JUTUT

Mitsubishi ASX:n saa viimeinkin bensa-automaattina

Mitsubishi ASX on saanut viimeinkin automaattivaihteistoisen bensamallin. Kaksilitraisen mivec-moottorin kumppani on cvt-automaatti.
Mitsubishi ASX sai uuden keulailmeen, keskikastin katumaasturi on nyt saatavana bensamoottorilla ensimmäistä kertaa automaattina.
Mitsubishi ASX sai uuden keulailmeen, keskikastin katumaasturi on nyt saatavana bensamoottorilla ensimmäistä kertaa automaattina.

Kaupunkimaasturien suosio on vankkumaton ja automaatin vallatessa markkinoita sellainen pitää löytää jokaiseen mallistoon. Aiemmin ASX on ollut kyllä saatavana automaattina dieselinä, mutta bensan ja automaatin yhdistelmää on ollut vain jenkkimarkkinoilla. Nyt automaatin saa kaikkiin malleihin ja on vakiona nelivetoisissa.

2.0-Mivec -moottori vapaasti hengittävä bensaruisku, sen tekniikkaan kuuluu edistyksellinen venttiilien sähköinen säätöjärjestelmä. Tällä on tietysti haluttu maksimoida teho ja minimoida kulutus. Kone antaa tehoksi 150 hevosvoimaa ja väännöksi 195 newtonia. Moottorin ominaisuudet sopivat hyvin yhteen portaattoman CVT-vaihteiston kanssa. Muutamiin muihin vastaavin verrattuna Mitsubishin laatikko käyttää matalampia kierroksia kiihdytyksissä ja on muutenkin käytökseltään miellyttävä. Kaasujalka saa kyllä hetken opetella tasaista paikalta lähtöä esimerkiksi risteystilanteissa.

Yhdistetty WLTP-kulutus on 7,4 litraa ja co2-päästöt 167 grammaa kilometrillä. Talvinopeuksilla Turun-reissu meni kyllä 5,7 litralla ilman mitään taloudellisuuskikkailua. Eli ihan kelpo lukemia, ehkä nurkissa menee enemmän.

Ohjaamo on selkeä ja helppokäyttöinen.
Ohjaamo on selkeä ja helppokäyttöinen.

Hinnat kohdillaan

Mitsubishi ASX on edelleen hinnoiteltu kilpailukykyisesti, toki hintaa tulee lisää siirryttäessä Invitesta paremmin varusteltuun Intenseen tai Instyleen, mutta niin muissakin merkeissä. Kokoluokassaan ASX on edullisimpia, näin nyt koeajetun automaatinkin kanssa.

ASX on tiloiltaan hyvä kaupunkimaasturi, siinä istutaan ryhdikkäästi (lue: väsyttämättömässä asennossa) ja sieltä näkee hyvin, siihen on helppo nousta ja tulla pois. Maavaraa on 19 senttiä ja halutessaan sen saa myös nelivetoisena. Tavaratila on vakioasennossa 406 litraa. Takapenkit saa kaadettua tasaiseksi tavaratilan jatkeeksi.

Koeajetussa Invitessa on hyvä perusvarustelu aluvanteineen, ledvaloineen, hätäjarrutusvalojärjestelmineen, mäkilähtöavustimineen, ilmastointeineen ja vakionopeussäätimineen. Halvin ASX on koeajoautoa vastaava, mutta viisivaihteisella manuaalilla ja hinta on 21 990 euroa. Automaatti nostaa hintaa pari tonnia, eikä huomattavasti varustellumpi Intensekään maksa manuaalina kuin taas tätä tonnin enemmän.

Ajoltaan ja käytöltään Mitsubishi ASX on kunnon peli, helppokäyttöinen, tilava ja käytännöllinen. Inviten korkeaprofiilinen rengaskoko 215/70-16 antaa meikäläisten teiden kunnosta paljon anteeksi.

 

Lue aiemmat Koeajo-jutut tästä linkistä.

 

 

Tavaratilaa on viisipaikkaisessa ASX:ssä perusasennossa 406 litraa ja takaistuimet kaadettuna 1 219 litraa.
Tavaratilaa on viisipaikkaisessa ASX:ssä perusasennossa 406 litraa ja takaistuimet kaadettuna 1 219 litraa.

Mitsubishi ASX 2.0 Mivec Invite CVT 2WD

  • akseliväli 2,670 m
  • omapaino 1 385 kg
  • moottorin tilavuus 1 998 ccm
  • 16 venttiiliä
  • suurin teho 110 kW (150 hv) / 6000 kmin
  • suurin vääntö 195 Nm / 4200 kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 11,7 s
  • yhdistetty kulutus 7,4 l / 100km
  • C02-päästöt 167 g/km
  • takuu 5 v. / 100 000 km
  • koeajettu auto 23 990 e + tk +lv
  • ASX alkaen 21 990 e +tk (2.0 Invite 5MT)