JUTUT

Opel Insignia ST entistäkin tehokkaampana

Opelin Insignian uudistuessa bensamoottoriksi oli tarjolla 1,5 Turbo, nyt tuli vielä tehokkaampi ja kuitenkin taloudellinen 1.6 Turbo, se SIDI-moottori. Koeajossa oli hyvinvarusteltu Innovation runsailla lisävarusteilla.
Insignia Sports Tourer on vauhdikkaasti muotoiltu, mutta tilava ja ehdottomasti hyvä matkantekoväline.
Insignia Sports Tourer on vauhdikkaasti muotoiltu, mutta tilava ja ehdottomasti hyvä matkantekoväline.

Opel Insignia on farmariksi sen verran vauhdikkaasti muotoiltu, että se voisi olla myös ns. shooting brake -malli, eli vauhdikkaasti muotoiltu farmarimainen auto. Ehei, Insignia Sportstourer onkin täysiverinen farkku suurella 560 litran tavaratilalla. Takaistuin alaskäännettynä tilaa on 1665 litraa ja se isohko koirahäkki mahtui mukaan ja samaan aikaisesti autossa oli viisi ihmispaikkaa käytettävissä.

Insigniaan tuli nyt myös uusi 1,6 Turbo, se on ehkä viimeisiä Opelin itsensä kehittämiä moottoreita. Uuden konsernin sisällä saattaa paineyhteistyömoottoreihin kasvaa, ja painottua uuden omistajakonsernin tuotteisiin.

SIDI-Turbossa on suora polttoaineen suihkutus ja jokaisella sylinterillä on oma sytytystulppa ja -puola, polttoaine annostellaan suoraan jokaiseen palotilaan. Tehoa otetaan 147 kilowattia eli 200 hevosvoimaa 4700 kierroksella minuutissa. Vääntöä tarjoillaan hyvät 280 Newtonia alkaen jo 1700 kierroksesta. Tämä moottori on yhdistetty kuusivaihteiseen joko manuaaliin tai perinteiseen momentinmuunnintyyppiseen Aisinin valmistamaan automaattilaatikkoon. Jälkimmäistä suosittelen, niin hyvin yhdistelmä nimittäin pelaa yhteen.

Ajoalueita on valittavissa normaali, sport ja tour. Sportti vaihtaa lajityypillisesti korkeammilla kierroksilla isommalle, mitään ajoäänitehosteita ei ole otettu käyttöön. Systeemi myös muuttaa alustan käytöstä, sitä nyt ei tarkemmin tullut tutkittua. Ajo-ominaisuudet Insigniassa ovat kunnossa, on sitten työn alla mutkainen maantie-, kaupunki- tai moottoritieliikenne.

Ohjaamossa on lisävarusteena terveelliset AGR-säädettävät istuimet, mittaristossa yhdistyvät analogiset ja digitaaliset näytöt.
Ohjaamossa on lisävarusteena terveelliset AGR-säädettävät istuimet, mittaristossa yhdistyvät analogiset ja digitaaliset näytöt.

Hyvät Innovation-varusteet

Varustetasoja on kaksi. Lähtötaso Enjoy tarjoaa jo hyvässä varustelussa automaatti-ilmastoinnin, avaimettoman lukituksen, nahkaverhoillun ja lämmitetyn ohjauspyörän, Opel Onstar -palvelun, kuljettajan avustinjärjestelmän sisältäen etäisyyden tunnistimen edellä ajavaan, törmäyshälytyksen, kaistallapitoavustimen ja kaistavahdin sekä automaattisen hätäjarrutuksen alhaisilla nopeuksilla.

Insigniassa on lisäksi ajovaloautomatiikka, automaattiset kaukovalot, kromilista kattolinjalle, 8-tuumainen värikosketusnäyttö ja aluvanteet kasvavat 17 tuumaan.

Koeajetussa autossa oli valittu Innovation-plus -paketti. Ajonopeus heijastetaan tuulilasille, myös peruutuskamera ja liikennemerkkien tunnistus kuuluvat pakettiin. Varustelistalta oli kruksattu myös älykkäät ledvalot, Opel Performance Center -ulkovarustepaketti, joka sisältää muotoilua korostavia koriosia ja opc-merkit, samasta myös sisätilapaketti alupolkimineen, musta kattoverhous ja opc-ratti. Vielä lisäksi oli otettu mukaan polttoainekäyttöinen lisälämmitin ja etuistuinten AGR-paketti, sähkösäätöiset nahkapenkit ovat lämmitettävissä ja viilennettävissä ja tarvittaessa vaikka hierovat etupenkkiläisiä.

Lopputuloksena oli nautittavasti varusteltu tarvittaessa sporttinen tilava hyvä matka-auto. Selvästi sillä Premium-tuntumalla.

Avainluvut

  • akseliväli 2,829 m
    Tavaratila on suuri ja säännöllisen muotoinen, sinne mahtuu myös iso koirahäkki viiden istuinpaikan ollessa käytössä.
    Tavaratila on suuri ja säännöllisen muotoinen, sinne mahtuu myös iso koirahäkki viiden istuinpaikan ollessa käytössä.
  • omapaino 1 565 kg
  • moottorin tilavuus 1 598 ccm
  • 16 venttiiliä, turbo
  • suurin teho 147 kW (200 hv) / 4700 kmin
  • suurin vääntö 280 Nm / 1700- kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 8,2 s
  • yhdistetty kulutus 7,2 l/100km wltp
  • C02-päästöt 170 g/km wltp
  • takuu 2 v. ilman km-rajaa
  • koeajettu 1.6 Turbo SS A6  36 398 e + tk + lisäv
  • Insignia Sports Tourer alkaen 29 084 e+tk, 1.5 Turbo SS Enjoy