JUTUT Loimaa

Loimaan Hirvikosken koululla kokeiltiin uutta oppimisympäristöä – Häiriöt vähenivät ja fyysinen kunto parani

Loimaan Hirvikosken yhtenäiskoulun erityisluokassa on motivoituneita oppilaita. Luokassa kokeillaan pilottina uudenlaista oppimisympäristöä, joka liikuntatelineineen on vähentänyt häiriöitä ja parantanut oppilaiden fysiikkaa.
Vilho Toivonen, Roope Koskenoja, Jooa Tissari ja Eetu Puisto kuntoilevat LeaDo-telineessä.
Vilho Toivonen, Roope Koskenoja, Jooa Tissari ja Eetu Puisto kuntoilevat LeaDo-telineessä.

Erityisluokanopettaja Sanna Vänttilän luokassa on erikoinen sisustus. Luokkahuoneen takaosassa on LeaDo-niminen teline, johon kuuluvat leuanvetotanko, voimistelurenkaat, nyrkkeilysäkki ja erivärisiä oppimistaskustoja.

– Taskustoissa on neljään eri taitotasoon jaettuja tehtäviä. Kukin oppilaista tekee saa tasonsa mukaisen tehtävän ja sen suoritettuaan hän pääsee LeaDoon liikkumaan, Vänttilä kertoo.

Liikuntaa oppitunneilla

Sanna Vänttilän luokka on toiminut pilottiluokkana uudenlaisen oppimisympäristön käytössä kuukauden verran.

– LeaDoa on testattu tähän mennessä lähinnä Pohjois-Suomen alueella. Hirvikosken yhtenäiskoululle pilotti tuli siten, että oppimisympäristön kehittäjä, luokanopettaja, opiskeluaikainen kaverini Lea Tornberg esitti minulle sen kokeilemista. LeaDosta on saatu hyviä kokemuksia, ja Lea halusi nähdä, miten se vastaa erityisopetuksen tarpeisiin, Vänttilä taustoittaa.

Innovaatio on rakennettu vuoden 2016 opetussuunnitelman pohjalta.

– Opetussuunnitelma korostaa itseohjautuvuutta ja liikunnan lisäämistä, joten näihin tavoitteisiin oppimisympäristö vastaa hienosti. Selkeästi oppilaiden fyysinen kunto ja käsivoimat ovat kasvaneet.

Ylimääräinen energia hyödyksi

Vänttilä kertoo, että osa oppilaista ei ensin jaksanut edes roikkua tangossa, mutta nyt tilanne on ihan erilainen.

– Oppituntien aikana saatu liikunta auttaa purkamaan ylimääräistä energiaa, ja koska liikkuminen parantaa aivoverenkiertoa, sillä on myös suora yhteys oppimiseen.

Olennaisena asiana Vänttilä näkee sen, että luokkatyöskentely on rauhoittunut.

– Kaikki tietävät, miten kuuluu toimia. Ensin tehdään tehtävä ja sen jälkeen saa mennä roikkumaan tai nyrkkeilemään. Lupaa ei tarvitse erikseen pyytää.

Vänttilän oppilaat ovat 1.–3.-luokkalaisia.

– Erityisopettajien koulutuksessa paneudutaan paljolti oppimistilanteen rauhoittamiseen ja sen keinoihin. Aiemmin olemme välillä pitäneet taukojumppaa, mikä sinällään toimii, mutta se keskeyttää aina koko luokan työskentelyn. LeaDon myötä olemme saaneet luokkaan erilaisen tekemisen meiningin.

Oppilailla on myös pientä kilpailua siitä, kuka ensimmäiseksi pääsee telineeseen.

– Tämä puolestaan lisää opiskelumotivaatiota.

Rahoitus haussa

LeaDo on Sanna Vänttilän luokassa toistaiseksi.

– Se on herättänyt kollegoissa paljon kiinnostusta. Ensi viikolla laaja-alaiset erityisopettajat tulevatkin tutustumaan oppimisympäristöön, Vänttilä kertoo.

Huolena Vänttilällä on se, että teline saattaa lähteä luokasta pilotin päätyttyä.

– En kuvittelekaan, että Loimaan nykyisessä taloustilanteessa kannattaisi esittää kaupungille telineen ostamista omaksi. Siksi olemmekin hakeneet opetushallituksen valtionavustusta saadaksemme hankittua näitä koululle enemmänkin.

Mikäli opetushallitukselta ei apua heru, Vänttilällä on varasuunnitelma.

– Yhtenä vaihtoehtona voisimme kääntyä paikallisten yrittäjien puoleen. LeaDo on kallis, mutta kopiokone maksaa helposti yhtä paljon. Tämä onkin arvokysymys.