JUTUT

Proace kaikilla mausteilla

Koeajossa oli siis pakettiauto Toyota Proace viisiovisena ja pisimpänä versiona. Sen kun ajoi tavalliseen talliin, oli sisällä aika täyttä. No, keulille mahtui sentään vielä hylly ja Super Sportti poikittain.

Mutta kyllä Proace L2 on oikeasti kookas peli. Akselivälikin on 3,275 metriä, eli siihen mahtuisi alkuperäinen Mini hyvin ja jäisi vielä 22 senttiä väljää. Tavaratilan pituus on 3,674 metriä, toki pidempiäkin tavaroita saa kuormattua apukuskin penkin alla olevan luukun avulla.

Kuljetuspuoleen on koeajetussa Proacessa satsattu lattia- ja seinävaneroinnilla, 810 euron paketti asennetaan maahantuontikunnostamossa ja sisältää myös lattian ja vanerin välisen suojasaumauksen.

Kuormausta helpottavat viisiovisen molemmilla sivuilla olevat liukuovet. Oikeastaan jos oikein tarkkaan laskee, ovia taitaa olla kuusi, mutta Toyotalla puhutaan kaksiosaisesta takaovesta. Se aukeaa kunnolla pois tieltä, joten trukilla pystyy lastaamaan. Noin parilla sadalla saa yksisoisen ylös avautuvan takaoven.

Tilan riittävyydestä voisi kertoa se, että se jo mainittu Mini mahtuisi sisään ja Proacen kantavuus riittäisi hyvin sen kuljettamiseen. Vetopaino muuten on 2500 kiloa jarrulliselle perävaunulle tälle yhdistelmälle.

Varusteita ja tehoja

Perusvarustelukin kattaa jo normaalit ilmastoinnin, vakionopeussäätimen, sähköiset sivulasit etuovissa ja lämmitetyt etuistuimet. Koeajossa olleessa Proacessa oli noin kolmen tonnin Pro Navi -paketti.

Se kattaa seitsemäntuumaisen keskusnäytön navilla, korinväriset puskurit, ksenonvalot, led-päiväajovalot, peruutuskameran ja tutkat joka kulmaan, automaattikaukovalot ja ilmastoinnin, avaimettoman järjestelmän, liikennemerkkien tunnistuksen ja kuljettajan vireystilanteen valvonnan.

Moottorina oli kaksilitrainen turbodiesel, tehoa 180 hevosvoimaa ja muhkea 400 newtonin vääntö. Tämä yhdistettynä kuusivaihteiseen perinteiseen automaattilaatikkoon tarjoaa ripeyttä ja mukavaa menoa. Kulutuslukemat ovat silti taloudelliset 5,9 litraa satasella ja päästöt 155 grammaa kilometrille.

Moottori on kuusitoista venttiilinen yhteispaineruiskutuskone solenoiditoimisilla ruiskutussuuttimilla, alittaa vaativimmat Euro-6 päästörajat. 2,0 D 180 on käytössä hiljainen ja todella joustava. Proacen alusta on onnistunut, tyhjänäkään se ei pompota ja joustovarat tuntuvat hyviltä.

Arkikäyttöön varustepaketit tuovat mukavuutta ja tavaratilan puolelle riittää valikoimissa muunneltavuutta kuormansidonnasta sähkömiehen hyllyihin.