Mitsubishi Outlander PHEV on tavallisesta pistorasiasta ladattava hybridiauto. Se tarjoaa useimmille päivittäisten ajojen suorittamista pelkällä sähköllä.
JUTUT

Mitsubishi Outlander on täynnä tulevaisuuden ratkaisuja jo nyt

Mitsubishi Outlander PHEV on ladattava hybridi. Sen voi siis ladata tavallisesta pistorasiasta, ja pelkällä sähköllä voi lasketella kelistä riippuen 50-36 kilometriä. Pikalatauksella saa 20 minuutissa ajoakut 80 %:n kapasiteettiin.

Outlander PHEVillä saa EV-ajotilassa ajettua monen päivittäiset ajot puhtaasti sähköllä. Oikea puhtaus tietysti riippuu siitä, millä ladattu sähkö on tuotettu, laskennallisesti puhutaan päästöttömästä ajosta.

Tavallisesta autotallin kymmenen ampeerin sulakkeella varustetusta pistorasiasta voi akut laskea täyteen noin seitsemässä tunnissa. Pikalataus tuottaa jo parissa kymmenessä minuutissa 80 prosenttia virtaa akkuihin. Kun latauspaikat jatkuvasti yleistyvät, voi niitä hyödyntämällä jatkaa sähköllä ajoa huomattavasti. Parin litran keskikulutukseen auttaa tietysti myös auton herkästi toimiva hybriditekniikka.

Normaaliin tapaan se lataa moottori- ja oikeista jarrutuksista energiaa akkuihin ja automaattisesti kytkee ajon tapahtumaan sähköllä matkan aikana.

Kojelaudassa kaikki on selkeätä ja helppokäyttöistä.

Outlander PHEV on iso kaupunkimaasturi ja neliveto on toteutettu mielenkiintoisesti. Sekä etu- että taka-akselille on oma sähkömoottorinsa, joka tarvittaessa auttaa polttomoottorin käyttämää etuvetoa vaikeissa tilanteissa.

Ajotiloja on valittavana pelkkää akkusähköä käyttävän EV-tilan lisäksi normaali hybriditila, jossa sähkömoottori avustaa polttomoottoria ja sarjahybriditila. Siinä polttomoottorin pyörittämä generaattori tuottaa sähköä, jolla sähkömoottorit kuljettavat autoa.

Polttomoottorina on uusi 2,4-litrainen Atkinson-syklillä varustettu tehokas ja taloudellinen moottori. Auton ajoakku on 13,8 kWh:n tehoinen ja on sijoitettu matkustamon lattian alle. Näin on saatu maksimoitua sisätilat ja auton painopiste on saatu alas.

Keskikonsolin valintakytkimellä kuski voi valita haluamansa etenemistavan. Siellä on myös valinnat nelivedolle ja eri keliolosuhteille.

Kuski voi myös säästää ajonaikana latautuvaa virtaa tulevaa tarvetta varten, save charge -painikkeella voi varautua vaikka maantieajon jälkeen odottavaan taajama-ajoon ja käyttää siellä EV-ajotilalla pelkkää akkuvirtaa.

Kattava varustelu

Mitsubishi Outlanderissa on hyvä varustelu. Jo edullisimmassa mallissakin on automaatti-ilmastointi, peruutuskamera, monipuolinen ajovakaudenhallintajärjestelmään perustuva ajonhallintajärjestelmä, sadeautomatiikka, led-päiväajovalot automatiikalla ja 18-tuumaiset aluvanteet.

Tässä PHEV Instylessä on jalankulkijan tunnistuksella varustettu etutörmäysvaroitin, automaattiset kaukovalot, kuolleen kulman valvonta, premium-nahkaverhoilu, kuljettajan istuimen sähkösäätö, kattoluukku ikkunalla, lämmitettävä tuulilasi ja Rockford Fosgate Premium -audiojärjestelmä. Lisäksi autossa oli kuulemma virheellisen kiihdytyksen estojärjestelmä, sen en huomannut aktivoituvan autoa käyttäessäni.

Tämä auto on tulevaisuuden ratkaisuja jo nyt käyttäviä, ei ehkä monen saatavilla, mutta avaamassa tietä kehityksen käyttöön otolle.

Avainluvut

  • akseliväli 2,670 m
  • omapaino 1880 kg
  • moottorin tilavuus 2 416 ccm
  • 16 venttiiliä
  • suurin teho 99 kW (135 hv)/4500 kmin
  • suurin vääntö 211 Nm/4500- kmin

Etusähkömoottori

  • suurin teho 60 kW (82 hv)
  • suurin vääntö 137 Nm

Takasähkömoottori

    • suurin teho 70 kW (95 hv)
    • suurin vääntö 195 Nm
    • kiihtyvyys 0-100 km/h 10,5 s
    • yhdistetty kulutus 2,0 l/100km
    • C02-päästöt 46 g/km
    • takuu 5 v. / 100 000 km
    • koeajettu PHEV Instyle 4WD 54 282 e +tk +lv
    • Outlander PHEV alkaen 43 903 e +tk PHEV Invite 4WD 5P
Molemmilla akseleilla on sähkömoottorit, joilla hybriditekniikka toteuttaa nelivedon.