JUTUT

Myydyin uudistui

Skodan Octavia sai uuden keulan ja takavalot, sisällä uudistui kojelauta. Uutta on myös iso kosketusnäyttö keskellä kojelautaa. Se on halvimmassa Activessa 6,5 tuumaa leveä, Ambitionissa ja Stylessä kahdeksantuumainen ja kalliimmissa malleissa 9,2-tuumainen.

Keulasta uutuuden tunnistaa tupla-ajovaloista ja uusista led-päiväajovaloista. Päiväajovalotkin jakautuvat neljään osaan ja myös vilkku toimii nyt samoilla valoilla, väri vaihtuu oranssiin ja valo vilkkuvaksi. Valaisimet ovat entistä pienikokoisemmat ja kulmikkaammat. Koeajetusta Style-mallista alkaen myös ajovalot ovat ledit. Takavalot ovat kaikissa malleissa ledit.

Keula on saanut uudistuneen maskin ja konepellin myötä dynaamisempaa muotoa, Octavia näyttää menevämmältä.

Varustelutasoja on edelleen kolme ja näiden perusmallien yläpuolella vielä on RS-tehomallit ja huippuvarustellut Laurin&Klement-mallit.

Perusmalli on Active, siinäkin viiden turvatähden arvoinen monipuolinen ajohallinnanjärjestelmä ja lukuisat turvatyynyt. Ambitionista alkaen on sitten jo Front Assistant – automaattinen hätäjarrutus jalankulkijan tunnistuksella auton edessä sijaitsevan tutka-anturin avulla. Lisäksi tulee sadetunnistin ja vakionopeussäädin. Koeajetussa Stylessä on sitten lisää kuten automaattinen kaksivyöhykeilmastointi, älykkäät pysäköintitutkat eteen ja taakse, sekä kehittyneempi keskustietoyksikkö. 

Seitsemän moottorivaihtoehtoa

Octaviaan on tarjolla todella laaja moottorivalikoima. Bensakoneita on tarjolla 1,0-, 1,4-, 1,5-, 1,8- ja 2,0-litraiset TSI-moottorit. Kaikkiin on valittavissa joko manuaali tai DSG-automaatti. Dieseleitä on sentään vain kahta kokoa, 1,6- ja 2,0-litraiset. Jälkimmäisestä on tyrkyllä sekä 150- että 184-hevosvoimainen versio.

Koeajossa oli nykyaikainen kolmisylinterinen, tuhat kuutioinen turbobensamoottori. 1.0 TSI on tyypillinen huippunykyaikainen moottori. Tehoa otetaan 85 kilowattia eli 116 hevosvoimaa. Helppoa käytettävyyttä auttaa se, että suurin vääntö 200 Newtonia saadaan jo 2000 kierroksen kohdalta alkaen. Moottori on niin joustava käytökseltään, että manuaalillakin oppii nopeasti sopivan pykälän käytön. Yksi asia, minkä koneesta huomaa on sen värinättömyys ja äänettömyys.

Octavia on hyvä ajettava, alusta toimii hyvin ja tuntuma on jämäkkä mutta mukava. Ohjaamo on selkeä ja materiaalit tuntuvat laadukkailta. Tulee mieleen hyvä hinta-laatusuhde.