JUTUT

Skoda Kodiaq on vahva kuin karhu

Skodan isossa kaupunkimaasturissa on nyt tuplaturbolla terästetty 2.0 TDI, joka antaa sille nyt 240 hevosvoimaa ja 500 newtonia vääntöä. 2,0 TDI ole koskaan kuulostanut näin hyvältä!
Skoda Kodiaq RS on iso kaupunkimaasturi todella tehokkaalla moottorilla ja maukkailla yksityiskohdilla. Nelivetoinen tehokarhu ei vikuroi talvikelilläkään.

Skoda Kodiaq on iso täysverinen nelivetoinen kaupunkimaasturi. Nyt Skoda ulotti RS-tehopakettinsa myös Kodiaqiin.

Kodiaq tarkoittaa ruskeakarhua ja nyt viimeistään tuplaturbo 2.0 TDI on saanut sille karhun voimat. 240 hevosvoimaa ja 500 newtonia vääntöä saa ison lähes 1900-kiloisen auton liikkeelle tosi ripeästi. Seitsemän lovinen dsg-kaksoiskytkin-automaattilaatikko on ehdoton – ja ainoa – valinta voimalinjaan. Tehdas on hoitanut voimalinjan valinnat ostajien puolesta, vain tämä vaihtoehto on saatavilla.

Kodiaq RS kiihtyy 0-100 km/h 6,9 sekunnissa. Täytyy tunnustaa, että sillä saa näilläkin keleillä esitteen mainitseman paalupaikan liikennevaloissa. Tämä Kodiaq RS on yksi harvoja koeajossa olleita tehoautoja, joiden ominaisuuksia on voinut mittailla myös talvikeleillä. Tämä ei vikuroi kiihdytyksissä.

Alustaa ja ajotilaa voi myös säätää elektronisesti. Ajotiloja on ecosta lumeen. Myös alusta säätyy valinnan mukaan ja tietysti vaihteiston vaihtokohdat. Sport-asetuksella myös äänitehosteet ovat voimakkaimmillaan ja täytyypä sanoa, ettei ”vanha” 1968-kuutioinen turbodiesel ole koskaan kuulostanut näin maukkaalta. Äänestä voisi päätellä, että kuski ulvottaa jotain korkeaviritteistä kuutoskonetta ”vanhan taloudellisuusmoottorin” sijaan. Yhdistelmäkulutus on uuden wltp-mittaustavan mukaan 8,0 litraa sadalla, mutta pienempäänkin kyllä pääsee helposti.

Ulkona RS on saanut kiiltävän mustia yksityiskohtia peileihin, maskin ja sivuikkunoiden kehyksiin ja kattokaiteisiin. Ledvalot ja takana autonlevyinen punainen heijastinpalkki ja sopivasti ripotellut RS-logot kertovat erikoismallista. Erikoisvanteet ovat jykevää 20-tuumaista kokoa. Punaiset jarrusatulat ja muhkeat kromilla koristellut pakoputken ulostulot kuuluvat myös pakettiin. Vasemmanpuoleisesta rööristä päästetään höyryt ja oikeanpuoleisesta Dynamic sound boost-järjestelmän äänitehosteet.

Ohjaamossa on alcantara/nahkaverhoillut urheiluistuimet, leveä digitaalinäyttöinen mittaristo, ajomoodi on säädettävissä tilanteen tai mieltymyksen mukaiseksi.

Tilaa on runsaasti

Kodiaq RS on viisipaikkainen, mutta siihen saa kolmannen istuinrivin.

Urheilumallisissa istuimissa on alcantara-/nahka-verhoilu ja punaiset koristetikkaukset. Kaiken kokoiset kuskit saavat sopivan ajoasennon sähköisesti säädettävällä istuimella, myös ratti säätyy riittävästi. Mittaristossa on kokoleveydeltä digitaalinen muunneltava näyttö, myös navin näytön saa täysikokoisena kuskin näkökenttään, avaintiedot näkyvät laidoilla pienempänä.

Tavaratilaa on 720 litraa viisipaikkaisessa. Tilaa on ison auton sisällä muutenkin joka suuntaan. Hintaa isolle herkulle kertyy 66 124 euroa, mutta niin maksavat vertailukohdatkin ja RS antaa tehoetua.

Avainluvut

  • akseliväli 2,791 m
  • omapaino 1880 kg
    Takaa RS erottuu muista Kodiaqeista RS-logoilla ja koko auton levyisellä heijastinpaneelilla.
  • moottorin tilavuus 1 968 ccm
  • 16 venttiiliä, 2 ahdinta
  • suurin teho 176 kW (240 hv)/4000 kmin
  • suurin vääntö 500 Nm/1750-  kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 6,9 s
  • yhdistetty kulutus 8,0 l/100km
  • C02-päästöt 210 g/km
  • takuu 2 v. / ilman km-rajoitusta
  • koeajettu auto 66 124 e +lv
  • Kodiaq alkaen 31 643 e sis tk (1.5 TSI ACT Active)