JUTUT Urjala

Menestys vaatii voimaa – Urjalalainen Sanna Joutsela valmistautuu tuleviin voimanoston EM-kisoihin

Urjalalainen Sanna Joutsela valmistautuu tuleviin voimanoston EM-kisoihin.
Sanna Joutselan tähtäimessä ovat tulevat EM-kisat. Kisojen lähestyessä painot kasvavat ja sarjat vähenevät.

Neljä vuotta sitten Sanna Joutsela oli Salossa seuraamassa klassisen voimanoston MM-kilpailuja. Yleisölle järjestettiin voimannostokilpailu, johon Joutsela päätti osallistua. Se kannatti, sillä leikkimielinen yleisökilpailu sytytti hänen kiinnostuksensa voimanostoa kohtaan.

Vuonna 2015 syttynyt innostuksen kipinä on tuottanut tulosta aina SM-tasolla asti. Tällä hetkellä Joutselan katse on suunnattu maaliskuussa Unkarissa järjestettäviin voimanoston EM-kisoihin.

– Lähden Unkariin mitalin kiilto silmissä. Sen värillä ei ole merkitystä. Olen ranking-listauksessa neljännellä sijalla, joten mahdollisuudet ovat hyvät, 45-vuotias voimanostaja kertoo.

Joutselan tavoitteena tulevissa arvokilpailuissa on nostaa 400 kilon yhteistulos kolmessa lajissa, maastavedossa, penkkipunnerruksessa ja jalkakyykyssä. Se vaatii häneltä oman ennätyksensä parantamisen jokaisessa lajissa.

Omilla opeilla menestykseen

Joutsela on itseoppinut voimanostaja, joka harjoittelee oman fiiliksensä pohjalta. Hänellä ei ole valmentajaa, vaan hän suunnittelee treenit ja ruokavalionsa itse.

Joutsela treenaa kuutena päivänä viikossa: neljä kertaa kuntosalilla, kerran aikido-harjoituksissa sekä kerran vapaapalokunnan harjoituksissa.

– On tärkeää, että suunniteltu treeniaikataulu pitää paikkaansa, eikä suurempia muutoksia tule. Joka harjoituskerralla pitää tehdä tietyt asiat ja niistä ei voi luistaa, hän toteaa.

Ruokavalion osalta Joutsela suosii puhdasta perusruokaa ja välttelee kaikenlaista herkuttelua. Erityisesti kisojen lähestyessä painon kanssa on oltava tarkkana, sillä voimanostossa kilpailijoilla on painoluokat, joiden asettamissa rajoissa on oltava.

Voimanostajan viikkoon mahtuu yksi harjoitukseton päivä. Sen Joutsela viettää mieluiten koirien kanssa puuhastellen tai ampumaradalla.

Salille, mars!

Ennen voimannostouran aloittamista Joutsela kävi salilla kerran viikossa ja harjoitteli ilman suurempia tavoitteita.

Vaikka Joutselan harjoittelussa ja kehityksessä on tapahtunut merkittäviä muutoksia viimeisen neljän vuoden aikana, harjoittelun keskeisin syy on pysynyt samana.

Joutsela haluaa pitää huolta itsestään ja omasta hyvinvoinnistaan. Hän kannustaa kaikkia nousemaan ylös sohvalta ja avaamaan kuntosalin oven.

– Salille tulemista ei tarvitse pelätä. Laitteisiin kannattaa tutustua omaan tahtiin. Apua saa aina toisilta treenaajilta. Parhaimmassa tapauksessa salilta saa paljon uusia tuttuja ja jopa ystäviä, Joutsela kannustaa.

Mikäli mielenkiintoa salia tai muuta liikuntaharrastusta kohtaan ei ole, sinne ei tule lähdettyä. Sen myöntää myös Joutsela.

– Minut saa lähtemään salille menestymisen halu sekä kisafiilis. Aivan tavalliselle kuntoliikkujalle hyvä motivaattori voisi olla ”mitä enemmän liikut, sitä paremmin voit vanhempana”, hän vinkkaa.