Kaasukäyttöisten autojen määrä lisääntyy vahvasti. Bensamoottorin käytön helppous yhdistettynä ympäristöystävälliseen kaasunkäyttöön on houkutteleva tarjous. Edullista ajamista tavoittelevaa houkuttelee Envorin Tankkaa 79 eurolla kuukaudessa, aja minkä ehdit -tarjous. Tarjous koskee yksityistalouksia ja maksimi on vuodessa 50 000 km, ylimenevä osuus laskutetaan erikseen.
Paikallinen biokaasuhan valmistetaan lähiseudun biojätteestä. Mainoslauseena ei vielä ole näkynyt “Pierulla pitkälle”, mutta torstaisen hernekeittopäivän jälkipolttona, se saattaisi havainnollistaa prosessia. Biokaasun hiilidioksidipäästöt ovat huomattavasti jopa maakaasua pienemmät.
Keskikulutus on 3,3 kg/100 km, päästöt 88 g/km. Tämä siis maakaasulla, biokaasulla siitä pois vielä noin 90 prosenttia. Mikäli kaasu loppuu, jatkaa Ibiza automaattisesti matkantekoa bensalla. Autoon voi tankata siis maakaasua, biokaasua ja bensaa.
Käytössä kuski ei huomaa polttoaineenvalintaa mitenkään. Mittaristoon ilmestyy cng kun mennään kaasulla. Kuskin ei tarvitse missään vaiheessa tehdä asian eteen yhtään mitään. Riittää kun painaa kaasupoljinta, puhtia on kaikilla polttoaineilla. Vähällä menee ja parhaimmillaan aivan turhasta tuotetulla energialla.
Hyvät varusteet
Koeajetussa Style-mallissa on vakiona Climatic-automaatti-ilmastointi, Media system colour kosketusvärinäytöllä, led-päiväajovalot, led-takavalot, peruutustutka takana, 15-tuumaiset aluvanteet, nahkaverhoiltu monitoimiratti, hill hold -mäkilähtöavustin ja vakionopeussäädin.
Lisävarusteeksi oli valittu candy white -metalliväri. Kokonaishinta on 18 938euroa, jolla Ibiza on yksi edullisimmista perhekoon kaasuautoista.
Kaasusäiliöt ovat tavaratilan lattian alla ja vievät tavaratilasta noin 90 litraa. Säiliöihin mahtuu kaasua 13 kiloa. Täysillä kaasusäiliöillä pääsee noin 300 kilometriä ja nykyään tankkausasemia on niin tiuhaan, ettei juuri bensalla tarvitse ajaa.
Ajettavuus Ibizassa on kehutulla tolalla ja autohan valittiin Vuoden 2018 Autoksi Suomessa. Vakiona olevat 65-profiiliset renkat alentavat rengasääniä ja sopivat muutenkin hyvin suomalaisille teille ja meille.
Seatin takuukin on nyt viisi vuotta / 100 000 km.
Avainluvut
akseliväli 2,548 m
omapaino 1 220 kg
moottorin tilavuus 999 ccm
12 venttiiliä, ahdin

suurin teho 66 kW (90 hv) / 4000- kmin
suurin vääntö 160 Nm / 1900- kmin
kiihtyvyys 0-100 km/h 12,1 s
yhdistetty kulutus 3,3 kg / 100km
C02-päästöt 88 g/km
takuu 5 v./ 100 000 km
koeajettu 1.0 TGI Style
18 938 e sis tk +lv
Ibiza alkaen
16 735 e
1.0 EcoTSI Style