JUTUT Forssa

Pomppuperjantaina kunto kasvaa kuin huomaamatta – Kuntoilumuoto sopii myös nivelongelmaisille

Tehokasta pomppuharjoittelua voivat harrastaa myös nivelongelmista kärsivät.
Vesihelmen peilisalissa pompitaan perjantai-iltaisin menevän musiikin rytmittämänä.
Vesihelmen peilisalissa pompitaan perjantai-iltaisin menevän musiikin rytmittämänä.

Señorita-hitin villimpi lattariversio raikaa Vesihelmen peilisalissa, kun ryhmä naisia pomppii vimmatusti kengurukengät jaloissaan. Meno on kovempaa kuin kiihkeimmälläkään aerobictunnilla.

– Tämä on hyvän fiiliksen laji. Kuntoilu ei tunnu tiukkapipoiselta suorittamiselta tai pakkopullalta, vaan tämä on oikeasti hauskaa, forssalainen Virpi Paasisalo kehuu.

Paasisalo on tunnilla mukana kolmatta kertaa.

– En ole yleensä ensimmäisenä testaamassa uutuuslajeja, mutta työkavereiden innostamana lähdin kokeilemaan. Lajista minulla ei ollut mitään tietoa ennakkoon ja hieman jännitti, miten kenkien kanssa pysyisi pystyssä, mutta tasapaino löytyi nopeasti.

Paasisalo uskoo, että tämä harjoittelu on tullut hänelle jäädäkseen.

– Tunnin jälkeen huomaa tehneensä. Kunto kasvaa kuin huomaamatta.

Tunneilla käytetään pari kiloa painavia hyppyjalkineita, jotka toimivat trampoliinin tavoin.
Tunneilla käytetään pari kiloa painavia hyppyjalkineita, jotka toimivat trampoliinin tavoin.

Hyvän mielen hikitreeni

Maria Dali toi pomppuperjantait Forssaan marraskuussa. Vesihelmessä pompitaan joka perjantai klo 18 alkaen.

– Laji on otettu hyvin vastaan. Tutustumistunnilla oli mukana jopa 27 asiakasta. Tunnit ovat tehokkaita ja ennen kaikkea hauskoja. Tämä on hyvän mielen treeni hikitreeni, Maria Dali kuvailee.

Kangoo Power -ohjelma on ohjattu kokonaisvaltainen intervalliharjoitus, joka koostuu helposti seurattavista perusliikkeistä.

– Laji soveltuu kaikenkuntoisille kuudesta ikävuodesta ylöspäin. Esimerkiksi polvi-, lonkka- tai selkäongelmat eivät ole enää este osallistua hyppyjä sisältävälle aerobiselle tunnille. Jokainen voi myös muokata liikkeitä itselleen sopiviksi, Dali kertoo.

Kengät kehitettiin alun perin urheilijoille, jotka olivat toipumassa jalkavammoista, mutta sittemmin niiden ympärille on kehitetty oma kuntoilumuotonsa.

– Pomppukengissä on iskuvaimennus, joka vähentää tärähdystä niveliin jopa 80 prosenttia.

Musiikkia ja hauskanpitoa

Dali on harrastanut Kangoo Jumps -hyppelyä neljä vuotta, tunteja hän on ohjannut vuoden.

– Toisen tunnin jälkeen ostin jo omat kengät. Tämä on aivan minun juttuni, sillä tämä yhdistää musiikin, tanssin ja hauskanpidon.

Kuntoilumuoto haastaa koko kehon töihin ja sen kerrotaan kehittävän paitsi lihaskuntoa myös kestävyyttä, tasapainoa ja hapenottokykyä.

– Kenkiä saa vuokrattua ohjaajalta. Tunneille ennakkoon ilmoittautuessa tulee siis kertoa myös kengän koko. Jalkaan kannattaa laittaa pitkät, vähintään puoleen sääreen ulottuvat sukat, sillä muuten ne saattavat hiertää.

Luetuimmat