JUTUT

Maastopukuinen Fiesta

Parisen vuotta sitten yksi silloinen työkaveri kyseli autoa, jonka raaskisi viedä marja- ja sienimetsään ilman isompaa pelkoa oksiin raapiutumisesta. Silloin ei vielä ollut pieniä crossovereita, tässä olisi Kaija se mitä kysyit! Tämä luokka on polkaistu kokoon lähes vuoden aikana. Ja myynti vetää hyvin.

Koriltaan Fiesta Active on sama kuin tavallinenkin Fiesta. Lokasuojien aukkojen ja helmojen suojana on tummat muoviset osat. Samoin keulassa ja takaosassa on maasturimaiset lisäsuojat. Hopean väriset listat koristavat näitä osia ja yhdessä 17 milliä korotetun maavaran kanssa ilme on reippaasti maastokelpoisempi.

Kaikissa malleissa oleva ajotilan valinta voi myös helpottaa hankalissa olosuhteissa ajamista. Siitä voi valita ajotilaksi normaalin, econ tai liukkaan.

Malleja Activesta on kaksi, I eli ykkönen ja III eli kolmonen. Koeajetussa ykkösessä on manuaalinen ilmastointi, urheilulliset istuimet, nahkaratti, sähkölasit edessä, ajonopeuden rajoitin, mäkilähtöavustin, kaistavahti ja kaistanpitoavustin.

Lisävarusteista oli valittu edullisia automaatti-ilmastointi 150 euroa, lämmitettävä tuulilasi ja tuulilasin pesusuuttimet 80 euroa, lämmitettävä ohjauspyörä 70 euroa, mustat kattokaiteet 150 euroa ja lisäksi pari varustepakettia, hinnat verottomina.

Mitat ja näin myös sisätilat ovat ennallaan samoin kuin tavaratila, sitä ilmoitetaan nyt 292 litraa ja takapenkin selkänoja kaadettuna 1093 litraa.

Tuttua tekniikkaa

Fiestaan on tarjolla kaksi konetta, kolmessa eri tehovaihtoehdoissa. Kaikki alittavat Euro 6 -päästörajat.

Kolmesylinterinen tuhatkuutioinen EcoBoost-moottori 100- tai 125-hevosvoimaisena ovat jo tuttuja monestakin Fordista. Ajossahan tämä kone antaa yllättävän hyvän vedon ja väännön. Kulutuskaan ei päätä huimaa. Koeajettu Ecoboost 100 hv ja kuusivaihteinen manuaaliyhdistelmä kulki 105 gramman päästöillä eli noin 4,6 litralla. Tämän koneen yhteydessä voi valita kuusilovisten manuaalin tai automaatin väliltä. 125-hevosvoimaiseen saa vain manuaalin.

Dieselkin on tarjolla, 1,5 TDCi tarjoilee 120 hevosvoimaisena 96 gramman päästöjä, siihen saa vain manuaalin.

Ajossa Fiesta Active tuntuu yllättävästi Fiestaa isommalta, ehkä se pari senttiä lisää istumakorkeutta antaa tuntumaan sitä kaupunkimaasturimaisuutta. Activen hinnat ovat maltilliset ja alkavat koeajetun 19 597 eurosta eikä lisävarusteinkaan koeajoauton hinta kohonnut kuin 21 282 euroon. Ja viisi vuotta takuuta tai 100 000 kilometriä on lisätäkynä marjamatkojen menijää kaipaaville. Taipuu Active moneen muuhunkin.