JUTUT

Mondeo Hybrid myös farkkuna

Mondeon Hybrid on ollut hinnastossa jo muutamia vuosia, nyt sen saa myös farkkuna ja jopa vetokoukulla tarvittaessa. Taipuu yllättävän herkästi ylimääräsähköllä meneväksi.
Ford Mondeo HEV on Fordin ensimmäinen hybridimalli, jonka saa myös Wagonina.
Ford Mondeo HEV on Fordin ensimmäinen hybridimalli, jonka saa myös Wagonina.

Ai miten niin ylimääräsähköllä? Mondeo Hybrid lataa sähköä ajoakkuihin jarrutuksista, moottorijarrutuksista ja tasaisella ajolla koko ajan. Ainoastaan kovissa kiihdytyksissä sähköä ei kerry akkuihin. Lataaminen tapahtuu sähköisen vaihteiston yhteydessä olevalla laturilla, joka toimii myös käynnistysmoottorina ja ajosähkömoottorina.

Liikkeellelähtö tapahtuu hybridien tyyliin, käynnistys napista painaen. Mikäli sähköä on ajoakuissa riittävästi, tapahtuu lähtö sähkömoottorilla äänettömästi. Kovemmin kiihdyttäessä tai kylmänä aikana myös polttomoottori käynnistyy.

Kaikki tämä tapahtuu kuljettajan edes sitä huomaamatta, puhumattakaan että hänen pitäisi asialle jotain tehdä. Tämä sähkö on puhtainta, se on pelkästä ylimääräisestä liike-energiasta talteen otettua.

Koeajossa ajelin kyläreissulla kotoa Tammelan Saaresta Viksbergiin. Matkaa tuli 16,9 kilometriä, josta ajotietokoneen mukaan ajeltiin sähköllä 9,2 kilometriä. Bensan kulutus oli 4,1 litraa satasella. Paluumatkalla päästiin vielä pari sataa metriä enemmän sähköllä vaikka pitikin kiivetä Kaukolanharjun mäet. No, olihan ratissa taloudellisuuspainotteisen ajotavan harrastaja, mutta kun katsoi auton siihen astista ajohistoriaa, niin enemmät puolet oli ajettu sähköllä.

Polttomoottorina on vapaasti hengittävä bensakone. Siinä on Atkinson-työkierto, mikä parantaa taloudellisuutta. Yhteisteho bensa- ja sähkömoottoreille on 187 hevosvoimaa ja vääntöä 173 ja 225 Nm. Molempien huippuväännöt eivät ole käytössä kuitenkaan täysimääräisesti missään ajotilanteessa.

Keskikulutus on uuden mittaustavan mukaan 5,6 l/100 km ja päästöt 130 grammaan. Kulutuslukeman alle päässee jokainen rauhallisesti ajeleva kuski.

Nyt myös farkkuna

Mondeon mallistossa hybridi oli alkuun neliovinen malli. Nyt valikoimaan on otettu myös Wagon. Tavaratila on hybridissä 403 litraa, kattoon asti kuormattuna 633 litraa. Mondeo on iso auto ulkoa ja sisältä.

Ford teki 2019 toisen puolen mallivuodelle tiukkoja linjauksia. Bensamoottoreista luovuttiin, taloudelliset ja tehokkaat kaksilitraiset dieselit tai tämä bensa-hybrid ovat ainoat vaihtoehdot. Näin Ford liputtaa taloudellisuuden ja puhtaiden Euro 6.2 -moottorivalintojen puolesta. Toinen linjaus oli, että jatkossa Mondeot ovat vakiona paremmin varusteltuja, eli Trend-varustelusta luovuttiin. Niinpä koeajettu autokin on todella kattavasti varusteltu niin mukavuuden, käytettävyyden kuin turvallisuudenkin osalta.

Niin ja sitten vielä Mondeolla on se etu, että harvalukuisista kokoluokan farkkuvaihtoehdoista sillä on vielä mahdollisuus vetokoukkuun. Vetopaino on rajattu 750 kiloon ja raja on sama, on kärryssä jarrut tai ei. Useiden asiantuntijoiden mukaan tämän tyyppinen hybridi on se seuraava steppi pyrittäessä vähempiin päästöihin. Mondeolla se on nautinto.

Avainluvut

akseliväli 2,850 m

omapaino 1716 kg

moottorin tilavuus 1 999 ccm

16 venttiiliä

suurin teho 138kW (187hv)

suurin vääntö 175 Nm

kiihtyvyys 0-100 km/h 9,4 s

yhdistetty kulutus 5,6 l/100km

C02-päästöt 130 g/km

takuu 5 v. / 100 000 km

 

koeajettu auto

38 571 e +lv+tk

 

Mondeo HEV alkaen

37 788 e

(Titanium HEV 4-ov)