JUTUT

Passat Variant on dieselfarmari-ikoni

Passat Variant on erittäin hyvin myyty, suurin osa on dieseleitä. Päästöhuijauksesta ja liikenne- ja viestintäminiteriön visioista huolimatta sillä on vielä paljon annettavaa. Visiotkin laukeavat vasta 26 vuoden päästä, jos laukeavat.
Passat Variant on suosittu iso farmari, suurin osa niistä on dieseleitä. Se on edelleen varteenotettava vaihtoehto, liikenneministeriön visioista huolimatta, tai oikeastaan juuri siksi.

Diesel on haukuttu aivan kohtuuttomasti. Se on edelleenkin taloudellisin tapa liikkua, eikä nykyaikainen diesel jää puhtaudessa bensasta jälkeen. Hiilidioksidipäästöjen ansiosta uusi todenmukaisempi wltp-päästömittaus rankaisee bensamoottorisia autoja, jopa niin että monessa tapauksessa pienempipäästöisempi diesel on samalla varustelulla hinnaltaan halvempi.

Paljon ajava saa edelleen etua dieselistä, vaikka polttoaineen hintaero onkin kaventunut. Muutamissa malleissa uuden ostohintaerotuksella makselee muutaman vuoden käyttövoimaverot. Epätietoisuutta on ollut myös oman jo käytössä olevan auton käyttövoimaveron suhteen, uusi mittaustapa ei vaikuta ajossa olevien dieselautojen käyttövoimaveroon mitenkään. Omankin auton 150 grammaa on edelleen 150 grammaa.

Kun liikenne- ja viestintäministeriö julkaisee uusia suunnitelmia, se saa auton ostoa suunnittelevan odotuskannalle, autokauppaväen ja valtionvarainministeriön epätoivoon. Valtio eli me häviämme miljoonia verotuloja kun visiot heitetään julkaistavaksi ilman tarkempia aikataulutuksia.

26 vuoden päähän tähtäävän, toki tarpeellisen ilmastonmuutospäätöksen toimenpidevisiot tekivät sen taas. Luuletko että kun ostat nyt auton, että sen jälleenmyyntiarvo putoaa äkillisesti. Tai että sen käyttämän polttoaineen myynti lopetetaan sinä aikana, kun aiot sitä käyttää. Löisinpä hatullisen biopolttoaineen raaka-ainetta vetoa, että autosi ehtii loppua aiemmin.

Konepellin alla ahertaa viimeisimmät päästövaatimukset täyttävä scr-tekniikkainen turbodiesel.

Puhtaita dieseleitä

Volkswagen Passatin dieselmoottori on kaksilitrainen diesel. Sen saa 150- ja 190-hevosvoimaisena. Koeajossa oli 150-hevosvoimainen, vääntöä kone antaa muhkeat 340 newtonia. Se käyttää nykyaikaista Adblue- eli scr-tekniikkaa ja päästöiltään se täyttää tiukimmat uudet Euro 6 AD -vaatimukset. Vaihteistona on joko kuusilovinen manuaali tai seitsemällä jaollinen dsg.

Koeajetun auton yhdistetty kulutus on vain 5,5 litraa ja päästöt maltilliset 144 grammaa kilometrille. Noin sadan kilometrin valtatietaival taittui talvinopeuksilla nastarenkain vakionopeussäätimellä kyllä 4,5 litraan. Olenkin sitä mieltä, että uusiin wltp-lukemiin pääsee huolimattomalla ajolla, aiempiin taloudellisella ajolla.

Lisää koeajojuttuja löydät tästä linkistä

Passat on iso auto ja mukavuus sen mukaista. Istuimet ja tilat riittävät kookkaammallekin ja tavaratilan 640 litraa riittää vaikka isolle koirankuljetushäkille. Ohjaamon tuntuma on materiaalien ja sovitusten suhteen Premiumia, niin ikään toiminnallisuus on esimerkillistä.

Saa Passatin bensakoneellakin jos haluaa 1,5 TSI Evolla tai 2,0 TSI:llä. Dieselin käytön helppous ison väännön ja pitkien matkojen edullisuus vaan painavat valintahetkellä monelle, ihan järkisyistä.

Avainluvut

  • akseliväli 2,789 m
  • omapaino 1 586 kg
  • moottorin tilavuus 1 968 ccm
  • 16 venttiiliä, ahdin
    Passat Variantin isosta 640 litran tavaratilasta riittää tilaa isolle koirankuljetushäkille ja Miinalle.
  • suurin teho 110 kW (150 hv) / 5000 kmin
  • suurin vääntö 340 Nm / 1750-  kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 8,0 s
  • yhdistetty kulutus 5,5 l / 100 km
  • C02-päästöt 144 g/km
  • takuu 2 v. ilman km-rajaa
  • koeajettu Comfortline 2,0 TDI DSG 38 937 e + tk + lv
  • Passat Variant alkaen 34 783 e + tk
  • 1,5 EVO 150 hv