JUTUT

Pakusuosikki Transporter uudistui digitaalisesti

Volkswagen Transporter uudistui nyt versioon 6.1. Tavaratilaan tuli luukku pidemmille tavaroille, ohjaamo muuttui vieläkin henkilöautomaisemmaksi ja digitaalisuutta hyödynnetään.
Volkswagen Transporterin versiopäivitys 6.1 erottuu keulastaan leveämmän hymyn ja puskurin Touareg- ja T-Cross -malleista tuttujen puskurimuotoilujen puolesta.
Volkswagen Transporterin versiopäivitys 6.1 erottuu keulastaan leveämmän hymyn ja puskurin Touareg- ja T-Cross -malleista tuttujen puskurimuotoilujen puolesta.

Volkswagenin suosittu ja jo yli 70 vuoden perinteet omaava pakettiautomalli sai nyt nimensä perään versiopäivityksen tapaan merkinnän 6.1. Tällä viitataan päivitykseen edellisestä mallista.

Päivitys on ollut laajempi kuin ensi alkuun huomaisikaan. Leveämmän keulahymyn kyllä huomaa, samoin ohjaamon entistä enemmän henkilöautomaisemmaksi muuttumisen. Ratkaisevat uutuudet ovat sähkömekaaniseen ohjaustehostimeen siirtyminen ja kojelaudan lisääntynyt digitaalisuus.

Edellinen mahdollistaa uusien kuljettajaa avustavien järjestelmien, kuten kaistanpito-, pysäköinti- ja perävaunun peruutusavustimien käyttöönoton.

Ohjaamon lisääntynyt digitaalisuus taas mahdollistaa uuden suuren kosketusnäytön MIB3-infotainment-järjestelmän käytön. Siinä on viihde-, navigointi- ja viestintäkeskus ja se nähdään nyt ensi kertaa Volkswagenin hyötyautossa.

Perinteisten analogisten mittareiden tilalle voi valita lisävarusteena saatavan ohjelmoitavan täysdigitaalinäytön. Lisävarusteita onkin Transporterin hinnastossa monta sivua, vaikka vakionakin on yhtä ja toista ellei yhtätoista.

Vakiovarusteita ovat monitörmäysjarrutus ja mäkilähtöavustin.

Ohjaamo on muuttunut vieläkin henkilöautomaisemmaksi, ratti on muuttunut alhaalta viistotuksi d-malliksi ja keskinäyttö on kallistettu kuskin suuntaan. Ruuhkanuppia ei kaipaa nykyohjaamoon!

Ohjaamo on uudistunut vieläkin henkilöautomaisemmaksi, ratti on alhaalta viistottu d-mallinen ja keskinäyttö on käännetty enemmän kuskin suuntaan.
Ohjaamo on uudistunut vieläkin henkilöautomaisemmaksi, ratti on alhaalta viistottu d-mallinen ja keskinäyttö on käännetty enemmän kuskin suuntaan.

Pitkän tavaran luukku uutuutena

Transporterin peräpää jäi lähes muutoksitta 6.1-versiossa uusia takavaloja lukuun ottamatta. Uutta kuormatilassa on nyt muotivarusteena nähtävä pitkän tavaran luukku. Se on apumiehen istuimen alla oikealla puolella ja se mahdollistaa pitkässä mallissa 330 senttisten tavaroiden kuljettamisen. Nyt on mahdollista kuulemma viiden, kuuden sen pituisen kakkosnelosen tai vastaavan kokoisten putkien kuskaaminen tavaratilassa takaovi suljettuna.

Koeajettuun Transporteriin oli otettu Launch-paketti, joka toi led-ajovalot, korinväriset puskurit, valoautomatiikan, nahkaverhoillun monitoimiohjauspyörän ja peruutustutkan taakse.

Transporterin pitkä vaihtoehto on akseliväliltään 3400 milliä, Euro-kuormalavoja mahtuu siihen kolme.

Moottori on aina uusinta dieseltekniikkaa edustava kaksilitrainen, muistakin malleista tuttu turbodiesel. Se on nyt puhtainta adblueta käyttävää src-tekniikkaa ja täyttää Euro6d temp -vaatimukset. Tehoa tässä versiossa otetaan 81 kilovattia eli 110 hevosta. Vaihteistona oli viisipykäläinen manuaali ja keskikulutukseksi luvattu 7,6 litraa oli helposti alitettavissa. Uudella Transporterilla ajaminen on paljon vaivattomampaa ja mukavampaa kuin monella henkilöautolla.

Tavaratilassa on pituutta 2,95 metriä ja tilaa kolmelle Eurolavalle. Kunnon vaneriverhoilu on siisti. Parin sadan lisähintaisella luukulla saa pitkään malliin mahtumaan jopa 330 senttiä pitkiä tavaroita.
Tavaratilassa on pituutta 2,95 metriä ja tilaa kolmelle Eurolavalle. Kunnon vaneriverhoilu on siisti. Parin sadan lisähintaisella luukulla saa pitkään malliin mahtumaan jopa 330 senttiä pitkiä tavaroita.

Volkswagen Transporter PRO Pitkä 2.0 TDI SCR 81 kW

  • akseliväli 3,400 m
  • kokonaismassa 3 000 kg
  • moottorin tilavuus 1 968 ccm
  • ahdin, adblue
  • suurin teho 81 kW (110 hv)/3500 kmin
  • yhdistetty kulutus 7,6 l/100km
  • C02-päästöt 201 g/km
  • takuu 2 v. ilman km-rajaa
  • koeajettu 2.0 TDI P DSG hinta 34 574 e +tk+lv
  • Transporter alk hinta 34 030 e +tk 2.0 TDI  66 kW norm