JUTUT Loimaa

Loimaalainen Kieku oy on tuottajien omistama yritys – “Olemme ylpeitä, että Kieku on sataprosenttisesti suomalaisessa omistuksessa”

Vuosittain 15 miljoonaa kiloa kananmunia pakkaava loimaalainen Kieku oy on sataprosenttisesti kotimainen yritys. Kieku ei hae sijoittajarahaa, vaan kelpuuttaa omistajiksi ainoastaan tuottajia.
Toimitusjohtaja Juha Lehto esittelee kananmunankuljetinta, jossa munat matkaavat punnitukseen ja leimaukseen.

Loimaalainen kananmunanpakkaamo Kieku oy laajentaa tilojaan 2100 neliömetrillä.

– Laajennuksen jälkeen tilaa on kaiken kaikkiaan yli 7000 neliötä. Toimintamme on viime vuosien aikana kasvanut, joten varaudumme tuleviin haasteisiin. Pääosin nyt aletaan rakentaa lisää varastotilaa, toimitusjohtaja Juha Lehto kertoo.

Kieku on pyytänyt urakkatarjoukset 25. maaliskuuta mennessä.

– Seuraavalla viikolla teemme tarjouksista yhteenvedon, ja tarkoitus on, että toukokuussa päästään rakentamaan. Laajennus valmistuu vuoden loppuun mennessä. Tarjouksia olemme pyytäneet paikallisilta yrityksiltä.

Vienti kasvussa

Kaiken kaikkiaan Kieku oy on hyvin paikallinen ja kotimainen yritys.

– Olemme ylpeitä siitä, että Kieku on sataprosenttisesti suomalaisessa omistuksessa. Yrityksen omistaa kaksitoista tuottajaperhettä, jotka toimivat Loimaan ja Laitilan seuduilla. Tuottaja on meille tärkein ja hänet pitää huomioida koko ajan. Kiekun omistajaksi pääseekin vain tuottaja, sijoittajarahaa emme hae, Juha Lehto sanoo.

Yrityksen kaikki noin kaksikymmentä työntekijää ovat Loimaan ja lähiseutujen asukkaita.

– Kesälomien aikana työllistämme paikallista nuorisoa.

Kieku pakkaa vuosittain 15 miljoonaa kiloa kananmunia. Suomalaisten pakkaamojen joukossa se on vaihtelevasti toiseksi tai kolmanneksi suurin.

– Ulkopuolinen kuljetusyritys hakee munat tiloilta pari kolme kertaa viikossa, isoimmilta tuottajilta päivittäin. Samaten kuljetusyritys vie tuotteet kauppoihin. Kieku huolehtii pakkauksesta sekä myynnistä ja markkinoinnista.

Pakkaamosta 90 prosenttia munista menee kotimaan markkinoille. Loput päätyvät Keski-Eurooppaan, Saksaan, Latviaan ja Englantiin.

– Vienti on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana tasaisesti 1-2 prosentin vuosivauhdilla. Mahdollinen brexit ei juuri vaikuta tulokseemme, sillä Englannin-vienti on kuitenkin pientä.

Munan hyvä imago

Helmikuussa kananmunan tuottajahinta nousi hieman.

– Tavoitteena on saada aikaan positiivinen hintakehitys, mutta markkinat sen kuitenkin määräävät, Juha Lehto sanoo.

Kananmunan imagoa Lehto pitää nykyisin hyvänä.

– Tänä päivänä keskustelu on asiallista, ja liioittelut vaaroista ovat jääneet. Kananmuna on halpa ja terveellinen tuote, jota suomalainen syö kaksitoista kiloa vuodessa. Muna on terveellinen vitamiinipilleri kohtuudella nautittuna. Työpaikallamme keitetään joka päivä kaksi satsia munia, ja sairauslomamäärät ovat pienet.

Kieku oy:n tuottajatiloilta tulee vapaan kanan munia, virikehäkkikanaloiden munia ja luomumunia. Valtakunnallisesti virikehäkkimunien osuus markkinoilla on 60 prosenttia ja vapaan kanan munien 33 prosenttia. Loput on luomua. Kiekun munia myydään kaupoissa pakkaamon omalla merkillä ja kauppojen merkeillä.

– Luomumunan tuotantohalukkuus kasvaa markkinoita nopeammin. Markkinat ovat satsanneet luomuun, ja hintataso on tuottajaa tyydyttävä. Pitkässä juoksussa luomutuotanto kasvaa muutaman vuoden aikana parilla kolmella prosentilla. Mikäli taas kasvu on nopeampaa, markkinat eivät vedä.