JUTUT

Toyota Corollan harrastemalli nostaa perheauton lähemmäs kaupunkimaasturia

Uudistunut Toyota Corolla-perhe sai nyt myös nykyään suositun aktiivimallin, joka nostaa perheauton lähemmäs kaupunkimaasturia.
Toyotan uusi Corolla-mallisto sai nyt myös paremmin harrastekäyttöön sopivan Trek-mallin.
Toyotan uusi Corolla-mallisto sai nyt myös paremmin harrastekäyttöön sopivan Trek-mallin.

Toyota Corolla Touring Sport Trekissa akseliväli on 2,7 ja pituutta on 4,65 metriä. Autohan on varsin iso ja siihen sopii hyvin nykymuodin maastohenkisempi varustelu ja pari senttiä korkeampi maavara.

Maavaran 18 senttiä on kaupunkimaasturiksikin hyvä lukema, mutta Corollan osalta isot etu- ja takaylitykset rajoittavat maastoon menoa. No, eihän näitä nyt off-road -käyttöön hankitakaan, mutta pitää tämä muistaa mustikkametsään mentäessä.

Helmoihin ja lokasuojien kaariin Trek on saanut lajityypilliset muovisuojat. Keulaan ja perään taas tyyliin sopivat hopeanväriset alleajosuojat, nämähän eivät missään kilpailijoissakaan ole mitään pohjapanssareita.

Trek-mallit ovat aina Touring Sports -korimallia ja varustelultaan parannettuja.

Trekissä on 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, bi-led-ajovalot, ajovalojen pesurit, led-etusumuvalot, automaattisesti koria vasten taittuvat ja lämmitettävät sivupeilit sähkösäädöin, automaattiset tuulilasinpyyhkimet, tummennetut takalasit, matkustamon led-tunnelmavalaistus, Trek-kangasverhoilu, -korisarja ja -kynnyslistat.

Lopputulos on näyttävän sporttisen monipuolinen, juuri sitä mitä on koitettukin. Crossoveria eli kaupunkimaasturia lähestyvä malli, kuitenkin mitoitukseltaan lähempänä perinteistä perheautoa.

Trek-mallin helma- ja lokasuojan kaarien muovisuojat ja pari senttiä korkeampi maavara helpottavat menoa metsäteille tai maastoharrasteisiin.
Trek-mallin helma- ja lokasuojan kaarien muovisuojat ja pari senttiä korkeampi maavara helpottavat menoa metsäteille tai maastoharrasteisiin.

1,8- tai 2,0-hybridi

Corolla Trek on joko 1,8- tai 2,0-hybridi.

Koeajossa ollut 1,8-litrainen on riittävä teholtaan, kulutuslukemat ajossa Liedon-reissulla olivat märällä kelillä 4,7 litran tietämillä, mutta taajama-ajo Forssasta Tammelaan pudotti lukeman jo 4,5 litraan. Ajossa hybridi käyttää sähköä täydentämässä bensamoottoria tai sitten bensakoneella viedään autoa ja samalla ladataan akkuja. Ja varsin herkästi tasamaalla, alamäessä tai vaikka vauhtia hiljennettäessä bensamoottori sammuu automaattisesti ja liike-energiasta ladataan akkuja.

Sen jälkeen usein lasketellaan ladatulla sähköllä yllättävänkin pitkiä matkoja. Eikä tätä hybridiä tarvitse koskaan laittaa töpseliin liekaan. Parastahan tämän tyyppisissä hybrideissähän onkin se, ettei kuskin tarvitse ajatella ajaessaan koko asiaa, Toyotan yli 20-vuotinen kokemus ja tekniikka hoitavat homman. Toki, jos kuski seuraa energiavirtojen kulkua ajotietokoneesta, hän huomaamattaan oppii taloudellisemman ajotavan.

Ai mistä sitten tämä Trek-nimitys? Kuulemma Toyota on tehnyt tämän mallin kehittämisessä yhteistyötä yhden maailman johtavimman mm. maastopyöriä valmistavan 1975 perustetun amerikkalaisen Trek-polkupyöränvalmistajan kanssa. Toisaalta trekking tarkoittaa myös vaeltamista ja seikkailua.

Adventure-paketti tarjosi koeajettuun autoon esimerkiksi mainiot Multi-led -ajovalot mukautuvilla kaukovaloilla, tavanomaisiin automaattikaukovaloihin verrattuna ne säästävät viiveeltä puolikkailta vaihdettaessa.

Ohjaamossa Trek erottuu kaksisävyisillä kangasverhoilluilla urheiluistuimilla ja kojelaudan puukuvioisilla koristelistoillaan.
Ohjaamossa Trek erottuu kaksisävyisillä kangasverhoilluilla urheiluistuimilla ja kojelaudan puukuvioisilla koristelistoillaan.

Toyota Corolla Touring Sports1.8 Hybrid Trek

  • akseliväli 2,700 m
  • omapaino 1 370 kg
  • moottorin tilavuus 1 798 ccm
  • 16 venttiiliä
  • suurin teho 72 kW (98 hv)/5200 kmin
  • suurin vääntö 142 Nm/3600 kmin

Sähkömoottori

  • suurin teho 53 kW (82 hv)
  • suurin vääntö 163 Nm
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 11,1 s
  • yhdistetty kulutus 5,0 l/100km
  • C02-päästöt 113 g/km
  • takuu 3 v./ 100 000 km
  • hybridilaitteisto 5 v/ 100 000 km
  • koeajettu TS 1,8 Hybrid Trek 31 588 e + tk + lv
  • Corolla TS alkaen 24 240 e + tk 1.2 T Life