JUTUT

Swift on halvin Suzuki – Ja sen saa nyt myös automaattina

Suzuki Swift on nyt saatavana myös etuvetoisena ja automaattina. Vaihteisto on CVT, joka sopii pieneen autoon hyvin.
Suzuki Swift on nyt saatavana myös pelkästään etupyörillään vetävänä ja ilman hybridi-systeemejä. Halvin on silti automaatti.
Suzuki Swift on nyt saatavana myös pelkästään etupyörillään vetävänä ja ilman hybridi-systeemejä. Halvin on silti automaatti.

Suzukit olivat aiemman hinnaston mukaan kaikki nelivetoisia. Swiftiin taas ei saanut automaattia ollenkaan, kevyt-hybridissäkin oli viisivaihteinen manuaali. Nyt nämä puutteet tai epäkohdat on korjattu ja koeajossa oli etuvetoinen ja portaattomalla CVT-automaattivaihteistolla varustettu Swift. Se on myös koko Suzuki-malliston halvin auto 16 990 euron hinnallaan.

CVT-automaattivaihteisto perustuu jatkuvasti muuttuvaan vaihteiston välitykseen ja elää näin kaasun painalluksen mukaan. Swiftinkin CVT:een on ohjelmoitu, sanotaan nyt vaikka virtuaalisia pykäliä. Näin vältytään aivan kuminauhamaiselta vedon tunteelta. Tämäkin kyllä nostaa moottorin kierrokset korkealle, kun kaasupedaalin pistää lattiaan nopean kiihdytyksen aikaansaamiseksi. Paikoiltaan lähdettäessä vaihteisto kytkeytyy pehmeämmin liikkeelle kuin monet kaksoiskytkinautomaatit, samoin ryömintä on vähäisempää.

Moottorina on nelisylinterinen 1,2-litrainen 90-hevosvoimainen vapaasti hengittävä bensamoottori. Vääntöä otetaan 120 newtonia, mutta vaihteiston joustavuus auttaa väännön riittävyydessä. Moottori kiertää nätisti ja mielellään, kulutuslukemaksi tarjotaan kuutta litraa satasella ja vastaavaksi grammamääräksi asettuu 128 per kilometri. Käytännössä arvot tuntuvat aivan mahdollisilta saavuttaa.

Ohjaamo on selkeä ja tarjoaa nykyaikaiset matkapuhelin sovellusten käyttöönotot.
Ohjaamo on selkeä ja tarjoaa nykyaikaiset matkapuhelin sovellusten käyttöönotot.

Helppokäyttöinen ja käytännöllinen

Suzuki Swiftiä tuskin kukaan hankkii taksikäyttöön, tilaa riittää kuitenkin perheen pikkuautoksi riittävän hyvin. Viisipaikkaisuus saattaa isommilla ihmisillä ahdistaa takapenkin osalta, mutta samassa tilanteessa ollaan muutamien Premium-merkkien sedanienkin kanssa. Ja ne ovat muutamia koko- ja hintaluokkaa ylempänä.

Swiftin tavaratila vetää 265 litraa ja takaselkänojat kaadettuna liki kuution verran. Selkänojat ovat kaadettavissa 60/40-suhteessa.

Hinnaston halvimman ollessa kyseessä verhoilu- ja muut materiaalit ovat perustasoa, mutta mukavia käytössä. Kangasverhoillut istuimet ovat itseasiassa miellyttävämpiä käytössä kuin kalliimpien nahkaverhoillut. Näissäkin on etuistuimilla lämmitys, mutta jäähdytystä ei näihin kesäkeleillä tarvita. Takaistuimella on kahdet Iso-Fix -kiinnityspisteet.

GL-mallin varustelu on toki GLX:ää vaatimattomampaa, mutta tässäkin ovat ilmastointi ja seitsemän tuuman keskuskosketusnäyttö. Siinä on tärkeimpien radion ja puhelimen säädöt ja sovellukset. Myös peruutuskamera näyttää selkeää värilähetystä ruudussa. Ajotietokoneen näytössä on monipuolista tietoa saatavilla selkeän mittariston keskellä.

Sähköinen ohjaustehostus on kevyt, mutta riittävän tunnokas, ajo-ominaisuudet ovat hyvät kuin maineikkaissa alkuperäisissä Mineissä. Swiftistä saa paljon autoa halvalla.

Tavaratilaa on tarjolla 265 litraa tai penkit kaadettuina liki kuutio.
Tavaratilaa on tarjolla 265 litraa tai penkit kaadettuina liki kuutio.

Suzuki Swift 1,2 Dualjet 2WD GL CVT

  • akseliväli 2,450 m
  • omapaino 915 kg
  • moottorin tilavuus 1 242 ccm
  • 16 venttiiliä
  • suurin teho 66 kW (90 hv) / 6000 kmin
  • suurin vääntö 120 Nm / 4400 min
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 12,0 s
  • yhdistetty kulutus 6,0 l / 100km
  • C02-päästöt 128 g/km
  • takuu 3v tai 100 000 km
  • koeajettu 1,2 Dualjet 2WD GL CVT 16 990 e + lisäv ja tk