JUTUT

Nelivetoinen Suzuki Ignis myös hybridinä

Suzuki Igniksen saa myös kevythybriditekniikalla. Koeajettu GLX on erittäin hyvin varusteltu. Ignis on nelivetokaupunkimaastureista sekä pienin että halvin.
Suzuki Ignis Hybrid on markkinoiden halvin nelivetoinen kaupunkimaasturi, kevythybridinäkin.
Suzuki Ignis Hybrid on markkinoiden halvin nelivetoinen kaupunkimaasturi, kevythybridinäkin.

Suzukin pienin Ignis on nyt siis varustettu kevythybridijärjestelmällä. Siinä ISG-moottori kytkeytyy suoraan vaihdelaatikkoon. Moottorin teho on 3,1 hevosvoimaa. Litiumakkupaketti on kapasiteetiltaan kolme amppeerituntia ja se on kuskin istuimen alla. ISG-moottorin tehtävä on avustaa polttomoottorin kuormaa.

Igniksen bensamoottori käy aina eli pelkällä sähköllä autoa ei voi ajaa. Moottorijarrutuksista ja esimerkiksi alamäkeen lasketeltaessa Ignis Hybrid ottaa talteen ajosähköä akkuunsa. Muista hybrideistä Suzuki Ignis Hybrid poikkeaa siinä, että siinä on viisivaihteinen manuaalivaihteisto.

Kaikki Suzuki Ignikset ovat oikeasti nelivetoisia. Neliveto on toteutettu viskoosikytkimellä, joka tarvittaessa siirtää vetoa edestä taakse. Neliveto toimii automaattisesti tarvittaessa. Se kytkeytyy nopeammin kuin kuski ehtisi löytää valintanappulan, jos sellainen olisi. Lyhyet etu- ja takaylitykset ja 18 sentin maavara parantavat vielä Igniksen maastokelpoisuutta. Lisäksi Ignis on vielä varustettu alamäkihidastimella, mäkilähtöavustimella ja pitoa parantavalla grip control -järjestelmällä.

Nelisylinterinen 1,2 litran bensakone antaa 90 hevosvoimaa ja sillä liikuttaa kevyttä autoa tarvittaessa ripeästikin. Omapaino on vain 960 kiloa. Perävaununkin saa perään kytkeä, vetopainot ovat jarruttomana 400 ja jarrullisena 1000 kiloa.

Yhdistetyn kulutuksen WLTP-lukemat ovat 127 grammaa ja 5,8 litraa satasella.

Ohjaamo on selkeä ja helppokäyttöinen, GLX-mallin varustelu on kattava.
Ohjaamo on selkeä ja helppokäyttöinen, GLX-mallin varustelu on kattava.

Täysin varusteltu

Suzuki Ignis GLX on erittäin hyvin varusteltu. Törmäyksen estoavustin jalankulkijan tunnistuksella, kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvonta, avaimeton kulku ja käynnistys, automaatti-ilmastointi, navigaattori, peruutuskamera, led-ajovalot, 16-tuumaiset aluvanteet, tummennetut takalasit, vakionopeussäädin ja seitsemän tuumainen hipaisunäytöllinen Suzuki Smart audio kuuluvat vakiovarustukseen. Smart audiosta voi radion lisäksi hallita liitettävää puhelinta ja myös älypuhelimen hyödyntäminen käy.

Nahkaratissa on audion ja hands freen käyttökytkimet.

Suzuki Ignis on neljälle rekisteröity ja kaikille riittää tilaa. Tavaratilaa on perusasennossa 204 litraa ja kaksiosaisia takaistuimia voi säätää pituussuunnassa 16,5 senttiä ja näin voidaan tavaratilaa lisätä. Takaselkänojat voi myös taittaa alas, tällöin tavaratilaa on 490 litraa.

Ignis Hybrid on edullinen vaihtoehto näppärää ja vaikeammissakin tieolosuhteissa etenemiskelpoista autoa haluavalle, koeajettuna GLX-versiona vieläpä täydellisesti varusteltuna. Auton led-ajovalot ovat tosi hyvät, näissä on kaukovalopuolikin kunnossa.

Ignis on rekisteröity neljälle ja kaikille riittää tilaa.
Ignis on rekisteröity neljälle ja kaikille riittää tilaa.

Suzuki Ignis 1,2 Dualjet 4WD GLX 5MT Hybrid

  • akseliväli 2,435 m
  • omapaino 960 kg
  • moottorin tilavuus 1 242 ccm
  • 16 venttiiliä
  • suurin teho 66 kW (90 hv) / 6000 kmin
  • suurin vääntö 120 Nm / 4400 min
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 11,5 s
  • yhdistetty kulutus 5,8/100km
  • C02-päästöt 127 g/km
  • takuu 3v tai 100 000 km
  • koeajettu 1,2 Dualjet Hybrid 4WD GLX 18 390 e + lv ja tk
  • Ignis alkaen 17 390 e 1,2 Dualjet Hybrid 4WD GL