiaan ja unenlaatuun tuo suoria vaikutuksia hyvinvointiin.

– Yöunta arvostetaan jatkuvasti enemmän ja sänkyjen hankitaan panostetaan koko ajan paremmin, Saara Honkala Forssan Sotkasta kertoo.

Terveysnäkökulmasta sänky on kodin tärkein huonekalu, jonka vuoksi sopivan vuoteen valintaa on syytä puntaroida huolella.

– En suostuisi myymään sänkyä puhelimitse, sillä eri vaihtoehtojen kokeileminen on tärkeää. Asiakkaat monesti arastelevat sängyn kokeilemista, mutta se on enemmän kuin suotavaa.

Napakka vai pehmeä?

Sänky- tai patjakaupoille lähtemistä kannattaa miettiä erityisesti, jos uni on levotonta, eikä hyvää nukkuma-asentoa tahdo enää löytyä. Honkalan mukaan jopa käsien puutuminen tai selkäkipu saattaa viitata vaihtamisen tarpeeseen.

– Jos selkä on kipeä aamulla herätessä, niin siinä vaiheessa syy voi olla sängyssä, kun taas iltaa kohti kipeytyvän selän aiheuttaja on muualla.

Petauspatjakaupoille tulevan asiakkaan Honkala käskee kurkistamaan myös petarin alle.

– Jos patjassa on painaumia, niin se on parhaat päivänsä nähnyt.

Sänkykaupoilla myyjä lähtee ajatuksesta napakka vai pehmeä? Kyseessä ei kuitenkaan ole mieltymysvalinta.

– Ihmisen koko vaikuttaa siihen, millainen patja hänelle parhaiten soveltuu. Erikokoisten puolisoiden parivuode voidaan helposti räätälöidä niin, että patjoille valitaan eri kovuusasteet.

Patjan tulisi olla vähintään 15 senttiä pidempi kuin sen käyttäjä ja vähintään 80 senttiä leveä.

Panosta petivaatteisiin

Sängyn lisäksi pitäisi kiinnittää huomiota myös tyynyn, petauspatjan ja peiton valintaan ja huoltoon.

– Vanhoja pölypunkkeja ei missään nimessä kannata siirtää uuteen sänkyyn, Honkala muistuttaa.

Tyynyjen vaihtoväliksi suositellaan kahta vuotta, lisäksi ne pitäisi pestä 3-4 kertaa vuodessa.

– Korkea tyyny sopii parhaiten selällään ja kyljellään nukkuvalle, matala vatsallaan makaavalle.

Peiton vaihtoväli riippuu muun muassa valmistajasta ja huoltamisesta, mutta nyrkkisääntönä voidaan pitää viittä vuotta.

– Petauspatjasta on myös hyvä pitää huolta. Erillinen petarin suojus pidentää sen käyttöikää.