Lapset pääsivät omin silmin näkemään rekan kuolleet kulmat. Genti Demirin mielestä harjoitus oli kiva.
JUTUT Forssa

Lapsi, varo raskaita ajoneuvoja taajamassa – Koululaiset oppivat, että rekan kuolleet kulmat voivat yllättää

Talsoilan koululaisille näytettiin, kuinka huonosti raskaasta ajoneuvosta näkee suojatien laidalla odottavan pienen ihmisen.

Parin metrin päähän rekan keulasta on vedetty naru.

Naru osoittaa, kuinka kaukana rekasta aikuisen pitää seistä, jotta kuljettaja näkee hänet.

Pienen lapsen pitää seistä rekan keulasta noin kolmen metrin päässä, ennen kuin lapsi pääsee pois niin sanotusta kuolleesta kulmasta, eli rekkakuski havaitsee hänet.

Narut on vedetty myös rekan sivuille niihin kohtiin, joissa kuljettajan näkyvyyttä estävät sivupalkit ja peilit. Peilin taakse voi kadota jopa raskas ajoneuvo.

Talsoilan koulun 1–2-luokkalaisille näytettiin konkreettisesti, kuinka huonosti rekan ohjaamosta näkyy pieni ihminen, joka odottaa suojatien ylitystä tien laidalla.

Mitä lähempänä lapsi on raskaan ajoneuvon etukeulaa, sitä varmemmin hän on piilossa kuljettajan katseelta.

– Yleensä ihmiset kuvittelevat, että rekan hytistä näkyy hyvin, koska se on niin korkealla. Rekasta kyllä näkee kauas, mutta lähelle näkyvyys on huono. Taajama-alueella kuljettajan pitää olla melkein ennustaja, jotta matka taittuu turvallisesti, kertoo lapsia kouluttava Sami Uggeldahl Powder-Trans – yrityksestä.

Harjoituksen aikana lapset siirtyvät myös rekan taakse. Moni hämmästyy kuullessaan, että rekkakuski havaitsee lapset vasta, kun he ovat kävelleet noin 20 metrin päähän rekasta. Jos rekassa on perävaunuja, kuollut kulma on vielä pidempi.

Harjoituksen opetus on, että raskaan ajoneuvon taakse ei saa koskaan mennä.

– Rekan takana oleva kuollut kulma kannattaa autoilijoidenkin muistaa, Uggeldahl huomauttaa.

Talsoilan koululaiset ja opettajakin hämmästyivät siitä, miten paljon ja miten yllättävissä paikoissa kuolleita kulmia on.

Opettaja Hanna-Leena ”Hani” Kuloaro pitää liikenneturvallisuuskoulutusta erittäin tärkeänä ja näkee, että raskaan liikenteen kohtaamisharjoitukset pitäisi tuoda muihinkin Forssan seudun kouluihin.

Vaikka opetustuokio tehdäänkin leikin varjolla, jotain sentään jää opetuksesta lasten muistiin:

– Muistan, että rekkakuskit eivät näe meitä, tuumaa Iida Mäki.

– Suojatiellä pitää ensin katsoa molempiin suuntiin. Sitten rekkakuskille moikataan ja suojatietä ylittäessä rekan edessä vielä kurkataan, ettei rekan takaa tule autoja, Meeri Ilvonen kertaa koulutuksen oppeja.

– Harjoitus oli kiva mutta vähän outo. Auto on niin iso ja minä olen niin pieni, sanoo Nelli Luhanko.

Raskaan ajoneuvon kohtaamista on opetettu lapsille useissa koulussa ympäri maan.

Ajatus koulutuksesta lähti liikkeelle siitä, kun Uggeldahlin oma lapsi pelästyi uutista, jossa kerrottiin pikkutytön saaneen surmansa suojatiellä, kun kuorma-auto törmäsi häneen.

– Lapseni kysyi, kuinka vaikeaa olisi saada joku kuljettaja kertomaan vaaroista.

Uggeldahl päätti itse ryhtyä toimeen ja on nyt opettanut lapsille liikenneturvallisuutta monen vuoden ajan.

– Tälle koulutukselle tulee merkitys, jos edes yksi lapsi säästyy tapaturmalta sen vuoksi, että muistaa olla varuillaan.HäSa

Koululainen, näin kohtaat rekan taajamassa

Älä rynni suojatielle. Pysähdy mieluiten suojatien reunaan. Jalankulkijan hitaat liikkeet ovat tärkeitä, koska rekka pysähtyy hitaasti.

Muista, että mitä lähempänä suojatietä raskas ajoneuvo on, sitä huonommin kuljettaja näkee sinut.

Kuljettaja joutuu ottamaan huomioon risteykseen tullessaan paljon muitakin asioita kuin sinut. Kuljettaja ei ehkä ole edes huomannut sinua.

Ennen tien ylitystä pyri luomaan katsekontakti kuljettajaan.

Jos et ole varma katsekontaktin onnistumisesta, morjesta kuljettajalle. Tarkkaile, vilkuttaako hän takaisin.

Jos kuljettaja pysähtyy ja päästää sinut tien yli, katso myös toiselle puolelle tietä, ettei sieltä tule autoja.

Myös rekan takaa voi tulla auto, mikäli tie on kaksikaistainen. Ole varovainen äläkä rynni suojatiellä.

Älä koskaan mene rekan taakse. Kuljettaja ei näe sinua sieltä. Mitä enemmän rekassa on perävaunuja, sitä pidempi etäisyys rekkaan täytyy pitää.