JUTUT

Peugeot 508 SW on urheilullisesti näyttävä ja pätevä farmari

Uusi Peugeot 508 on coupemaisesti muotoiltu. Nyt esiteltävä farmarimalli eli SW on samalla tyylillä urheilullinen. Auto on matala ja menevän näköinen.
Uusi Peugeot 508 SW on iso ja näyttävä farmari, joka on vauhdikkaasti muotoiltu.
Uusi Peugeot 508 SW on iso ja näyttävä farmari, joka on vauhdikkaasti muotoiltu.

Oikeastaan uusi Peugeot 508 SW on niin menevän näköinen ja linjakas, että siitä voitaisiin käyttää farmarin ja coupen yhdistelmää eli Shooting brake -nimitystä. Toki tavaratilan koko takapenkit pystyssä 530 litraa on ihan kelpo lukema. Takaistuimet kaadettuna tilaa saadaan 1780 litraa. Sikäli 508 SW on kyllä aito farkku. Ei toki aivan tavaratilojensa puolesta suurimpia.

Takaosan muotoilu on selvästi niin hyvin istuva, että mallia on suunniteltu alusta asti yhdessä sedanin kanssa. Onhan farmarilla, tai SW:llä Peugeotin murteella, merkittävä kaupallinenkin osuus myynnissä.

Perässä luonnetta ja näyttävyyttä antavat koko auton leveydeltä nauhamaisesti muotoillut takavalot, joissa on 3D-ledvalot. Niissä toistuu leijonan hampaiden teema etuvalojen tyyliin.

Varustetasoja 508 SW:llä on Active, Allure, GT Line ja huippumalli GT. Kaikissa on aktiivinen hätäjarrutustoiminto, led-päiväajovalot, kääntymisvalot, kaksivyöhykkeinen automaatti-ilmastointi, 8-tuumainen kosketusnäyttö, 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo ja paljon muuta. Koeajetussa Alluressa on lisäksi led-ajovalot kaukovaloautomatiikalla, 3D-ledtakavalot, 17-tuumaiset aluvanteet, avaimeton lukitus ja käynnistys. Kojelaudan keskellä olevasta kosketus näytöstä säädetään toimintoja. Pianonäppäimiltä valitaan aluksi, mitä toimintoja halutaan säätää. Käyttö on ihan helppoa, ja vaikka siinä onkin pianonäppäimet, ei tarvitse olla suorittanut edes pianon soiton opetuksen Aaron ykköstä.

Ohjaamossa on Peugeotin tuttu mainio i-Cockpit, pienen näppärän ratin yli katsellaan täysin digitaalista selkeätä mittaristoa.
Ohjaamossa on Peugeotin tuttu mainio i-Cockpit, pienen näppärän ratin yli katsellaan täysin digitaalista selkeätä mittaristoa.

Tehomoottoreita

Peugeot on uuteen 508-mallisarjaan kehittänyt aiemmasta 1,6-litraisesta bensaturbokoneesta aivan uuden version. Tehoa on otettu 181 hevosvoimaa ja vääntöä 250 newtonia. Tämä yhdistettynä kahdeksanloviseen Aisinin aitoon momentinmuunnin-automaattiin tarjoaa tarvittaessa vauhdikasta menoa pienellä kulutuksella. Wltp-yhdistelmäkulutuksen lukema on 6,6 litraa, jonka kyllä alittaakin. Saman koneen saa myös 225 hevosvoimaisena GT-malliin. Muita bensamoottorivaihtoehtoja ei malliin ole.

Dieseliksi on tarjolla kaksilitrainen BlueHDi-turbodiesel 160- tai 180-hevosvoimaisena ja 400 newtonin. Myös tosi taloudellinen 1,5-litrainen turbodiesel 130-hevosvoimaisena on saatavana, sen tehokkuus tulikin jo sedanin koeajossa todettua. Kaikki moottorit alittavat viimeisimmät Euro 6.2 -päästörajat, koeajettu jopa 6.3 -rajat.

Ajettavuus 508:ssa on paikallaan, se kulkee nautittavasti niin isoilla tiellä kuin pienilläkin. Peugeotin i-Cockpit-ohjaamo tuntuu kerta kerran jälkeen käyttökelpoisemmalta ratkaisulta, pienestä ratista ohjaaminen on näppärää ja mittarit ovat hyvin näkökentässä. 508 SW on näyttävä ja pätevä farmari.

Avainluvut

  • akseliväli 2,793 m
  • omapaino 1 505 kg
    Peugeot 508 SW näyttää hyvältä takaakin, voisi olla myös joku Shooting brake -malli.
    Peugeot 508 SW näyttää hyvältä takaakin, voisi olla myös joku Shooting brake -malli.
  • moottorin tilavuus 1 598 ccm
  • 16 venttiiliä, ahdin
  • suurin teho 133 kW (181 hv)/6000 kmin
  • suurin vääntö 250 Nm/1750 kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 8,0 s
  • yhdistetty kulutus 6,6 l/100km
  • C02-päästöt 150 g/km
  • takuu 5 v. / 100 000 km
  • koeajettu Allure PureTech180 aut 42 557 e + tk
  • 508 SW alkaen 32 207 e + tk Active BlueHDi 130