JUTUT

Suzuki Ignis on pienin ja halvin nelivetoinen kaupunkimaasturi

Suzuki Ignis on halvin ja myös pienin nelivetokaupunkimaasturi. Se maksaa ilman toimituskuluja 16 391 euroa, ja on aidosti nelivetoinen viskokytkimellä toimivalla nelivedolla.
Suzuki Ignis on markkinoiden halvin nelivetoinen kaupunkimaasturi.
Suzuki Ignis on markkinoiden halvin nelivetoinen kaupunkimaasturi.

Onhan Suzuki Ignis pieni, sehän on yli puoli metriä lyhempi kuin kaupunkimaasturisuosikki Qashqai. Mutta poikkeus on se, että kaikki Suzuki Ignikset ovat oikeasti nelivetoisia. Neliveto on toteutettu viskoosikytkimellä, joka tarvittaessa siirtää vetoa edestä taakse. Periaatteessa sama systeemi mikä oli aikanaan b-sarjalaisten rallimestarien Audien ratkaisuna.

Ohjaamossa ei ole ainoatakaan nappulaa nelivetoa varten, kaikki toimii sitten kun se on tarpeen. Sienimatkalla tai mökkireissulla voi hyötyä pienestä koosta. Auto on ulkomitoiltaan varsin hyvin ahtaisiin paikkoihin mahtuvaa sorttia. Lisäksi lyhyet etu- ja takaylitykset ja 18 sentin maavara tuovat Ignikselle maastokelpoisuutta.

Ignis on varustettu alamäkihidastimella, mäkilähtöavustimella ja pitoa parantavalla grip control -järjestelmällä.

Autosta on vain yksi versio varustelun suhteen, samoin moottori on aina sama. Ajossa nelisylinterinen 1,2 litran bensakone tarjoaa 90 innokasta hevosvoimaa, lyhyet vaihteiston välitykset ja auton alhainen omapaino saavat kyllä aikaan ripeän vaikutelman.

Ripeydestä huolimatta yhdistetyn kulutuksen alle pääsee normiajossa helposti. WLTP-lukemat ovat 130 grammaa ja kuusi litraa satasella. Hybrid-versio on myös saatavilla.

Ohjaamo on selkeä ja helppokäyttöinen.
Ohjaamo on selkeä ja helppokäyttöinen.

Näppärä neljälle

Suzuki Ignis on neljälle rekisteröity ja neljä siihen hyvin sopiikin. Tavaratilaa on perusasennossa 204 litraa, mutta kaksiosaisia takaistuimia voi säätää pituussuunnassa peräti 16,5 senttiä ja näin voidaan tavaratilaa lisätä. Takaselkänojat voi myös taittaa alas.

Ohjaamo on selkeä ja kaikki olennainen on keskitetty kuljettajan kätevästi hallittavaksi. Mittaristossa on kierrosluku- ja nopeusmittari, ajotietokoneen pieni näyttö on selkeä koostaan huolimatta.

Keskeltä kojelautaa löytyy seitsemäntuumainen hipaisunäytöllinen Suzuki Smart audio. Radion lisäksi siitä voi hallita liitettävää puhelinta ja myös älypuhelimen hyödyntäminen käy. Ilmastointi on manuaalisesti säädettävä ja edessä on sähköisesti hallittavat sivulasit. Vaatimattomasta perusvarustelusta poiketen autossa on hyvä peruutuskamera.

Ratissa on audion ja hands freen käyttökytkimet. Ohjaamon ilmettä piristävät kaksivärisyys, valkoisen vaihtoehtona on myös oranssit sivupaneelin osat.

Kolmannen sukupolven Ignis on alustaltaan kehitetty pehmeämpään suuntaan ja ajossa auto onkin yllättävän mukavasti käyttäytyvä. Edes kaupunkimaastureille ominainen lyhyehkö akseliväli ei aiheuta nyökkimistä.

Halvin ja pienin Ignis tarjoaa näppärän ja käytöltään helpon vaihtoehdon parempaa etenemiskykyä haluavalle.

Avainluvut

  • akseliväli 2,435 m
  • omapaino 945 kg
    Tavaratilaa on tarjolla 204 litraa tai takaselkänojat kaadettuina 490 litraa. Takaistuimia voi myös säätää pituussuunnassa peräti 16,5 senttiä.
    Tavaratilaa on tarjolla 204 litraa tai takaselkänojat kaadettuina 490 litraa. Takaistuimia voi myös säätää pituussuunnassa peräti 16,5 senttiä.
  • moottorin tilavuus 1 242 ccm
  • 16 venttiiliä
  • suurin teho 66 kW (90 hv) / 6000 kmin
  • suurin vääntö 120 Nm / 4400 min
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 11,9 s
  • yhdistetty kulutus 6,0/100km
  • C02-päästöt 130 g/km
  • takuu 3v tai 100 000 km
  • koeajettu 1,2 Dualjet 4WD GL 16 391 e + lv ja tk