Hankevetäjä Tiina Sihto järjesti pienille eskarilaisille karhupäivän. – Suurin osa lapsista kertoi nähneensä karhun metsässä, Sihto hymyilee.
JUTUT Forssa

Lounais-Hämeessä luodaan lapsille uudenlaista ympäristökasvatusta

Lounais-Hämeessä käynnistynyt hanke pyrkii luomaan lapsille ja nuorille pysyviä luontosuhteita. Samalla rakennetaan uudenlaista ympäristökasvatusta alueelle.

Lounais-Hämeen Luonnonsuojeluyhdistys käynnisti lokakuussa Luonto Lähellä -hankkeen, jonka tavoitteena on tuoda yhdistyksen seitsemän kunnan alueelle uudenlaista lapsille ja nuorille suunnattua ympäristökasvatustoimintaa.

– Ympäristökasvatuksen tehtävänä on parantaa lasten ja nuorten suhdetta luontoon. Yhteiskunta on kehittynyt sellaiseen suuntaan, että nykyaikainen teknologia täyttää helposti nuorten vapaa-ajan ja toisaalta varsinkin kaupunkiympäristöissä yhteys luontoon jää helposti ohueksi, hankevetäjä Tiina Sihto pohtii.

Lasten ja nuorten luontosuhteen synnyttäminen ja vahvistaminen on aikuisten tehtävä.

– Luonnonsuojeluyhdistyksen ympäristökasvatushanke tuo alueen päiväkotien, koulujen ja lapsiperheiden saataville maksuttoman tavan harrastaa ja kokea onnistumisen elämyksiä. Tavoitteena onkin, että luontokokemukset olisivat yhä useamman saavutettavissa.

Elämys jää mieleen

Tiina Sihto on koulutukseltaan biologi ja opettanut koululaisille biologiaa ja maantiedettä, tehnyt töitä myös mm. ympäristökasvatuksen parissa, rakentanut BirdLife Finlandille koulukiertuemateriaalia ja vetänyt lasten lintukerhoa.

”Lapset innostuvat luonnosta herkemmin kuin aikuiset. Kun he saavat kokemuksia ja elämyksiä, ne jäävät mieleen, ja sitä myöten kiinnostus luontoa kohtaan kasvaa.”

– Aloitin hankevetäjänä noin kaksi kuukautta sitten. Sinä aikana olen jo vähän ehtinyt tutustua ihmisiin ja alueeseen. Minua ilahduttaakin se, että täällä on monin paikoin jo kehitelty upeita luontojuttuja kuten Tammelan metsäeskari, Sihto kertoo.

Sihto haluaa tarjota seudun lapsille ja nuorille monipuolisia luontokokemuksia.

– Lapset innostuvat luonnosta herkemmin kuin aikuiset. Kun he saavat kokemuksia ja elämyksiä, ne jäävät mieleen, ja sitä myöten kiinnostus luontoa kohtaan kasvaa.

Opettajan työssään Sihto on nähnyt luontosuhteen syntyvän herkemmin pienessä koulussa.

– Esimerkiksi pienessä Hailuodon kunnan koulussa luonto oli itsestään selvä ympäristö lapsille. Suuren kaupunkilaiskoulun oppilaan suhde luontoon voi jäädä hyvin etäiseksi varsinkin, jos lapsen kotona ei ole harrastuneisuutta.

Tapahtumista pysyviä

Luonto Lähellä -hankkeessa Forssan luontomuseo toimii ensisijaisena oppimisympäristönä.

– Olen jo opastanut useampia ryhmiä, ja kaikki on mennyt oikein mukavasti. Alle viisivuotiaille eskarilaisille järjestin ohjelmaa karhuteeman ympärille eli pohdimme yhdessä, minkälaista on karhun elämä. Yläkoululaisille taas oli evoluutioon liittyvä opastuskierros, Tiina Sihto kertoo.

Sihto toteaa luontomuseon oivalliseksi paikaksi tarjota ilmiöpohjaisia ja monialaisia oppimiskokonaisuuksia.

– Tosin museossa käyvät lasten ja nuorten kanssa lähinnä vain ne opettajat, jotka ovat itse luonnosta ja ympäristöstä kiinnostuneita.

Sihto on alkanut suunnitella esi- ja perusopetuksen ympäristökasvatusta tukevaa materiaalia, jota museokin voi hyödyntää.

– Kun uudenlaista oppimismateriaalia valmistuu, siitä pyrimme myös levittämään tietoa. Opetustoimen saaminen mahdollisimman hyvin mukaan on olennaista. Materiaalit tulevat myös sähköiseen muotoon, joten ne ovat kenen tahansa saatavilla missä tahansa.

Niin ikään Sihto on viritellyt yhteistyökuvioita mm. eri järjestöjen kanssa.

– Yleensä järjestöt suhtautuvat varsin myönteisesti nuorten parissa toimimiseen. Tavoittelen esimerkiksi pysyvää yhteistyötä BirdLifen lanseeraaman lasten lintuviikon kanssa.

Hankkeeseen sisältyy myös tapahtumia.

– Seuraavaksi on tulossa joulutori, jossa on ympäristökasvatuspiste. Siellä voi vaikkapa miettiä, miten me ihmiset voimme auttaa luonnonvaraisia eläimiä pärjäämään Suomessa. Voimme esimerkiksi rakentaa linnunpönttöjä tai siilinpesiä.

Suunnitteilla on myös lämpimämpään vuodenaikaan asettuva seikkailupäivä Forssan kansallisessa kaupunkipuistossa.

– Seikkailu toteutetaan usean tahon voimin, ja toivon, että siitä tulee pysyvä tapahtuma. Ylipäätään haaveenani on, että tapahtumat ja asiat jäävät elämään hankeajan jälkeenkin.

Sihto toteaa, että lasten ja nuorten ympäristökasvatus lisää seutukunnan vireyttä ja elävyyttä.

– Samalla pysyvä ympäristökasvatus voi osaltaan lisätä alueen elinvoimaakin.