Seat Ibiza TGI kulkee myös ympäristöystävällisellä biokaasulla.
JUTUT

Seat Ibiza on edullisimpia kaasukäyttöisiä perheautoja

Seat Ibiza on edullisimpia kaasukäyttöisiä perheautoja. Voimanlähteeksi käy kaasun lisäksi tietysti myös bensa. Matka ei siis pääty kaasun loppuessa, bensalla pärjää vielä pitkään. Nykyään kaasutankkauskin on yleensä lähellä.

Kaasukäyttöisten autojen määrä lisääntyy vahvasti. Bensamoottorin käytön helppous yhdistettynä ympäristöystävälliseen kaasunkäyttöön on houkutteleva tarjous. Edullista ajamista tavoittelevaa houkuttelee Envorin Tankkaa 79 eurolla kuukaudessa, aja minkä ehdit -tarjous. Tarjous koskee yksityistalouksia ja maksimi on vuodessa 50 000 km, ylimenevä osuus laskutetaan erikseen.

Paikallinen biokaasuhan valmistetaan lähiseudun biojätteestä. Mainoslauseena ei vielä ole näkynyt ”Pierulla pitkälle”, mutta torstaisen hernekeittopäivän jälkipolttona, se saattaisi havainnollistaa prosessia. Biokaasun hiilidioksidipäästöt ovat huomattavasti jopa maakaasua pienemmät.

Keskikulutus on 3,3 kg/100 km, päästöt 88 g/km. Tämä siis maakaasulla, biokaasulla siitä pois vielä noin 90 prosenttia. Mikäli kaasu loppuu, jatkaa Ibiza automaattisesti matkantekoa bensalla. Autoon voi tankata siis maakaasua, biokaasua ja bensaa.

Käytössä kuski ei huomaa polttoaineenvalintaa mitenkään. Mittaristoon ilmestyy cng kun mennään kaasulla. Kuskin ei tarvitse missään vaiheessa tehdä asian eteen yhtään mitään. Riittää kun painaa kaasupoljinta, puhtia on kaikilla polttoaineilla. Vähällä menee ja parhaimmillaan aivan turhasta tuotetulla energialla.

Hyvät varusteet

Koeajetussa Style-mallissa on vakiona Climatic-automaatti-ilmastointi, Media system colour kosketusvärinäytöllä, led-päiväajovalot, led-takavalot, peruutustutka takana, 15-tuumaiset aluvanteet, nahkaverhoiltu monitoimiratti, hill hold -mäkilähtöavustin ja vakionopeussäädin.

Lisävarusteeksi oli valittu candy white -metalliväri. Kokonaishinta on 18 938euroa, jolla Ibiza on yksi edullisimmista perhekoon kaasuautoista.

Kaasusäiliöt ovat tavaratilan lattian alla ja vievät tavaratilasta noin 90 litraa. Säiliöihin mahtuu kaasua 13 kiloa. Täysillä kaasusäiliöillä pääsee noin 300 kilometriä ja nykyään tankkausasemia on niin tiuhaan, ettei juuri bensalla tarvitse ajaa.

Ajettavuus Ibizassa on kehutulla tolalla ja autohan valittiin Vuoden 2018 Autoksi Suomessa. Vakiona olevat 65-profiiliset renkat alentavat rengasääniä ja sopivat muutenkin hyvin suomalaisille teille ja meille.

Seatin takuukin on nyt viisi vuotta / 100 000 km.

Avainluvut

akseliväli 2,548 m

omapaino 1 220 kg

moottorin tilavuus 999 ccm

12 venttiiliä, ahdin

Ajotietokone kertoo, että kaasulla voi ajella vielä 180 kilometriä ja sitten jatkaa bensalla 470 kilsaa. Tai poiketa tankkaamaan kaasua lisää.

suurin teho 66 kW (90 hv) / 4000- kmin

suurin vääntö 160 Nm / 1900- kmin

kiihtyvyys 0-100 km/h 12,1 s

yhdistetty kulutus 3,3 kg / 100km

C02-päästöt 88 g/km

takuu 5 v./ 100 000 km

 

koeajettu 1.0 TGI Style

18 938 e sis tk +lv

 

Ibiza alkaen

16 735 e

1.0 EcoTSI Style