JUTUT Forssa

Matkulaisyritys verhoilee valtion tiloja ja entisöi kotien vintiltä löytyneitä vanhoja huonekaluja

Matkulainen perheyritys kunnostaa yksityishenkilöiden huonekaluja ja verhoilee valtion tiloja
Ritva, Markus ja Yrjö Wiikin asiakkaita ovat Suomen valtio, erilaiset julkisyhteisöt, yritykset ja yksityishenkilöt.
Ritva, Markus ja Yrjö Wiikin asiakkaita ovat Suomen valtio, erilaiset julkisyhteisöt, yritykset ja yksityishenkilöt.

Verhoiluliike Wiik oy:n tarina alkaa vuodesta 1973, jolloin Yrjö Wiik perusti huonekaluja kunnostavan yrityksen Sipooseen. Verhoilijaksi valmistunut Wiik suoritti kisällintutkinnon vuonna 1974 ja mestarintutkinnon neljätoista vuotta myöhemmin.

Vuonna 1984 perhe ja yritys muuttivat Forssan Matkuun.

– Perheen sisäinen työnjako on nykyisin sellainen, että Ritva hoitaa asiakaspalvelun ja työsuunnittelun, sekä yhdessä poikamme Markuksen kanssa tarjoukset ja tietokonehommat. Markus tekee myös maalaus- ja autoverhoilutyöt ja itse lähinnä keitän kahvia ja pyörin jaloissa, Yrjö Wiik kertoo.

Yritys työllistää Wiikin perheen ohella neljä henkilöä. Lisäksi verhoomossa on harjoittelijoita eri oppilaitoksista.

Kestäviä kalusteita

Ritva Wiik kertoo perheyrityksen panostaneen kaikkensa hyviin työtiloihin ja työskentelyolosuhteisiin.

– Matkussa aloitimme asunnon alakerrassa. Sittemmin teimme reilun sadan neliön verstastilat, ja vuonna 2015 valmistui yli 200 neliön lisärakennus, jossa toimii maalaamo. Viimeisin sadan neliön laajennus tehtiin vuoden 2019 lopussa. Wiik kertoo.

Yrityksen asiakkaita ovat yksityishenkilöiden ohella mm. eri oppilaitokset, seurakunnat, yritykset ja Suomen valtio. Vuosina 2016–2017 Verhoiluliike Wiik toteutti eduskuntatalon istuntosalin seinä- ja kattoverhoilun. Julkitilatöitä matkulaiset ovat tehneet myös valtioneuvoston juhlatila Smolnassa.

– Monena vuonna yksityisasiakkaiden osuus on ollut noin viisi prosenttia, mutta nyt se on noussut 30 prosenttiin. Yksityisiä asiakkaita on paljon esimerkiksi pääkaupunkiseudulta.

Keittiökaapistojen ovet työllistävät paljon, mutta myös kiinnostus perinteisten sohvakalusteiden kunnostamiseen on noussut.

– Kaikki haluavat kestäviä kalusteita. Ei niitä juurikaan heitetä pois, vaikka ne eivät arvokalusteita olisikaan. Vanhemmat ihmiset ovat aina vieneet käytöstä poistamansa kalusteet vintille, ja nyt nuorempi polvi kaivaa niitä sieltä pois.

Wiik kertoo verhoilun ja pintakäsittelyn kulkevan yhdessä.

– Esimerkiksi vanhojen tuolien liimaukset pitää käydä läpi ja rungon osia uusia, sillä monesti vain kangas ja täytteet pitää huonekalun enää kasassa.

Kankaita riittää.

– En ole laskenut niiden määrää, mutta uskoisin, että ennemmin puhutaan tuhansista kuin sadoista malleista. Ja ellei asiakas löydä mieluisaa kangasta mallikirjoistamme, pyydystän sellaisen.

Monta kertaa käy niin, että asiakas on ennakkoon ajatellut haluavansa vaikkapa yksivärisen kankaan, mutta tuleekin toisiin ajatuksiin ja päätyy kukkakuvioiseen. Tai ajatus vaaleasta kankaasta vaihtuukin punaiseen.

– Haluankin, että asiakas vie mallikirjan kotiinsa ja katsoo, miten jokin kangas sopii ympäristöön ja tilan valaistukseen eri vuorokauden aikoina.

Tervettä kilpailua

Ritva Wiik kertoo kilpailun alalla olevan tervettä ja tervetullutta.

– Se karsii monenlaista toimijaa pois. Esimerkiksi joissakin urakoissa mm. valtio päättää hankinnoistaan pisteytyksen perusteella, jolloin ei mennä hinta edellä. Pisteytyksessä kriteereinä ovat esimerkiksi laatu, työkokemus ja aikataulu, Wiik toteaa.

Nyt matkulaisverhoomolla on meneillään valtion tilaama työ, jonka tekemiseen on varattu aikaa kaksi vuotta.

– Siten pystymme tekemään samanaikaisesti myös esimerkiksi yksityisasiakkaiden tilaamia töitä.

Wiik pohtii, että verhoilijan omassa kodissa kalustekokonaisuus ei ehkä ole ihan harkittu sisustussuunnittelijan kokonaisuus.

– Aina siellä on jotakin, joka ei sovi joukkoon, mutta kodin pitää olla paikka, missä viihtyy.