JUTUT Loimaa

Luomutilan isäntä suunnittelee biokaasuasemaa Loimaalle: Raaka-ainetta riittää omassa navetassa ja pelloilla

Loimaalainen Teppo Heikkilä kaavailee ysitien varteen biokaasun tankkausasemaa.
Teppo Heikkilä on hankkinut maatilansa pihaan testilaitteen, joka tekee lehmänlannasta biokaasua.
Teppo Heikkilä on hankkinut maatilansa pihaan testilaitteen, joka tekee lehmänlannasta biokaasua.

Luomutilan isäntä Teppo Heikkilä toteaa biokaasuhankkeen luontaiseksi jatkumoksi toiminnalleen.

– Biokaasun tankkausasema sopii touhuuni kestävän elämän ja kestävän ruoantuotannon parissa. Omassa navetassa riittää raaka-aineeksi lantaa, joka on tähän saakka mennyt suoraan peltoon, Heikkilä kertoo.

Valmistelut ovat jo pitkällä. Heikkilällä on esimerkiksi jo tankkausasemaa varten tonttivaraus Niittykulman eritasoliittymän tuntumasta ysitien varrelta, ja energiavirasto on hyväksynyt infrastruktuuritueksi 40 prosenttia hyväksyttävistä kustannuksista.

– Käytännössä rakennustyöt pitäisi saada aloitettua tämän vuoden puolella.

Edullista ajamista

Teppo Heikkilä on jo kolmen vuoden ajan ajanut kaasuautoilla.

– Haluan omalta osaltani vähentää liikenteen päästöjä. Biokaasun jakeluasemaverkosto on vielä harva, vaikka kehitystä onkin tapahtunut. Esimerkiksi Loimaan kohdalla on aukko, Heikkilä toteaa.

Sen lisäksi, että biokaasu on täysin uusiutuvaa energiaa, jonka hiilidioksidipäästöt ovat lähellä nollaa, kaasuautolla ajaminen on edullista.

– Bensa-autolla ajaminen on kolme kertaa kalliimpaa. Uutta autoakaan ei tarvitse kaasuun siirtymisen myötä ostaa, vaan vanhaan autoon voi tehdä muutostyön, jonka hinnaksi tulee 2000–3000 euroa. Lisäksi valtio maksaa tuhannen euron tuen, joten investointi on nopeasti kuitattu.

Heikkilä ihmettelee, miksi vähäpäästöisyyden yhteydessä puhutaan vain sähköautoista, muttei juurikaan biokaasuautoista.

– Ajatellaanko ehkä, että biokaasu on jotenkin vaarallista ja haisevaa. Kuitenkin se on siistiä ja helppoa, ja kylmäominaisuudetkin ovat paremmat kuin bensalla ja dieselillä. Ei tarvitse talvipakkasilla pelätä auton hyytymistä.

Lantaa ja olkea

Kaasun Teppo Heikkilä toteaa loistavaksi ratkaisuksi haja-asutusalueilla.

– Tällä seudulla riittää raaka-ainetta, lantaa ja olkea, joka on suuri potentiaali näillä viljanviljelyalueilla, Heikkilä sanoo.

Aluksi Heikkilä aikoo ostaa jakeluasemalleen kaasun muualta.

– Gasum on yksi vaihtoehto kaasutoimittajaksi, mutta on myös pari pienempää tuottajaa, jotka saattaisivat tulla kysymykseen.

Itse jakeluasemasta on tulossa kylmäasematyyppinen.

– Ainakin aluksi. Ajattelisin kuitenkin, että sen ei tarvitsisi olla pelkkä tankkauspiste, vaan taukopaikka. Olisikin hyvä löytää sinne jossakin vaiheessa yrittäjä pitämään kahviota.

Luetuimmat