JUTUT Jokioinen

Taksiuudistuksessa nähdään hyviäkin puolia: ”Ei olisi järkeä, jos joutuisi päivystämään jossakin Kiipun metsässä”

Esko Malin ajaa Pohjois-Forssan monipalveluautoa. Yrittäjä Jouko Liuski kehuu Malinin asiakaspalvelutaitoa.
Esko Malin ajaa Pohjois-Forssan monipalveluautoa. Yrittäjä Jouko Liuski kehuu Malinin asiakaspalvelutaitoa.

Jokioislainen Taksipalvelu J. Liuski ky aloitti Pohjois-Forssan monipalveluauton liikennöitsijänä elokuun 1. päivänä.

– Saimme Pohjois-Forssan asiointiliikenteen nyt ensimmäistä kertaa kilpailutuksen kautta. Jokioisten palveluliikennettä olemme ajaneet jo iät ja ajat, Juha Liuski kertoo.

Kilpailu alalla on kovaa.

– Hintojen, osaamisen ja kaluston pitää olla kohdillaan. Helpolla ei mukaan pääse. Myös kouluajoissa on omat kriteerinsä; koululaisten päivät eivät saa kuljetuksen takia venyä liian pitkiksi, ja sopimuksia onkin purkautunut siksi, että aikataulutuksessa ei ole onnistuttu.

Automäärä kasvoi

Pohjois-Forssan monipalveluautoa kuljettaa Esko Malin.

– Auto on liikkeellä kaikkina arkipäivinä. Pääosin kyydittävät ovat vanhempaa väkeä, jotka käyvät esimerkiksi Forssan keskustan ruokakaupoissa, pankissa, apteekissa ja Kelassa. Takaisin tullessa autan asiakkaita viemällä ostokset pirttiin saakka, Malin kertoo.

Jouko Liuski toteaa, että usein palveluliikenne on sidottu koulukyyteihin.

– Se on hankalaa, sillä asioille pitää päästä kesälläkin. Esimerkiksi Matkussa ei ole enää kauppaa eikä pankkia, Liuski sanoo.

Kun Jouko Liuski aloitti taksiyrittäjänä, maailma oli toisenlainen.

– Vuonna 2005 meillä oli yksi taksi ja ruokajakeluauto. Nyt autoja on yhtä paljon kuin Jokioisilla oli kaikkiaan takseja siihen aikaan. Nykyisin 95 prosenttia ajoista on yhteiskunnallista ajoa.

Juha Liuski toteaa taksiliikenteen aina muuttuneen tilanteiden myötä.

– Joukkoliikenteen puolelle on ollut osin siirryttävä. Ennen koululaisia kuljetettiin takseilla, nykyään busseilla. Näin taksit pääsevät helpommin kela-kyyteihin.

Liuskit ovat sitä mieltä, että taksiuudistus oli välttämätön.

– Onhan siinä vielä kehittämisen varaa, mutta myös uusia hyviä puolia. Aiemmin oli sekavampaa. Meillekin saattoi tulla kyytitarjous jostakin Hauholta, Jouko Liuski kertoo.

Yrittäjät pitävät olennaisena sitä, että taksiuudistus antaa mahdollisuuden kohdentaa autoja sinne, missä niitä tarvitaan.

– Kun emme ole enää sidottuja asemapaikkaan, voimme joustavammin siirtyä tarpeen mukaan. Ei siinä olisi järkeä, jos joutuisi päivystämään jossakin Kiipun metsässä. En usko, että uudistus olisi juurikaan haitannut asiakkaita. Kyllä taksin aina saa soittamalla, Jouko Liuski toteaa.