JUTUT Kanta-Häme

Tarinoista ja virtuaalisuudesta uutta potkua Kanta-Hämeeseen – ”Matkailukohteista voidaan kertoa muutakin kuin pelkkää faktaa”

Kanta-Hämeessä kerätään tarinoita hyödynnettäviksi alueen matkailun markkinoinnissa. Maakunnan matkailu mataa tätä nykyä pohjalukemissa.
Kanta-Hämeen alueella on erityisen paljon merkittäviä historiallisia kohteita.

Hämeen ammattikorkeakoulun järjestämä tarinakilpailu käynnistyi tämän kuun 7. päivänä.

– Tarinoita on tarkoitus hyödyntää Kanta-Hämeen maakunnallisen matkailun markkinoinnissa ja luonto- ja kulttuurikohteiden sisällössä. Kulttuurikohde on tässä tapauksessa laaja käsite, ja sellainen voi olla mitä tahansa teatterin tai kahvilan välillä, HAMK Älykkäät Palvelut -tutkimusyksikön projektipäällikkö Outi Mertamo kertoo.

Tarinallistamisella asioita tuodaan esille uudella tavalla.

– Sitä myöten matkailukohteista voidaan kertoa muutakin kuin pelkkää faktaa. Virtuaalisen sisällön myötä tavoitetaan myös nuorempaa kävijäkuntaa.

Mertamo toteaa Kanta-Hämeessä olevan paljon erikoiskohteita, jotka eivät välttämättä ole ainakaan kansainvälisten asiakkaiden löydettävissä.

– Nämä kohteet ovat iso rikkaus alueelle, ja niitä haluamme nyt nostaa esille. Kaikki hienot kohteethan eivät ole päässeet riittävästi esille pienten taloudellisten resurssien vuoksi.

Kaiken kaikkiaan Kanta-Hämeen matkailu kulkee tilastollisesti pohjalukemissa.

– Pitkälti tämä johtuu siitä, että alueella ei ole asioita eteenpäin vievää matkailuorganisaatiota. Päijät-Hämeellä menee tässä asiassa paljon paremmin Lahti Regionin ansiosta.

Yritysten avuksi

Tarinakilpailussa on kolme kategoriaa, lapset (1-6. luokat), nuoret (7-9. luokat) ja aikuiset.

– Tarina voi olla kirjoitetussa muodossa, äänitteenä tai videona. Se voi olla myös valokuvana toimitettava piirustus. Uskon, että saamme kerättyä paljon tarinoita, sillä eri ikäryhmille on luvassa hienoja palkintoja, Outi Mertamo vinkkaa.

Kilpailu toteutetaan osana VIKKE – virtuaalinen kulttuurimatkailu Kanta-Hämeessä -hanketta, joka päättyy vuoden 2020 lopussa.

– Hankkeen myötä pyritään kehittämään alueen kulttuuriin liittyvien tarinoiden ja visualisoinnin avulla pk-yritysten tuotteita ja palveluita.

Kohdeyritykset ovat esimerkiksi luontoon, kulttuuriin ja historiaan liittyviä matkailuyrityksiä.

– Tarinakilpailun jälkeen kartoitetaan yritysten digitaalisia mahdollisuuksia sisällön tuottamiseen ja järjestetään valmennusta siitä, miten tarinoita voidaan hyödyntää. Tuotteista pyritään näin tekemään elämyksellisempiä ja houkuttelevampia. Näkyvyyden parantaminen vie kuitenkin aina aikansa.

Matkailuyritysten englanninkieliset nettisivut ovat hankkeessa osatavoitteena. Hankkeen puitteissa toteutetaan virtuaalinen pelialusta, jonka myötä pyritään lisäämään alueen tunnettuutta ja opastamaan matkailijoita kohteesta toiseen uusin menetelmin.

Lisätietoa tarinakilpailusta löytyy osoitteesta www.tarinakilpailu.fi.