JUTUT Forssan seutu

Märkä ja lumeton talvi reikiinnyttää teitä entisestään – Korjausmäärärahoihin tulossa tuntuva lisäys

Tiet reikiintyvät kovaa vauhtia Forssan seudullakin eikä vetinen, lumeton talvi ole omiaan parantamaan tilannetta.
Reikiintynyt tie on yhä tutumpi näky Forssan seudullakin.
Reikiintynyt tie on yhä tutumpi näky Forssan seudullakin.

Kaakkois-Suomen ely-keskuksen kunnossapitoyksikön päällikkö Tuomas Vasama sanoo vähäliikenteisten teiden olevan heikoimmassa kunnossa.

– Pääteiden kunnosta on pystytty pitämään huolta, mutta vähäliikenteisille teille korjausmäärärahoja ei ole riittänyt, Vasama toteaa.

Palautetta reikäisistä teistä tulee tienpitäjälle tasaiseen tahtiin eri kanavia pitkin.

– Yhteydenottojen määrä on kasvussa. Myös Forssan seudulla esimerkiksi Latovainion ja Matkun suunnalla sekä Humppilan alueella on teitä, joista saamme palautetta.

Vasama kertoo, että tälle vuodelle on luvassa huomattavasti aikaisempia vuosia enemmän määrärahoja teiden kunnossapitoon.

– Niistä riittänee myös hiljaisemmille teille. Viimeiset viilaukset ovat nyt menossa, ja tarjouspyynnöt lähtevät lähiviikkoina liikkeelle.

Teiden rapautuminen on tapahtunut pitkän aikavälin kehityksenä.

– Pari parlamentaarista korjaustyöryhmää on ollut ja tilanne on tunnustettu, mutta epätoivottava kehitys jatkuu. Aina jossakin pitää jättää korjaukset tekemättä, kun rahat eivät riitä.

Kuluvan talven sää ei ole omiaan parantamaan asioita.

– Tilanne on hankala, tasaisena pakkastalvena päästäisiin helpommalla. Lumettomana talvena ei juuri lumenaurausta ole tarvittu, mutta pienemmillä teillä lumipolannepinta helpottaisi. Nyt on paljon vettä ja myös seilaava lämpötila lisää tienpintojen vaurioitumista.

Korvauksia haetaan paljon

Tuomas Vasama muistuttaa, että jos ajoneuvo vaurioituu reikäisellä tiellä, korjaukseen on mahdollista hakea korvauksia tienpitäjältä.

– Lapin ely-keskus käsittelee keskitetysti korvaushakemukset, Vasama kertoo.

Vasama toteaa, että jos reikään ajamisesta syntyneen vaurion huomaa, pitää ensin varoittaa muuta liikennettä esimerkiksi soittamalla Tienkäyttäjän linjalle numeroon 02002100.

– Vahingonkorvaushakemuksessa pitää ilmoittaa tarkka paikka, missä vaurio on tapahtunut, ja valokuva on hyvä liittää mukaan.

Korvaushakemuksia tulee ely-keskukselle paljon ja niiden määrä on kasvussa.

– Yleisimpiä hakemuksia ovat juuri ne, joissa vahingon on aiheuttanut päällysteessä oleva reikä.

Pohjola Vakuutus oy:n autovahinkojen korjauspäällikkö Sami Reinikka kertoo korvaushakemuksia tulevan lähes viikoittain.

– Hakemusten joukossa on kuitenkin myös paljon sellaisia tapauksia, joissa ei ole kyse oikeasti kuoppaan ajamisesta seuraavia tyypillisiä vanne- tai rengasrikkoja. Iskunvaimentimien tai jousen hajoamista ei pidetä tyypillisenä näissä tilanteissa. Iskarien osalta rikkoutuminen aiheutuu monta kertaa siitä, että iskari on jo pitempään vuotanut. Jos jousi on katkennut, autolla pystyy silti ajamaan, mikä voi tulla yllätyksenä autoilijalle. Jousen katkeamisessa on usein kysymys metallin väsymisestä, Reinikka toteaa.

Vauriot tarkastetaan korjaamolla.

– Korjaamopäälliköt osaavat analysoida, mistä vauriot ovat aiheutuneet.

Reikään ajamisesta aiheutuvat korjaukset ovat yleensä korvattavissa Pohjola Vakuutuksen kolarointiturvasta.

– Bonukset siinä kuitenkin putoavat.

Reinikalle ei ole tullut vastaan sellaista tilannetta, että korvauksia olisi haettu samasta vahingosta sekä ely-keskukselta että vakuutusyhtiöstä.

– Kiinnijäämisen riski on kuitenkin suuri.