Toyotan uusi Corolla-perhe korvaa monta mallia. Koeajossa oli ennusteiden mukaan suosituimmaksi yltävä Touring Sports -farmari. Kasvu kattaa kaikki väistyvät mallit.
JUTUT

Toyota Corollan paluu – Avensis ja Auris siirtyivät historiaan

Toyota Corollan tuntevat kaikki, ainakin jos ikää on jo jonkun verran karttunut. Nyt Toyota teki malleissaan aika ison uudistuksen. Avensis ja Auris siirtyivät historiaan ja tilalle tuli uusi Corolla-perhe.

1966 alkoi Corollan, yhden maailman myydyimmän automallin tie. Välillä se muuttui Auris-nimiseksi, ainoastaan neliovinen sedan myytiin edelleen Corollana.

Nyt esitelty Corolla-perhe koostuu viisiovisesta Hatchbackistä, niin ikään viisiovisesta farmarista ja neliovisesta porrasperäisestä eli sedanista. Hatchbackin akseliväli ja pituus ovat kasvaneet viisi senttiä, näin se on Golfiin verrattuna akseliväliltään kaksi ja pituudestaan yksitoista senttiä pidempi.

Koeajetussa Touring Sportissa akseliväli on vielä enemmän kasvanut ja se on nyt 2,7 metriä. Kasvua on vastaavaan Aurikseen kymmenen senttiä, Avensiksessa akseliväli oli sama. Sikäli kasvu on odotettuakin, koska uudet Corolla-mallit korvaavat kaikki poistuvat mallit.

Farmarin eli TS:n tavaratilan vetoisuus pärjää Avensikselle ikkunalinjaan mitattuna, mutta kaltevammat taka- ja sivuikkunat verottavat kokonaistilaa. Liki 600 litraista tavaratilaa ei pidä pieneksi moittia. Mittapuuna pidetyn ison koirankuljetushäkin mahtuminen jäi nyt kiinni korkeudesta, toisen muotoiset häkit sopivat.

Muotoilultaan uudet Corollat eivät ole ihan niin rohkean lennokkaita kuin CH-R tai uusi RAV4. Tämä on varmaan hyvin tarkkaan suunniteltua, Corollan tavoitteena on miellyttää laajaa asiakaskuntaa. Siitä huolimatta uudet mallit ovat modernin ja linjakkaan muotoisia.

Ohjaamossa linjat ovat selkeät ja toimivat. Mittaristo ja infokeskus ovat selkeitä. Kaikkea ei ole laitettu keskusnäytön kautta ohjattavaksi. Näytön alalaidassa olevat aika pienet katkaisimet oppii nopeasti.

Ohjaamossa kaikki on selkeää ja helppokäyttöistä. Uutta on esmerkiksi täysin digitaalimem mittaristo. Ajotietokoneista voi seurata hybridin toimintaa, pakko ei ole, voi vain ajaa.

1,2 Turbo tai Hybridi

Corollan saa 1,2-turbolla tai kahdella ei-hybridillä. Paitsi, että sedan on aina hybridi. Paino on hybridipuolella ja miksei, onhan sillä etuja ja imagoa puolellaan.

Toyota on ottanut nyt mukaan myös tehokkaamman hybridivaihtoehdon kaksilitraiseen bensamoottoriin perustuvalla mallilla. Kyllä tämä CH-R-mallin tekniikkaan perustuva 1,8-litrainenkin riittää tehoiltaan useimmille. Kulutuslukemat hybrideissä tykkäävät taajama-ajosta. Raskaassa lumikelissä viisi litraa ylittyi, kun kuivilla teillä pääsi alle neljän litran. Yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 4,5 -5,0 varustelusta riippuen. Ajoltaanhan hybridi on siitä helppo, ettei sen käytössä tarvitse tehdä valintoja. Toki säästäväisen ajotavan oppii tässäkin ja siten saa kaikki edut käyttöönsä.

Varustelu on Corolloissa nyt hyvällä tolalla. Vakiona kaikissa on kolareita ennalta ehkäisevä Pre-Collision -järjestelmä. Se varoittaa ja jarruttaa automaattisesti mikäli on tarpeen. Se tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät. Automaattiset kaukovalot ovat niin ikään vakiona kuten myös mukautuva vakionopeussäädin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja kaistavahti.  Ajo-ominaisuudetkin ovat kunnossa ja äänimaailma on mukavan hiljainen, näin matkanteko on rasittamatonta.

Avainluvut

  • akseliväli 2,700 m
  • omapaino 1 370 kg
  • moottorin tilavuus 1 798 ccm
    Selkeän muotoista avaratilaa on liki 600 litraa.
  • 16 venttiiliä
  • suurin teho 72 kW (98 hv)/5200 kmin
  • suurin vääntö 142 Nm/3600 kmin

Sähkömoottori:

  • suurin teho 53 kW (82 hv)
  • suurin vääntö 163 Nm
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 11,1 s
  • yhdistetty kulutus 4,5 l/100km
  • C02-päästöt 87 g/km
  • takuu 3 v./ 100 000 km
  • hybridilaitteisto 5 v/ 100 000 km
  • koeajettu TS 1,8 Hybrid Active 28 566 e + tk + lv
  • Corolla TS alkaen 23 996 e + tk